MÖJ BC 1005? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Friday, June 22, 2018, 16:24 (2128 dagar sedan)

Lennart Welanders utmärkta bok, "Vabis Järnvägsvagnar 1891-1911" (Steiffert 1991) visar en märkningsritning av Mellersta Östergötlands personvagn BC 1005. Ritningen inspirerar till modellbygge men hur var vagnen målad? Praktiserade MÖJ grön färg för 2:a klass och brun för 3:e klass vid tidpunkten för vagnens leverans 1897?

Ola Ahlström
Malmö

MÖJ BC 1005?

av johanmmolin, Saturday, June 23, 2018, 13:19 (2127 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En fråga som stötts och blötts tidigare.
I Jan-Olov Svenssons bok om FVÖJ finns på sidan 192 ett fotografi från omkring 1897. Att döma av det fotot verkar FVÖJ åtminstone vid denna tidpunkt ha olika färger för olika klassers personvagnar.

MÖJ BC 1005?

av Christer Brimalm, Saturday, June 23, 2018, 16:27 (2127 dagar sedan) @ johanmmolin

Men nu var det ju en MÖJ-vagn det gällde.
På ett leveransfoto på MÖJ BCo 1000 1897 tycker jag inte man kan skönja att det skulle vara två olika färger på korgen. Det kan tyda på att MÖJ redan från starten inte hade någon sådan målning på sina vagnar, utan att de var bruna oavsett 2 eller 3 klass.

MÖJ BC 1005?

av johanmmolin, Saturday, June 23, 2018, 17:40 (2127 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jo, jag är medveten om att FVÖJ och MÖJ var två olika företag, tillika med ett inte helt gnisselfritt samarbete i slutet av 1890-talet.

Dock känns det ju lite märkligt om man hade olika policy vad gällde målning av sina personvagnar. En del av FVÖJ:s personvagnar tilläts ju trafikera MÖJ:s spår (Fågelsta – Linköping ), och då borde det ha varit förvirrande för passagerarna om man inte hade en gemensam färgsättningspolicy.

Men som sagt, spörsmålet har ju dryftats tidigare, och vad jag förstår inte med ett sista, konklusivt svar.

MÖJ BC 1005?

av Christer Brimalm, Sunday, June 24, 2018, 11:00 (2126 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag vet inte hur mycket undersökningar som gjorts av MÖJ 1000, som ju finns bevarad. Men jag antar att man skrapat för att kolla gammal målning i samband med renovering av vagnen. Den är ju i vart fall målad enbart i brunt nu och MÖJ 1005 är levererad samma år. Jag tycker det är högst troligt att båda vagnarna var målade i brunt både för 2 och 3-klassdelen redan från början.

Sedan gick inte de gamla FWÖJ-vagnarna så mycket på MÖJ. FWÖJ fick skaffa en ny boggievagn 1897 (nr 25) för samtrafiken med MÖJ då MÖJ inte ville ha de gamla FWÖJ-vagnarna på sin bana.

MÖJ BC 1005?

av Christer Brimalm, Sunday, June 24, 2018, 11:03 (2126 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Om man läser i Jan-Olov Svenssons bok så verkar det som om FWÖJ inte hade annat än brun färg på plåtklädda personvagnar. Han brukar vara väl underrättad.

MÖJ BC 1005?

av Kjell Friberg, Sunday, June 24, 2018, 13:38 (2126 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Vagnskorgen till BC 1005 blev bevarad som fiskebod vid Glan efter att 1948 ha sålts till Fiskeby Bruk. Jag var tillsammans med Freddie Andersson och undersökte den 1990 men minns nu inte om den hade kvar sin originalfärg (den var då enfärgad). Denna ledtråd får gärna utvecklas vidare om fler känner till och har besökt den tidigare vagnskorgen.

Tillägg färgnyans

av Christer Brimalm, Sunday, June 24, 2018, 20:55 (2126 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag vill bara lägga till att enligt vissa uppgifter från äldre personer, som nu tyvärr inte längre är i livet, skulle MÖJ inte ha använt precis den vanliga "SJ-bruna" färgen, utan en litet mörkare, mer "chokladbrun" färg. Kanske någon annan kan bekräfta detta?

