Beyer Peacock i korthet (Järnväg allmänt)
B&P nämns i en annan tråd och detta var ett intressant företag. Egentligen var det märkligt att SJ valde att beställa sina första lok från detta företag eftersom B&P var ett helt oprövat företag. Grundat 1854 och första lok tillverkat 1855. Även om då grundarna var två mycket kompetenta lokingeniörer. Företaget var inte ens ett AB (limited company) så det kanske kunnat bli problem med solvensen. Men uppenbarligen var SJ nöjda eftersom man beställde mer från företaget och tre av företagets äldsta bevarade lok,står på Jvm (Prins August, Thor och Göta. Senare specialiserade man sig bl.a på att tillverka lok för Londons tunnelbana med den speciella kondensteknik som krävdes för denna trafik ( så länge den nu gick med ånga). Smalspårslok,för Isle of Man är fortfarande i reguljär trafik sommartid.
På 1900-talet blev man då kända för att tillverka Garratt-lok för främst Afrika, många av dessa stora konstruktioner större än något lok som funnits imStorbrittannien. 1958 tilverkas sista ånglok och så försöker man sig på diesellok några år innan företaget avvecklas.