GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, Wednesday, June 20, 2018, 14:03 (2136 dagar sedan)

[image]


Riksantikvarieämbetet tilldelar Föreningen Gotlandståget 200 000 SEK till renovering av motorvagnen MÅJ XC 10. Det är ett stort steg framåt i arbetet att få motorvagnen i trafik, men det lär behövas mer. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress.

Bilden visar MÅJ XC 10 i Mönsterås 1940, foto: Järnvägsmuseet


Ante Svensson GHJ

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av BD, Wednesday, June 20, 2018, 14:18 (2136 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Riksantikvarieämbetet tilldelar Föreningen Gotlandståget 200 000 SEK till renovering av motorvagnen MÅJ XC 10. Det är ett stort steg framåt i arbetet att få motorvagnen i trafik, men det lär behövas mer. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress.


Vad för slags maskineri hade den?

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Ante Svensson II, Wednesday, June 20, 2018, 15:44 (2136 dagar sedan) @ BD

Riksantikvarieämbetet tilldelar Föreningen Gotlandståget 200 000 SEK till renovering av motorvagnen MÅJ XC 10. Det är ett stort steg framåt i arbetet att få motorvagnen i trafik, men det lär behövas mer. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress.

Vad för slags maskineri hade den?

Under ångvagnstiden en stående ångpanna med kedjedrift till framaxeln enligt Purreys patent. Under motorvagnstiden en bensindriven 6-cylindrig Volvo på 75 hk.

Ante

GHJ: Toppventilmotorn?

av BD, Thursday, June 21, 2018, 18:19 (2134 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Vad för slags maskineri hade den?


Under ångvagnstiden en stående ångpanna med kedjedrift till framaxeln enligt Purreys patent. Under motorvagnstiden en bensindriven 6-cylindrig Volvo på 75 hk.

Ante

Är/var det en toppventilmotor typ DC?

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Rikard Johanson, Wednesday, June 20, 2018, 14:36 (2136 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Grattis! Kanske kan vi få se den på besök i Jädraås med vår KBJ-vagn C 1302 i kroken?

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Ante Svensson II, Wednesday, June 20, 2018, 15:46 (2136 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Grattis! Kanske kan vi få se den på besök i Jädraås med vår KBJ-vagn C 1302 i kroken?

Ingenting är omöjligt! Den drog ju en systervagn till 1302 på filmsekvenserna i SJ-filmen från 1940, så det vore väl kul att återskapa?

Ante

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Granis, Wednesday, June 20, 2018, 18:48 (2135 dagar sedan) @ Ante Svensson II

... Sen finns ju MÅJ C 11 på ULJ också...

/ L G ;-)

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av CMA67, Wednesday, June 20, 2018, 21:06 (2135 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Man får gratulera , blir kul när den rullar. Var ju på besök i helgen och fick se den i det skick den är nu. Då förstår man att det behövs en del pengar och arbete att få den i drift. Tack Ante för en trevlig guidning i Hesselby.

Björn J SkLJ

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Ante Svensson II, Wednesday, June 20, 2018, 22:06 (2135 dagar sedan) @ CMA67

Man får gratulera , blir kul när den rullar. Var ju på besök i helgen och fick se den i det skick den är nu. Då förstår man att det behövs en del pengar och arbete att få den i drift. Tack Ante för en trevlig guidning i Hesselby.

Björn J SkLJ

Tack själv! Alltid givande att visa runt kolleger och få tillfälle att diskutera respektive förenings verksamheter...

Ante

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Lennart Fransson, Wednesday, June 20, 2018, 21:10 (2135 dagar sedan) @ Ante Svensson II

[image]


Riksantikvarieämbetet tilldelar Föreningen Gotlandståget 200 000 SEK till renovering av motorvagnen MÅJ XC 10. Det är ett stort steg framåt i arbetet att få motorvagnen i trafik, men det lär behövas mer. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress.

Bilden visar MÅJ XC 10 i Mönsterås 1940, foto: Järnvägsmuseet


Ante Svensson GHJ

Bra jobbat!

//Lennart

... och ULJ 537 000 till vagnverkstad

av Granis, Thursday, June 21, 2018, 08:45 (2135 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Mer positivt: Den –bl a tack vare tidigare bidrag från RAÄ (väl?)- påbörjade ”lyftplattan” invid stallspåret i Faringe kommer nu att kunna byggas ut, eller snarare bebyggas, med en Riktig Verkstad. En efterlängtad satsning för Maskinavdelningen och deras ”vagngäng”. Och välförtjänt: Detta gäng har ju levererat ett antal ”pärlor” de senaste decennierna, men oftast då tvåaxliga sådana där jobbet till stora delar kunnat göra i ”externa” lokaler dit denna typ av (mindre) vagnar är lättare att transportera på landsväg eftersom stallet i Faringe delas med övriga maskinavdelningen och därmed andra fordon. Således svårt att få tid och plats helt enkelt, och svårigheter med att dela lokal när olika typer av jobb ska bedrivas bokstavligen bredvid varann. Målnings- och slipningsjobb samtidigt t ex…

Visserligen har vagngänget visat att det –med lite vilja och god planering- går att renovera även större boggivagnar i dagens lokaliteter genom det pågående arbetet med SRJ Co 22 (fd DHJ BCo 9, sedemera SJ/ SJ Bop/ BP 859). Men tid tar det då… Och det är ju dylika vagnar som trots allt behövs mest på ULJ med dagens omfattande trafik på en lång bana. Såväl av kapacitets- som av komfortskäl, kanske.

