Göta's Holländska systrar (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Tuesday, July 03, 2018, 23:51 (2116 dagar sedan)

När SJ beställde de första A-loken, vilka skulle komma att levereras som 33-40 kom den första delleveransen att till stor del att hamna i Holland hos dåvarandecstatsbanorna SS. Loken 36-40 (33-35 levererades efter 36-40) var ursprungligen avsedda att levererades ur en serie med B&P tillverkningsnummer 385-389 men i en ändringsnotering i orderboken levereras de fyra första till Holland som SS 1-4 där de två första gick till Breda och de två sista gick till linjen Haarlingen-Leuwarden. Richard Peacock lär ha kört första tåget med lik nr 1Breda-Tilburg 5 oktober 1863. Nr 389 levererades som SJ/WSB 36 Sleipner.
37-40 levererades med nr 405-408 och 409-411 blev 33-35.
Kompenserades SJ för omstuvningen? Uppenbarligen prioriterades SS och det faktum att Richard P körde invigningståget kan ju påverkat. Finns något svenskt dokument om detta? B&P-böckerna anger ingen orsak.

Götas holländska systrar

av Överkörmästaren, Wednesday, July 04, 2018, 00:57 (2116 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När i tiden inträffade detta?

Götas holländska systrar

av Anders Sandgren, Wednesday, July 04, 2018, 07:16 (2115 dagar sedan) @ Överkörmästaren

1863.
Det kan noteras att SS senare (1866) köpte ytterligare 6 lok av samma typ vilka numrerades 79-84. Alla lok numrerades 1872 om till 131-140 och 1876 till 251-260. 1882 byggdes 6 av loken om till B1 (0-4-2) och dessa överlevde till bildandeta av NS 1921 som NS typ 600 nr 601-606 (annan inbördes ordning) till 1922-23. Ett 1A1 fanns kvar och blev NS typ 500 nr 501 medan de övriga försvann 1911-13.

Bilder med holländsk text

av BD, Wednesday, July 04, 2018, 19:35 (2115 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/140.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/141.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/142.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/143.jpg~original[/IMG]

Bilder med holländsk text

av Klas Blomberg, Wednesday, July 04, 2018, 21:54 (2115 dagar sedan) @ BD

Du råkar inte veta titeln på boken?

Bilder med holländsk text DE NEDERLANSE STOOMLOCOMOTIEVEN

av BD, Thursday, July 05, 2018, 12:58 (2114 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Du råkar inte veta titeln på boken?

DE NEDERLANSE STOOMLOCOMOTIEVEN. ISBN 90 6013 262 9. Boken rekommenderas.

Bilder med holländsk text

av Anders Sandgren, Wednesday, July 04, 2018, 23:34 (2115 dagar sedan) @ BD

Tack Bengt. Jag hade inte sett någon bild på dem efter ombyggnationen till växellok.
En intressant sak kan vara att på någon Holländsk sida anges att de första loken efter leverans fick nummer 1-4. De s.k. leveransbildercsom setts visar lok 37 "Blixten". Förvisso anges SS nr 1-4 hos BP, men loken kan ju då det verkar ha varit bråttom ha levererats med SJ-märkning rentav. Det hade varit intressant att se en bild på invigningståget för att utröna om man märkt om loket eller inte. SS nr 1 kan varit SJ 36 "Sleipner"!