Tillägg färgnyans

av Kjell Friberg, Sunday, June 24, 2018, 21:46 (2126 dagar sedan) @ Christer Brimalm

I Tåkerns gamla fågelstation vid Svanshals ingick stora delar av korgen från MÖJ C 1008. Jag var ute vid den i samband med rivningen och mfWFJ kunde ha erhållit korgen men jag bedömde då att den skulle bara stå och skräpa eftersom den var långt från komplett och dessutom i dåligt skick. Detta var vid den tiden som museijärnvägen ansågs som något katten släpat in av Vadstenas "starke man". Rivningen sköttes av försvaret och jag lovades att museiföreningen skulle få delar som kunde vara intressanta. På kvällen kom en officer in på stationen i Vadstena där jag just då tjnstgjorde och hsn hade med två sidoplåtar från denna vagn. Dessa förvarades sedan i lokstallet men "starke man" var tvingad av sin inre övertygelse att museijärnvägen skulle bort till varje pris och det som fanns i lokstallet lagredes därför på olika platser. Det verkar som att dessa plåtar försvann i denna röra. De hade originalfärg och märkning kvar. Jag bedömde nyansen som mörkare än SJ-brun med dragning åt ett mellanting mellan DSB och ÖBB godsvagnsbruna nyanser.

MÖJ C 1008

av Johan O, Sunday, June 24, 2018, 22:48 (2126 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Hej Kjell!

Finns det några bilder?

MÖJ C 1008 såldes enligt vagnskortet år 1935 för 10 kr. Senare hamnade den uppenbarligen som del av fågelstationen (som invigdes ca 1964 vad jag förstår), men var den befunnit sig däremellan är för mig okänt.

/Johan

MÖJ C 1008

av Kjell Friberg, Monday, June 25, 2018, 05:59 (2125 dagar sedan) @ Johan O

Jag har tre bilder som jag tog på fågelstationen omedelbart före rivningen. Det som fanns kvar av vagnskorgen var då helt inbyggt. Eftersom jag skulle tjänstgöra som tågklarerare i Vadstena hade jag inte tid mera än ett kortare samtal med rivningsmanskapets officer.
Tyvärr har jag inga möjligheter att lägga upp bilder på detta forum.

Tillägg färgnyans

av Jan Frelin, Tuesday, June 26, 2018, 10:59 (2124 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Inte precis bekräfta, men det verkar ha förekommit på flera håll. När man skrapat gamla SRJ-vagnar i Faringe har man fått fram en distinkt chokladbrun kulör.

MÖJ BC 1005?

av Ante Svensson II, Sunday, June 24, 2018, 22:02 (2126 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vagnskorgen till BC 1005 blev bevarad som fiskebod vid Glan efter att 1948 ha sålts till Fiskeby Bruk. Jag var tillsammans med Freddie Andersson och undersökte den 1990 men minns nu inte om den hade kvar sin originalfärg (den var då enfärgad). Denna ledtråd får gärna utvecklas vidare om fler känner till och har besökt den tidigare vagnskorgen.

Finns korgen till 1005 kvar idag?

Ante

MÖJ BC 1005?

av Johan O, Sunday, June 24, 2018, 22:45 (2126 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Hej!

Både ja och nej! Det står en välbevarad korg från en MÖJ-vagn söder om Finspång som sommarstuga. Det finns två möjliga kandidater:

MÖJ C 1003
eller
MÖJ BC 1005

Bägge vagnarna slopades 1948. Enligt vagnskorten såldes korgen från 1003 till "Fdfv" (dvs, förrådsförvaltningen), medan 1005 såldes komplett(?) till Fiskeby Fabrik i Skärblacka.

TJF gjorde för några år sedan ett försök att få ta över korgen, men tyvärr utan resultat. Det visade sig då att den ursprungliga ägaren arbetat inom just förrådsförvaltningen vid SJ, så jag hävdar tills någon bevisat motsatsen att korgen är fd MÖJ 1003.

Man kan dock fundera på var korgen till 1005 tog vägen. Fiskeby Fabrik hade ju även några fd VB-vagnar, där åtm VB BC 3 & 4 ju senare ställdes upp som stugor/förråd...

/Johan

MÖJ BC 1005?

av Björn Thyrelius, Sunday, August 19, 2018, 20:32 (2070 dagar sedan) @ Johan O

Vagnskorg står kvar o är 1003