Men nu ljusnar det alltså. En ordentlig lokal där boggivagnar kan tas in med specialgjorda vagnslyftar för dessa och bättre utrymmen för snickerimaskiner t ex borgar för ännu fler och bättre insatser i framtiden. All heder åt Maskinavdelningen och deras mångåriga arbete för att åstadkomma detta. Jag tror framlidne ”vagnsdoktorn” Roland Hansson nu ler i sin himmel :-)

/ L G

PS: Nån aktiv från ULJ Ma får gärna kommentera/ korrigera/ utveckla

... och ULJ 537 000 till vagnverkstad

av Anders, Thursday, June 21, 2018, 15:13 (2135 dagar sedan) @ Granis

Mer positivt: Den –bl a tack vare tidigare bidrag från RAÄ (väl?)- påbörjade ”lyftplattan” invid stallspåret i Faringe kommer nu att kunna byggas ut, eller snarare bebyggas, med en Riktig Verkstad. En efterlängtad satsning för Maskinavdelningen och deras ”vagngäng”. Och välförtjänt: Detta gäng har ju levererat ett antal ”pärlor” de senaste decennierna, men oftast då tvåaxliga sådana där jobbet till stora delar kunnat göra i ”externa” lokaler dit denna typ av (mindre) vagnar är lättare att transportera på landsväg eftersom stallet i Faringe delas med övriga maskinavdelningen och därmed andra fordon. Således svårt att få tid och plats helt enkelt, och svårigheter med att dela lokal när olika typer av jobb ska bedrivas bokstavligen bredvid varann. Målnings- och slipningsjobb samtidigt t ex…

Visserligen har vagngänget visat att det –med lite vilja och god planering- går att renovera även större boggivagnar i dagens lokaliteter genom det pågående arbetet med SRJ Co 22 (fd DHJ BCo 9, sedemera SJ/ SJ Bop/ BP 859). Men tid tar det då… Och det är ju dylika vagnar som trots allt behövs mest på ULJ med dagens omfattande trafik på en lång bana. Såväl av kapacitets- som av komfortskäl, kanske.

Men nu ljusnar det alltså. En ordentlig lokal där boggivagnar kan tas in med specialgjorda vagnslyftar för dessa och bättre utrymmen för snickerimaskiner t ex borgar för ännu fler och bättre insatser i framtiden. All heder åt Maskinavdelningen och deras mångåriga arbete för att åstadkomma detta. Jag tror framlidne ”vagnsdoktorn” Roland Hansson nu ler i sin himmel :-)

/ L G

PS: Nån aktiv från ULJ Ma får gärna kommentera/ korrigera/ utveckla

Att separera rena vagnar från inte så rena ånglok har varit en önskan i Faringe under många år. Med detta bidrag från RAÄ har vi möjlighet att uppföra en separat vagnverkstad rakt över vändskivan från dagens lokstall. Bygget av en lyftplatta som senare blir grund till vagnverkstaden pågår nu. Här är lite bilder hur det är tänkt att se ut.
[image]
[image]

/Anders

... och ULJ 537 000 till vagnverkstad

av Mattias Jansson, Thursday, June 21, 2018, 16:48 (2135 dagar sedan) @ Anders

Så omfattande som verksamheten ibland framstår i Faringe så kanske en dag - ironiskt nog - det stationssamhälle uppstår runt museitågsverksamheten som den reguljära driften aldrig lyckades frambringa...

Faringe

av Granis, Thursday, June 21, 2018, 18:52 (2134 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jo, men nog måste man anse att stationssamhället blev just det. Och etablerade sig som ett sådant. Kopplat till järnvägsdriften då. Inklusive den museala. Och därmed -sen dess- mer förknippat med ortsnamnet än kyrkbyn med samma namn som ligger nån mil åt nordost. Och till vilken dom i stationssamhället såväl ”förr” (om än inte från allra första början kanske) som ”nu” kände mindre tillhörighet än till Almunge. Ända in på 1970-talet hade man dessutom två affärer, en vid stationen och en uppe vid riksväg 280. Och så mejeriet som via ångtvätteri blev dagens (lågpris?)varuhus ”Thuns”. Dessutom har man under de senaste åren ändrat skylten uppe vid nämnda riksväg från ”FARINGE” till ”NÄSBY”, vilket var platsens ursprungliga benämning med hänvisning till gården som fortfarande ligger där. Dock finns det alltjämt en skylt där det (också) står ”Faringe station”. Som alltså inte ligger vid kyrkbyn då.

