TGOJ malmvagnar, fråga 8 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, June 27, 2018, 15:38 (2123 dagar sedan)

Av alla TGOJ malmvagnar littera M2 och M3 var många utrustade med bromsarsäte trots att man tydligen tidigt installerade vakumbromsledning. Jag undrar därför när i tid bromsarsätet monterades ner på vagnarna för det var väl inte så att detta fanns kvar ända in på 1970-talet?

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ malmvagnar, fråga 8

av Christer Fredriksson, Wednesday, June 27, 2018, 15:41 (2123 dagar sedan) @ Ola Ahlström

På 1930-talet på de flesta.

TGOJ malmvagnar, fråga 8

av Ola Ahlström, Wednesday, June 27, 2018, 16:00 (2123 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

På 1930-talet på de flesta.

Tack men finns uppgift på när bromsarsäten helt var borta? Skedde demontaget i någon form av prioriteringsordning, M2 före M3?

Har sökt svar på uppgifterna i vagnsförteckningarna jag fått ta del av men just denna uppgift tycks lysa med sin frånvaro.

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ malmvagnar, fråga 8 Tryckluftbromsslangar

av BD, Wednesday, June 27, 2018, 16:11 (2123 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Av alla TGOJ malmvagnar littera M2 och M3 var många utrustade med bromsarsäte trots att man tydligen tidigt installerade vakumbromsledning. Jag undrar därför när i tid bromsarsätet monterades ner på vagnarna för det var väl inte så att detta fanns kvar ända in på 1970-talet?

Ola Ahlström
Malmö

Det var inte vakuumbromsledning utan tryckluftbromsledning. Går att delvis läsa på långbalken.

[image]

TGOJ malmvagnar, fråga 8 Tryckluftbromsslangar

av Ola Ahlström, Wednesday, June 27, 2018, 17:07 (2123 dagar sedan) @ BD

Det var inte vakuumbromsledning utan tryckluftbromsledning. Går att delvis läsa på långbalken.

Rätt, snubblade (tankefel) när jag skrev ursprungliga inlägget men frågan kvarstår.

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ malmvagnar, fråga 8 Tryckluftbromsslangar

av Christer Fredriksson, Wednesday, June 27, 2018, 18:47 (2123 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Sitsarna togs bort i samband med revisioner oberoende av vagnstyp.