Lokalställare, el-el (Järnväg allmänt)

av Mattias J, Monday, June 18, 2018, 18:50 (2138 dagar sedan)

En fundering kring ställverken av el-el och dess lokalställare. På denna ställverkstyp så brukar dessa vara av större modell och vara utrustade med spak för lokalomläggningen. (innehåller dessa lokalställare någon form av spärrmagneter?) Men i Kil verkar man däremot använt sig av vanliga lokalställare med tryckknappar. Har det funnit fler ställverk av denna modell som endast har knappar för denna funktion eller är det någon specialvariant för Kil?

Lokalställare, el-el

av Christer Fredriksson, Monday, June 18, 2018, 19:54 (2138 dagar sedan) @ Mattias J

Hällefors har bara knappar som lokalställare.

Lokalställare, el-el

av Gunnar Olson, Monday, June 18, 2018, 20:20 (2138 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hällefors har bara knappar som lokalställare.

Hällefors har enligt Per Forsströms register aldrig haft den typen av ställverk. Numera finns där en typ 59 och tidigare har funnits typ 72 samt ännu tidigare ett hävstångsställverk.

Lokalställare, el-el

av Erik Andersson, Monday, June 18, 2018, 22:46 (2138 dagar sedan) @ Mattias J

En fundering kring ställverken av el-el och dess lokalställare. På denna ställverkstyp så brukar dessa vara av större modell och vara utrustade med spak för lokalomläggningen. (innehåller dessa lokalställare någon form av spärrmagneter?) Men i Kil verkar man däremot använt sig av vanliga lokalställare med tryckknappar. Har det funnit fler ställverk av denna modell som endast har knappar för denna funktion eller är det någon specialvariant för Kil?

Kännetecknande för el-med-el-ställverken är att styrningen av växelmotorströmmen (220V=) sker direkt med kontaktvalsarna på växelställarna. När tkl lokalfriger växlarna styrs motorströmmen istället direkt över kontakterna i lokalställarna.

Äldre el-med-el-ställverk har KX-ställare som lokalställare för växlarna. I prinicp är det en kontaktvals med två kontakter man styr med pinnen. Ingen spärrmagnet alltså. Kil tycks ha "normala" lokalställare. Principen är dock densamma. Man kör motorströmmen direkt över kontakterna i lokalställaren och man behöver alltså hålla pinnen resp. knappen intryckt tills växeln har gått om och i kontroll.

Modernare ställverkstyper kör bara en 24V manöverkrets genom lokalställarknappen. Där har man dessutom en form av impulsmanövrering, så att det räcker att man trycker ett kort ögonblick på knappen.

I de flesta moderna ställverkstyper (dock inte Cst-ställverk) har man dessutom en funktion som kontrollerar att ingen av lokalställarens knappar är intryckta när växeln blir lokalfrigiven eftersom man inte vill att en växel ska gå om oavsiktligt när tkl lokalfriger ifall det har uppstått kortslutning i en av knapparna. Denna funktion saknas i el-med-el-ställverken