Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, June 19, 2018, 15:58 (2136 dagar sedan)

Stf Gyttorp svarade från 1968 även för Nora stad stn.

I GYTP fanns sju man: Stf, 1 trafikbiträde i expeditionstjänst, 3 växlare (tb), 1 tb (reserv)
och en kontorist i reserv.

En av växlarena medföljde som arbetsbiträde i Bredsjögodståget (MOF). Denna grupp hjälpte
också tidvis till i godsmagasinet.

i NORA fanns tre man: 1 godsexpeditionsföreståndare, 1 tb i expeditionstjänst och 1 tb i magasinstjänst. Den förre var tkl under kontorstid, den senare kvällstid (då också växlare).

Tkl för första morgontåget växlade ihop detta och följde sedan med det till Gyttorp. Formellt
Säo-undantag, beviljat av Väg och Vatten: "Tkl Nora stads tjänstgöring för tåg 01 får upphöra
omedelbart sedan avgångssignal till tåget visats". In-anmälan till Nora stad lämnades i efterskott. Exakt hur resan infogats i tjänstgöringslistorna är oklart

Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973

av Gunnar Olson, Tuesday, June 19, 2018, 22:57 (2136 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hade NBJ ett helt annat löneavtal än SJ? Inga av de där tjänstetitlarna fanns väl kvar vid SJ 1973 utan hade ersatts av andra.

Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973

av Kjell Aghult, Wednesday, June 20, 2018, 07:17 (2135 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Hade NBJ ett helt annat löneavtal än SJ? Inga av de där tjänstetitlarna fanns väl kvar vid SJ 1973 utan hade ersatts av andra.

NBJ tillämpade privatbanornas s k linjeavtal, lönegrupp I. Liksom NKlJ, MLJ, SSnJ m fl. Med
enligt uppgift ca 10 % lägre lönenivå än SJs. I grupp II hade i modern tid legat bara BLJ och
DONJ, med ca 20 % lägre. 1973 dock nedlagda. Bara TGOJ betalade då SJ-löner, enligt 1953 års
koordinationsavtal med staten.

I äldre tider tillämpade privatbanorna fem lönegrupper, alltefter in ekonomiska bärkraft. Både
upp- och nedflyttningar mellan grupperna förekom. Mot 30-talets slut ville järnvägsfacken söka
förhandla upp de starkaste bolagen till SJ-löner. Utöver TGOJ-banorna t ex BJ, GDJ, HNJ och
VBHJ. Kriget och det allmänna förstatligandet (1939 års trafikpolitik) kom dock emellan.

Trafikpersonal vid NBJ i övrigt 1973

av Kjell Aghult, Wednesday, June 20, 2018, 17:21 (2135 dagar sedan) @ Kjell Aghult

A) BOFORS (Som införlivat Karlskoga stn 1956): 20 man
1) Kontor: Stf, 1 godsexpeditionsföreståndare, 1 förste stationsskrivare, 1 stationsskrivare,
2 järnvägsexpeditörer, 1 trafikbiträde i expeditionstjänst
2) Bangård och magasin: 2 trafikförmän växling, 7 växlare (tb), 3 magasinsmän (tb), 1 tb (reserv).
Visst magasinssamarbete skedde från 1974 med ASG (Där NBJ dotterbolag Karlskoga Transport var
medlem).

2) GULLSPÅNG (Införlivad i Otterbäcken först 1979): 3 man
1 järnvägsexpeditör, 2 växlare (tb).

3) OTTERBÄCKEN: 7 man
Stf, 2 stationsskrivare, 1 trafikförman växling, 2 växlare (tb), 1 tb (reserv)
Hamnrörelsen hade från 1964 egen administration.

Alla övriga stationer hade avbemannats 1963-1973. sist Järnboås.

Trafikpersonal vid NBJ, allmänt

av Kjell Aghult, Wednesday, June 20, 2018, 17:50 (2135 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Företaget var litet och stationspersonalen användes samlat mellan stationeringsorterna.
Boforsaren Håkan Bratt, t ex, var ibland magasinsman/tkl/växlare i Nora stad.

Personalen tycks ha använt sina privatbilar mot milersättning. I en annons för en bensinmack i Nora framträdde gamle växlaren (tb) Lars Boqvist. Ungefärlig text: "Jag arbetar på flera NBJ-
bangårdar och måste ha en pålitlig bil. Därför servar jag min på XYZ-macken".

Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, June 20, 2018, 23:00 (2135 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kanske en dum fråga - men även sådana leder till ökad kunskap:

Vad betyder tb?

/TKO

Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973

av Christer Fredriksson, Wednesday, June 20, 2018, 23:49 (2134 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tb = Trafikbiträde och
FTb = Förste Trafikbiträde.

Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973

av Thomas K Ohlsson, Thursday, June 21, 2018, 07:15 (2134 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tb = Trafikbiträde och
FTb = Förste Trafikbiträde.

Tack och bock!
/Thomas
(jag tror jag hade titeln "extra ordinarie järnvägsexpeditör" när jag jobbade på Kallhälls station på slutet av 70-talet. Kan det stämma? Eller var det "stationsexpeditör"?)

Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973

av Överkörmästaren, Friday, June 22, 2018, 08:13 (2133 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tb = Trafikbiträde och
FTb = Förste Trafikbiträde.


Tack och bock!
/Thomas
(jag tror jag hade titeln "extra ordinarie järnvägsexpeditör" när jag jobbade på Kallhälls station på slutet av 70-talet. Kan det stämma? Eller var det "stationsexpeditör"?)

Jxpx eller jxpö gissar jag! Vad var skillnaden förresten?

Trafikpersonal i Gyttorp och Nora stad 1973

av Kjell Aghult, Friday, June 22, 2018, 08:44 (2133 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tb = Trafikbiträde och
FTb = Förste Trafikbiträde.


Tack och bock!
/Thomas
(jag tror jag hade titeln "extra ordinarie järnvägsexpeditör" när jag jobbade på Kallhälls station på slutet av 70-talet. Kan det stämma? Eller var det "stationsexpeditör"?)


Jxpx eller jxpö gissar jag! Vad var skillnaden förresten?

Jxpe (Expeditionstjänst) resp jxpö (övrig tjänst). Exakt var gränsen gick har jag glömt.
"Jxpö" ansågs mindre lyckat, då det var den största gruppen. "Övrigt" brukar ju ofta vara
en liten restpost.

Obs att NBJ 1973 alltjämt använde titeln "stationsskrivare". Vid SJ hade den strukits 1965
för att få parallellitet med de två övriga trafikverken, Post och Tele: Man fick järnvägs-, post- och teleassistenter. Tullen behöll sitt "kammarskrivare", men tillhörde ju annat departement. .