Frågor kring sidobanor norr om Spannarboda (Arkiv/forskning/litteratur)

av jean, Friday, June 29, 2018, 08:11 (2121 dagar sedan)

Jag satt och kikade i Lantmäteriets kartdatabas och hittade då mycket trevliga gamla ritningar för "Krylbobanan". Då hittade jag två för mig okända sidobanor i trakterna av Spannarboda:

1. Strax norr om Spannarboda

Här gick det ut en bana åt sydost:

[image]

Man kan ana hur banan gick på Google Maps:

Flygfoto på GoogleMaps

2. Ytterligare en bit norrut mot Grimsö

[image]

Här är banvallen tydligen omgjord till väg, syns tydligt på flygfoto på Google Maps:

Bana mot Grimsö på Google Maps

Någon som kan berätta mer om dessa sidobanor?

Frågor kring sidobanor norr om Spannarboda

av Christer Fredriksson, Friday, June 29, 2018, 08:51 (2121 dagar sedan) @ jean

Det är spår till grusgropar varifrån grus hämtades för byggnaden av Frövi - Krylbo.

Frågor kring sidobanor norr om Spannarboda

av jean, Friday, June 29, 2018, 10:52 (2121 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det är spår till grusgropar varifrån grus hämtades för byggnaden av Frövi - Krylbo.

Ja, jag antog att det var så det låg till. Men hur länge var de i drift? Bara under banans byggande eller?

Frågor kring sidobanor norr om Spannarboda

av Christer Fredriksson, Friday, June 29, 2018, 11:49 (2121 dagar sedan) @ jean

De låg kvar några år efter att banarbetena samt stationernas utbyggnader hade avslutats, man hoppades på stora utlastningar av timmer och skogsprodukter, vilket dock uteblev och banorna revs upp. Banorna var mycket klent byggda och tålde inga större axellaster.

Frågor kring sidobanor norr om Spannarboda

av Kjell Aghult, Friday, June 29, 2018, 16:18 (2121 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De låg kvar några år efter att banarbetena samt stationernas utbyggnader hade avslutats, man hoppades på stora utlastningar av timmer och skogsprodukter, vilket dock uteblev och banorna revs upp. Banorna var mycket klent byggda och tålde inga större axellaster.

Nytorp sidospår, 3,7 km norr om Spannarboda, nämns som engångsföreteelse i en uppgift från
1918.