Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder (Fordon: lok)

av Ulfe, Monday, June 25, 2018, 08:02 (2123 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]
Bilden tagen från spår 10, söderut.

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder

av Dan Ingvar, Monday, June 25, 2018, 08:37 (2123 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Bilden tagen från spår 10, söderut.

Vilken härlig bild!!
Stort tack.

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder

av Peter Flink, Monday, June 25, 2018, 10:04 (2122 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Intressant bild på första lokets (första bilden) boggier.

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder

av LasseE, Monday, June 25, 2018, 10:32 (2122 dagar sedan) @ Peter Flink

Det är loket som på prov utrustades med gummielement i dels lagerboxfjädringen och dels vaggfjädringen. Vi gjorde testkörningar med det uppe mellan Boden och Älvsbyn men gångegenskaperna var bedrövliga i litet högre farter. Loket kallades givetvis för Adamsson ;-).

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder

av tobbe, Monday, June 25, 2018, 12:03 (2122 dagar sedan) @ LasseE

Observera tidningsbunten på 3:e bilden längst ner till vänster som förmodligen är avsedd för tidningsbudet Sonny Hultberg som var en mycket nära vän ända fram till hans bortgång. Hans moppe som undertecknad övertog och haft i sin ägo stod alltid parkerad strax bakom fotografens rygg som nu ägs av Järnvägsmusèet i Gävle.
tobbe.

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder(Nu även med Sonny)

av Micael Lindgren, Monday, June 25, 2018, 12:35 (2122 dagar sedan) @ tobbe

Observera tidningsbunten på 3:e bilden längst ner till vänster som förmodligen är avsedd för tidningsbudet Sonny Hultberg som var en mycket nära vän ända fram till hans bortgång. Hans moppe som undertecknad övertog och haft i sin ägo stod alltid parkerad strax bakom fotografens rygg som nu ägs av Järnvägsmusèet i Gävle.
tobbe.

[image]
Jag och Sonny på Cst 1982-07-12, det är jag som står till höger. ;-)

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder(Nu även med Sonny)

av Kjell Friberg, Monday, June 25, 2018, 14:33 (2122 dagar sedan) @ Micael Lindgren

En annan av Sonnys medhjälpare var den alldeles för tidigt bortgångne Christer Bisting. Mitt trevligaste minne av Chister är då vi träffades i Åmmeberg när ÅJ skulle läggas ned och efter att sista tåget återkommit fick vi låna motordressinen för en privat tur till Zinkgruvan tillsammans med några av traktens barn vilka uppskattade utflykten.

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder(Nu även med Sonny)

av David Sohlberg, Monday, June 25, 2018, 14:38 (2122 dagar sedan) @ Kjell Friberg

En annan av Sonnys medhjälpare var den alldeles för tidigt bortgångne Christer Bisting. Mitt trevligaste minne av Chister är då vi träffades i Åmmeberg när ÅJ skulle läggas ned och efter att sista tåget återkommit fick vi låna motordressinen för en privat tur till Zinkgruvan tillsammans med några av traktens barn vilka uppskattade utflykten.

Hade inte ÅJ en 'standard-MDR' av liten typ eller minns jag helt fel?

Ma-lok, Stockholm C, 1967, 3 bilder(Nu även med Sonny)

av Kjell Friberg, Tuesday, June 26, 2018, 22:19 (2121 dagar sedan) @ David Sohlberg

ÅJ-dressinen skilde sig från standard genom att ha separat fram/backväxellåda enligt ÅJ banmästare.

tidningsbuntarna, Stockholm C, 1967

av Ulf Pålsson, Monday, June 25, 2018, 14:46 (2122 dagar sedan) @ tobbe

Observera tidningsbunten på 3:e bilden längst ner till vänster som förmodligen är avsedd för tidningsbudet Sonny Hultberg - - -

Jag ser två tidningsbuntar, och det är mycket möjligt att den ena är avsedd för Sonny. Jag jobbade som s.k. tågbud vid Pressbyrån (och med Sonny som mentor) 1968--1970, så då fotot togs fanns det ett antal tågbud som hämtade sin dagstidningsbunt vid södra delen av spår 10. Det var bestämt i förväg hur många exemplar som varje tågbudstur skulle ha. Efter hemkomst till Stockholm C buntade varje tågbud sina kvarvarande dagstidningar, markerade vem som hade lämnat dem och lade i en särskild hög, också i södra änden av spår 10. (De dyrbarare vecko- och månadstidningarna hämtades däremot ut och lämnades tillbaka på Pressbyråns tågbudsexpedition i ilgodsmagasinet som låg där nuvarande Västra järnvägsgatan 3 ligger.)

Senare, när Pressbyrån lade ner tågbudsverksamheten, fortsatte Sonny i egen regi, men jag vet inte riktigt när det var. Först hade han några anställda tågbud, men så småningom övergick han till att sköta ruljansen helt ensam. Är det någon som har några årtal för dessa förändringar?

tidningsbuntarna, Stockholm C, 1967

av 53 Wadsten, Tuesday, June 26, 2018, 18:34 (2121 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Vilka sträckor åkte Sonny på.

tidningsbuntarna, Stockholm C, 1967

av Ulf Pålsson, Tuesday, June 26, 2018, 21:25 (2121 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka sträckor åkte Sonny på?

Under de år då jag extraknäckte som tågbud
(1968--1970) åkte vi från Stockholm längst till Tranås, Skövde och Hudiksvall. Hur Sonny senare lade upp turerna när han blev egenföretagare, det har jag ingen aning om.

tidningsbuntarna, Stockholm C, 1967

av Lennart Petersen, Saturday, June 30, 2018, 22:43 (2117 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Vilka sträckor åkte Sonny på?


Under de år då jag extraknäckte som tågbud
(1968--1970) åkte vi från Stockholm längst till Tranås, Skövde och Hudiksvall. Hur Sonny senare lade upp turerna när han blev egenföretagare, det har jag ingen aning om.

Tror han nästan enbart åkte söderut, Katrineholm,Linköping kanske Tranås och som längst Nässjö . Mycket väl uttänkta byten så han kunde täcka så många tåg som möjligt , en hel,del fram och tillbaka och melan Cst-Katrineholm blev det ju även Vsb-tåg. Omloppet avslutades alltid på Cst efter en normal arbetsdag. En liten grej var att Sonny alltid prioriterade 2kl och tog 1kl sist , om det fanns tid det var inte alltid hela tåget hanns med. Detta var nu inte av något ideologiskt skäl utan helt enkelt för att man köpte mer i 2kl. Och tidningsbunten på bilden kan ju vara Sonnys men normalt brukade han ju med mopeden hämta direkt från tryckerierna som länge låg i innerstaden. Han fick då de första tryckta exen, tror det var vid 11-tiden sådär och var stolt över att vi på tågen var dom första som fick läsa tidningarna, och det handlade då,om kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen som kanske betydde lite mer då än i dag.