Bergsjökoa (Järnväg allmänt)

av Peter Sandström, Friday, June 15, 2018, 20:00 (2139 dagar sedan)

I senaste numret av Tåg finns ett mycket trevligt reportage av Lennart Strömquist om Norra Hälsinglands Järnväg.
I Harmånger finns fundamentet till omlastningsskjulet kvar och några byggnader som varit spåranslutna, samt bron över Harmångersån. Men finns det mer att se förutom banvallen? Och går det åka bil efter banvallen? SJK Sundsvall har haft utflykter dit men tyvärr har jag inte haft tid att närvara vid dessa tillfällen.
Tack på förhand!

Bergsjökoa

av Granis, Friday, June 15, 2018, 20:11 (2139 dagar sedan) @ Peter Sandström

Flera (alla?) stationshus finns kvar. Besåg banan 2008, och då kunde vi tack vare kontakter med "lokalbefolkningen" åka Vattrång (Harmånger)- Hånick- Högen på banvallen tack vare deras löften om att bommen (över banvallen) skulle vara öppen även i norra ändan. Är man i Harmånger/ Vattrång ska man nog göra sig omaket att leta rätt på den bro -åtminstone 2008 dold rätt bra bland buskar- som ligger på en åker strax väster om E4. Man måste dock tänka på att "gluggen" i nämnda väg nu är mindre än vad den var medan järnvägen fanns kvar. Då fanns det t o m en omlastningskran ner på järnvägen mot (NHJ) Harmångers fd station, belägen på en höjd strax öster om E4.

/ L G

Bergsjökoa repris

av Patrik Eriksson, Friday, June 15, 2018, 21:11 (2139 dagar sedan) @ Granis

Photobucket har öppet hus igen.

[msg=175636]Avgång Bergsjö[/msg]

Bergsjökoa repris

av Granis, Friday, June 15, 2018, 21:15 (2139 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

"Tummen upp" (igen) :-) Och har vi löst frågan om var flakvagnen i Bergsjö nu befinner sig, "igen" eller inte?

/ L G

Bergsjökoa

av Lennart Strömquist, Saturday, June 16, 2018, 18:47 (2138 dagar sedan) @ Peter Sandström

Hej Peter, roligt att du gillade med senkomna reportage från NHJ! Det som finns kvar i Håg är väl Lokstall/verkstad och ett skjul intill detta. Åtminstone var det så när jag passerade med tåg för en par år sedan. Vad jag inte hann se var om f.d. banmästarbostaden en bit från bangården finns kvar?

Ett tips är att via Hitta.se söka på Bergsjöbanan. De delar som nu är väg med adresser är markerade.

LSq

Bergsjökoa

av Håkan Zaar, Friday, June 22, 2018, 22:13 (2132 dagar sedan) @ Peter Sandström

Du kan gå i princip hela banan.
Undantaget en del mellan Höllick (Rogsta) norrut längs OKB där bron är borta över en å.
I Vattrång är det en sträcka som går igenom privata tomter och där är banan avgrävd.
Sedan är det etappen från Bergsjö kommunhus ungefär 200 m som är borta idag.
Annars kan du cykla i stort sett hela banan. Bitvis väldigt fin sträcka.
När du åker på E4 norrgående så kör du på NHJ en sträcka på ca 200 m.

Högens ångsåg är intressant och alla broar utmed banan.

Om du cyklar vill jag varna för ett par elstängsel som inte är allt för lätta att se i grönskan.
De märker du nog.......

/Håkan