Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970 (Signaler/säkerhet)

av 53 Wadsten, Saturday, June 16, 2018, 17:56 (2135 dagar sedan)

Fjb-centralen på Stockholm C togs i bruk 1970, en halvcirkelbyggnad i norra delen av centralhallen mitt för Spår 8. Vart tog spårplanen till denna fjärr vägen som satt monterad i väggen, längst till vänster låg Katrineholm, till höger Uppsala.
Datorsystemet som styrde anläggningen hette ETNS vill jag minnas. Levverantör och tillverkare var LM Ericsson.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av Kjell Aghult, Saturday, June 16, 2018, 19:16 (2135 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fjb-centralen på Stockholm C togs i bruk 1970, en halvcirkelbyggnad i norra delen av centralhallen mitt för Spår 8.

Tillträdesskydd saknades, obehövligt i dåtida världen: Liksom i Hallsberg, Vännäs etc.
I H kom sädant först efter ca 20 år, på 1980-talet. Men ingen av oss upplevde något obehörigt
tillträde. Trots att vi ursprungligen arbetade ensamma lördag 1430 - måndag 0600.
.....

Datorsystemet som styrde anläggningen hette ETNS vill jag minnas. Levverantör och tillverkare var LM Ericsson.

Jag tror ETNS var bara en funktion, Elektroniskt TågNummerSystem. Sådant saknades på äldre
"fjärrar". Man fick själv hålla reda på tåg, banarbeten etc med hjälp av sina egna noteringar på "dygnsgrafen".

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970 (II)

av Kjell Aghult, Saturday, June 16, 2018, 19:42 (2135 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Fjb-centralen på Stockholm C togs i bruk 1970...

Anläggningen togs i bruk 30 oktober 1971. I SJ hjärta hade man dittills förvånansvärt nog
haft s k hemtågledning. Till tågledarnas nackdel: Den verkliga arbetstiden var oftast längre
än den schablonberäknade i avtalet. Med allt större övervakningsområden hade tiden löpt från det gamla.

Sista hemtågledningen fanns i Göteborg. Den upphörde vid fjb Göteborg - Mellerud 2 maj 1973.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av 53 Wadsten, Sunday, June 17, 2018, 11:52 (2134 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I Gävle satt fjärrtågklarerarna ensamma på lördagar och söndagar,
hade turen att få kika in på Gä-fjärren en lördag på 1970-talet, då körrde man sträckorna gamla Uppsala-Gävle-Söderhamn-Hudiksvall till Sundsvall där Ånge tog över.
Samt till Bolllnäs via Ockelbo, norr om Bn tog Ånge över.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av Kjell Aghult, Sunday, June 17, 2018, 16:47 (2134 dagar sedan) @ 53 Wadsten

I Gävle satt fjärrtågklarerarna ensamma på lördagar och söndagar,

Det var vanligt med då lägre bemanning. Färre godståg gick och de mest arbetskrävande anordningarna - banarbetena - förekom mest i specialfall. Huvudsakligen skedde de ju M-F kl 7-16 och i många år satt en extra fjtkl vid panelen i Hallsberg denna tid: Fjb uppdelades i tre manöverområden i st f två.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av 53 Wadsten, Sunday, June 17, 2018, 18:11 (2134 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Fjb-rummet i Gävle låg i stationshusets bottenvåning, litet och trångt, man satt på varandra
som tjänstgörande Fjärrtågklarerare Edlund sade, denne blev sedemera lokförare i Gävle.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av Kjell Aghult, Monday, June 18, 2018, 06:08 (2133 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fjb-rummet i Gävle låg i stationshusets bottenvåning, litet och trångt, man satt på varandra
som tjänstgörande Fjärrtågklarerare Edlund sade, denne blev sedemera lokförare i Gävle.

Ende kände som så gjort. Och sägs tids nog ha återgått till trafikledningen.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av tobbe, Saturday, June 16, 2018, 22:42 (2134 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kan berätta att efter flytten av fjärren och tågx till "moskèn" d.v.s. muttern, runda huset och allt vad den kallades för så skrotades förmodligen det mesta men några av oss som jobbade dels inom fjärren eller som jag som trafikmästare/plins råkade befinna mig där fick möjlighet att själv skruva ner spårplanen över Tumba station då jag bodde inte så långt ifrån denna. Det blev en mer eller mindre huggsexa på bitar av panelen och där rök de flesta spårplaner beroende på var de tjänstgörande tkl bodde. Ett souvenirspektakel av stora mått som jag inte upplevt tidigare med många glada tillrop och kommentarer. Så jag tror inte det återstod mycket kvar av panelen efter denna dag. Vad det gäller tågxpanelen så misstänker jag att denna skrotades då dess skivor var betydligt större än fjärrens.
tobbe

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 16, 2018, 23:55 (2134 dagar sedan) @ tobbe

... Vad det gäller tågxpanelen så misstänker jag att denna skrotades då dess skivor var betydligt större än fjärrens.
tobbe

De blev kvar till 2014 och ersattes 2015 av bildskärmsbaserat manöversystem. Under mellantiden fick man klara sig utan lokal manövermöjlighet.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av tobbe, Sunday, June 17, 2018, 17:05 (2134 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Förmodligen som en backup till dess man kunde förlita sig helt och hållet på storbildskärmarna i "mosken". Har för mig att endast Cst lokalt mellan Karlberg och Stockholm Södra kunde manövreras från gamla tågx under denna tid vid behov. Så beskrevs detta för mig när det nya var under inkörning. :-) :-) :-)
tobbe

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av Gunnar Ekeving, Sunday, June 17, 2018, 18:21 (2134 dagar sedan) @ tobbe

Förmodligen som en backup till dess man kunde förlita sig helt och hållet på storbildskärmarna i "mosken". Har för mig att endast Cst lokalt mellan Karlberg och Stockholm Södra kunde manövreras från gamla tågx under denna tid vid behov. Så beskrevs detta för mig när det nya var under inkörning. :-) :-) :-)
tobbe

Den lokala manövermöjligheten för Stockholm C ställverk från centralstationshuset finns alltså kvar (men nu med bildskärm istället för stora paneler), och på samma sätt finns lokala manöverplatser för ställverken vid Stockholm S, Karlberg, Sundbyberg etc. De används dock endast sällan.

Fjb-centralens spårplan på Cst från 1970

av 53 Wadsten, Sunday, June 17, 2018, 18:24 (2134 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hur långt in på Hagalunds driftbangård kan Cst styra och se.