Gamla flygbilder-21, tagna var då? (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Sunday, June 10, 2018, 10:05 (2140 dagar sedan)

Denna gång tänkte jag att vi tar två serier, X952 och 2003.

Serie X952 har ett par bilder nr 6 och nr 7. Det verkar vara ren landsbygd så den är nog inte så enkel.

Nästa serie 2003, ligger i okänt men texten över bilderna säger “Ulricehamn. Öster om banan mellan Timmele och Dalum.” Två bilder, 16 och 17. Denna serie har jag varit på i flera omgångar utan framgång. Jag har kollat inom kartområdet och även spanat utefter banan åt båda hållen. Lösningen torde vara att jag är en ovanligt blind seende. Ett typiskt blindstyre. Mina förhoppningar är att ni löser detta.

Jag tackar för ert arbete.

Hälsningar
Jan Sandgren

Gamla flygbilder-21, tagna var då?

av jean, Sunday, June 10, 2018, 14:57 (2139 dagar sedan) @ Jöran Johansson


Nästa serie 2003, ligger i okänt men texten över bilderna säger “Ulricehamn. Öster om banan mellan Timmele och Dalum.” Två bilder, 16 och 17. Denna serie har jag varit på i flera omgångar utan framgång. Jag har kollat inom kartområdet och även spanat utefter banan åt båda hållen. Lösningen torde vara att jag är en ovanligt blind seende. Ett typiskt blindstyre. Mina förhoppningar är att ni löser detta.

Jag tackar för ert arbete.

Hälsningar
Jan Sandgren

Bild 16 tror jag är tagen här:

Google Street View mellan Timmele och Dalum

Bild 17 tror jag är tagen strax norr om bild 16 och visar Plate Såg och Hyvleri AB:

Kartbild från Google Maps, Plate såg och Hyvleri

Gamla flygbilder-21, tagna var då?

av jhje, Thursday, June 14, 2018, 11:02 (2136 dagar sedan) @ jean

Det kan vara Krutbrännargården mellan Timmele och Dalum eller strax norr om Plate Hållplats
Platekuren återfinns numera på järnvägsmuseet

Gamla flygbilder-21, tagna var då?

av jhje, Thursday, June 14, 2018, 11:15 (2136 dagar sedan) @ jean

Plate kvarn ligger söder om Krutbrännargården och Plate hållplats låg ovanför. Det finns en väg som går upp till Vång och det var det gamla namnet på Plate
Kul att återse dessa platser efter 60 år. Det var i hållplatskuren jag satt i mitten av 50-talet och funderade på framtiden och förra årets återbesök på/i Plate på JVM så var det återblick på åren som gått