Järnväg på Styrsö? (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Monday, June 11, 2018, 13:39 (2139 dagar sedan)

Första gången jag skriver här och vi får se om jag lyckas med bilden (har inte lyckats ställa in någon storlek).

- Som boende i Göteborgs södra skärgård blev jag fundersam på om det funnits järnväg på Styrsö när jag såg denna bild på FB. Det verkar vara Kustsjukhuset man ser på bilden. Kanske är det bara ett byggspår för sjukhuset, mellan ångbåtsbryggan vid Styrsö Skäret och sjukhuset? I denna kunniga grupp finns kanske någon som vet hur spåret använts.

https://1drv.ms/u/s!AhouBrLCiwhzgjxznFaBzSnYpaWG

Järnväg på Styrsö?

av Granis, Monday, June 11, 2018, 13:45 (2139 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

"Trallbanor" för byggarbeten var nog ganska vanliga förr. Åtminstone vid större byggen. Det var ju t ex därför Island fick sin "hamnjärnväg" i Reykjavik, en järnväg som hade (ång)lok t o m. Varav alla två finns bevarade :-)

Från Grönland har jag sett bilder på spår vilka användes av fiskeindustrin, och det förekom också på fler ställen/ fler öar. Och så fanns det naturligtvis industribanor. För gruvor (på Spetsbergen t ex) och kalkbrott (Bohus- Malmön och flera på Gotland exempelvis). Där en del -som de två sist nämnda- var så pass stora att de alltså hade lokdrift. Men annars var det nog mest hand (och häst?) kraft som gällde på dylika.

/ L G

Järnväg på Styrsö?

av ak44, Monday, June 11, 2018, 21:35 (2139 dagar sedan) @ Granis

Granis: Kalkbrott på Bohus-Malmön?
Du menar väl stenbrott och då naturligtvis granit. Jämför med "Granitaktiebolaget Kullgrens Änka".

Järnväg på Styrsö?

av Granis, Tuesday, June 12, 2018, 08:21 (2138 dagar sedan) @ ak44

Ja!

/ L G :-)

Järnväg på Styrsö!

av Gunnar Ekeving, Monday, June 11, 2018, 20:27 (2139 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

SJK Småbaneavdelnings bok "Industrilok i Västergötland" har på sina kartor även med kända banor UTAN lok. På Styrsö finns en sådan bana, med förklaringen "sjukhus". Det var väl så pass mycket transporter mellan bryggan och sjukhuset att det var lämpligt med en trallbana.

Järnväg på Styrsö!

av Granis, Tuesday, June 12, 2018, 08:24 (2138 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

"Hospitalsbanor" fanns på flera håll. Den i Vadstena gick ju t o m ut på stadens gator. Och med bokstavlig hästkraft! Hur det var med Ulleråkers blygsammare vet man väl inte, men troligen använde man "handkraft". Huruvida man då nyttjade patienterna är väl oklart, även om nyligen bortgångne "Docent A" skaldade:

.. och dom deppiga dom bromsa
och dom maniska dom drog
så att tåget för det mesta stilla stog

/ L G :-)

Järnväg på Styrsö?

av Olle Sundstrom, Tuesday, June 12, 2018, 16:58 (2138 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

I samband med lågintensiv slögloning på Samlingsportalen råkade jag snubbla över ytterligare två bilder av den beramade styrsöbanan. Sök på Styrsö och fjällen skola falla från Edra ögon!

Olle S

Järnväg på Styrsö?

av Anders Hallingberg, Tuesday, June 12, 2018, 19:28 (2138 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Intressant, man kan, som jag tolkar det, på ena bilden se att spåret går ned till Styrsö Skäret, ångbåtsbryggan. Donsö mittemot är på bilden ganska olikt hur det ser ut idag.