Diverse efterlysningar (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Sunday, June 24, 2018, 16:51 (2126 dagar sedan)

Koppartrans tankboggivagnar.
Koppartrans lät omkring 1950 ASJ/F bygga fem boggivagnar för oljeprodukter. Enligt ritning var de försedda med 50 mm isolering.

Alla tillgängliga foton visar vagnar utan isolering så jag efterlyser foto av vagn med isolering.

SWB:s tyskbyggda treaxliga malmvagnar

Talbot i Aachen tillverkade under första världskriget ett större antal treaxliga malmvagnar för SWB. Vagnarna var redan vid leveransen "moderna" i så måtto att de var försedda med plåtlagergafflar. P. g. a. planerat modellbygge av dessa vagnar vore foto mycket önskvärt.

Mystisk KJ-vagn i Trekanten
På en bild i Samlingsportalen (sök på ortsnamnet) syns en vagn med gles brädgavel à la VR.
Känner någon till dess identitet?

Och slutligen
KemaNord/Unifos boggitankvagnar för natronlut
KemaNord i Stenungsund erhöll förutom klor för användning i PVC-tillverkningen även natronlut. Trots visserligen lågintensiva men dock efterspaningar har jag aldrig sett en skymt av dem. (Nu ljög jag: Jag tog ett foto jag i Snu i januari -76 i samband med byte av rederi för skeppningar av NaOH men på det syns i stort sett bara farligtgodsdekalen eftersom så'nt var högsta mode dåförtiden.)

Även här är en idé om kommande modellbygge till efterlysning av uppgifter om dessa vagnar.

Stort tack på förhand

Olle Sundström

Diverse efterlysningar

av BD, Sunday, June 24, 2018, 20:52 (2126 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

SWB:s tyskbyggda treaxliga malmvagnar[/b]
Talbot i Aachen tillverkade under första världskriget ett större antal treaxliga malmvagnar för SWB. Vagnarna var redan vid leveransen "moderna" i så måtto att de var försedda med plåtlagergafflar. P. g. a. planerat modellbygge av dessa vagnar vore foto mycket önskvärt.

Möjligen har vagnen nedan ett förflutet hos SWB.

[image]

[image]

Diverse efterlysningar

av Olle Sundstrom, Monday, June 25, 2018, 16:17 (2125 dagar sedan) @ BD

Tja kanske, men inga SWB-vagnar före M2:orna hade väl siegenbuffertar, frågas kom?

Och inga SWB-malmvagnar hade väl Bremserbühne falls ich mich richtig erinnere (was an sich höchst unwahrscheinlich ist...)

De skall ju ha varit väldigt lika de svenske men redan vid leveransen alltså varit plåtlagergafflade.

Nåväl, då får man bygga en svensktillverkad men med plåtgafflar.

Men tack ändå, som man säger.

Olle S

Diverse efterlysningar

av Anders.k., Monday, June 25, 2018, 13:10 (2125 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

KemaNord/Unifos boggitankvagnar för natronlut
KemaNord i Stenungsund erhöll förutom klor för användning i PVC-tillverkningen även natronlut. Trots visserligen lågintensiva men dock efterspaningar har jag aldrig sett en skymt av dem. (Nu ljög jag: Jag tog ett foto jag i Snu i januari -76 i samband med byte av rederi för skeppningar av NaOH men på det syns i stort sett bara farligtgodsdekalen eftersom så'nt var högsta mode dåförtiden.)

Även här är en idé om kommande modellbygge till efterlysning av uppgifter om dessa vagnar.

Stort tack på förhand

Olle Sundström

Trots att jag gått i utbildning och jobbat bredvid dom så har jag inte tagit någon bild av dom , suck.
Förvånasvärt skygga var dessa 10 vagnar , har inte heller sett någon bild av dom.

Det var Fosfatbolaget som byggde anläggningen i Stenungsund, Klor/Vinylklorid/Pvc fabrikerna, så vagnarna levererades till det bolaget.
Kemanord blev namnet 1970.

Vagnarna byggde av Kockum-Interconsult i Falkenberg , har scannat ut från arkivet ett leverans/registreringsmedelande till SJ, dock utan ritning eller detaljer.
Står bara att vagnar Uahs 21 74 077 0 102 till 111 levereras 1968-11-14 för registreing hos SJ som privatvagn med hemstation Stenungsund och ska transportera Natronlut.
Dom blev senare Zaes 788 1 011 till 020 , ersätts runt eller strax efter år 2000 av inhyrda vagnar, skrotas ?

M.V.H Anders.k.

Diverse efterlysningar

av Kjell Friberg, Monday, June 25, 2018, 14:42 (2125 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag har bilder på 077 0105 och 077 0109. Som vanligt gäller att jag inte kan lägga upp bilder på detta forum, det kanske kan bli bättre när Carina kan få tid då hon kan ha möjlighet men hon har ännu inte haft tid att lära sig uppladdning av bilder på vår site vilken hon är ansvarig för.

Diverse efterlysningar

av Olle Sundstrom, Monday, June 25, 2018, 16:24 (2125 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Kjell, om Du tar vanliga kopior på vilken sketen hemkopiator som helst räcker det gudagott, projektet är ännu i sin linda. Och Du vet i vilken postlåda jag bor...

Tack på förhand!

Olle S

Diverse efterlysningar

av BD, Monday, June 25, 2018, 17:05 (2125 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har bilder på 077 0105 och 077 0109. Som vanligt gäller att jag inte kan lägga upp bilder på detta forum, det kanske kan bli bättre när Carina kan få tid då hon kan ha möjlighet men hon har ännu inte haft tid att lära sig uppladdning av bilder på vår site vilken hon är ansvarig för.

Maila bilderna till mig så lägger jag upp dem.

Diverse efterlysningar

av Olle Sundstrom, Monday, June 25, 2018, 16:20 (2125 dagar sedan) @ Anders.k.

Nu ökade Du min kunskap exponentiellt, stort tack! Jag hade nämligen inte ens numren eller antalet för dessa vagnar.

Olle S