/ L G

Faringe

av Mattias Jansson, Thursday, June 21, 2018, 19:41 (2134 dagar sedan) @ Granis

Jo, men nog måste man anse att stationssamhället blev just det. Och etablerade sig som ett sådant. Kopplat till järnvägsdriften då. Inklusive den museala. Och därmed -sen dess- mer förknippat med ortsnamnet än kyrkbyn med samma namn som ligger nån mil åt nordost. Och till vilken dom i stationssamhället såväl ”förr” (om än inte från allra första början kanske) som ”nu” kände mindre tillhörighet än till Almunge. Ända in på 1970-talet hade man dessutom två affärer, en vid stationen och en uppe vid riksväg 280. Och så mejeriet som via ångtvätteri blev dagens (lågpris?)varuhus ”Thuns”. Dessutom har man under de senaste åren ändrat skylten uppe vid nämnda riksväg från ”FARINGE” till ”NÄSBY”, vilket var platsens ursprungliga benämning med hänvisning till gården som fortfarande ligger där. Dock finns det alltjämt en skylt där det (också) står ”Faringe station”. Som alltså inte ligger vid kyrkbyn då.

/ L G

Superfint, och om man sedan lägger till att det är rejält långt mellan Knutby samhälle och det som en gång var Knutby station så blir det hela än mer intressant.

Men jag bodde inte ens i Roslagen, var inte ens född, fast jag tillåter mig att kommentera saker likafullt...

Faringe

av Granis, Thursday, June 21, 2018, 20:09 (2134 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Knutby är en intressant parallell. Och skillnad. Där växte det aldrig fram nåt stationssamhälle -trots att man intill stationen till skillnad från i Faringe- en gång i tiden hade såväl hotell som tingshus. Säkerligen hade det att göra med att Knutby såväl var som -framförallt- är ett större samhälle än Faringe. På (lite) närmare avstånd från "sin" station dessutom.

/ L G

Faringe

av John T, Thursday, June 21, 2018, 20:21 (2134 dagar sedan) @ Granis

Knutby är en intressant parallell. Och skillnad. Där växte det aldrig fram nåt stationssamhälle -trots att man intill stationen till skillnad från i Faringe- en gång i tiden hade såväl hotell som tingshus. Säkerligen hade det att göra med att Knutby såväl var som -framförallt- är ett större samhälle än Faringe. På (lite) närmare avstånd från "sin" station dessutom.

/ L G

Det brukar ju ofta uttryckas som en dragkamp mellan kyrkbyarna och stationerna, när järnvägarna inte alltid kunde dras i närheten av redan etablerade samhällen, av olika skäl.

I linje med det kan väl sägas att i till exempel "Almunge vann järnvägen", men "i Knutby vann kyrkan". Och i fallet Faringe blev det nog ingen vidare dragkamp alls och det blev två helt separata samhällen.

Men nu kom vi långt bort från de glädjande bidragen till såväl GHJs motorvagnsprojekt som ULJs vagnverkstad.

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Jim Hansson, Thursday, June 21, 2018, 15:49 (2135 dagar sedan) @ Ante Svensson II

[image]


Riksantikvarieämbetet tilldelar Föreningen Gotlandståget 200 000 SEK till renovering av motorvagnen MÅJ XC 10. Det är ett stort steg framåt i arbetet att få motorvagnen i trafik, men det lär behövas mer. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på det särskilda bankkontot: Swedbank 8480-6, 924 929 995-0. Ange MÅJ XC 10 och namn och adress.

Bilden visar MÅJ XC 10 i Mönsterås 1940, foto: Järnvägsmuseet


Ante Svensson GHJ

Som en stor älskare av förrälsbusshistoriska motorvagnar gläder det mig mycket. GRATTIS!

Jim

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av 53 Wadsten, Thursday, June 21, 2018, 17:05 (2134 dagar sedan) @ Jim Hansson

Jasså! är du rälsbussdiggare:-) :-) precis som undertecknad, trevligt, det visste jag inte.

GHJ: RAÄ ger 200 000 till renovering av MÅJ XC 10

av Jim Hansson, Thursday, June 21, 2018, 17:32 (2134 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jasså! är du rälsbussdiggare:-) :-) precis som undertecknad, trevligt, det visste jag inte.

Det är jag i och för sig också. Jag håller nu t ex på att utbilda rälsbussförare på Skånska Järnvägar. Men det jag skrev var att jag älskar förrällsbusshistoriska motorvagnar, d v s motorvagnar från tiden innan rälsbussarna kom.

Jim