Jernsidas holländska systrar (Järnväg allmänt)

av BD @, torsdag, juli 05, 2018, 16:30 (18 dagar sedan)

[image]

[image]

Jernsidas holländska systrar

av montfrooij ⌂ @, fredag, juli 06, 2018, 09:12 (17 dagar sedan) @ BD

Finally some text I can understand 100% :)
If you want, I can try to make a translation to English.

--
Visit www.trainsandtrucks.nl?lang=EN for more pictures and video\'s from trains and trucks (Swedish and Dutch)

Jernsidas holländska systrar - vertaling?

av Carl-Erik Olsson @, måndag, juli 09, 2018, 18:02 (14 dagar sedan) @ montfrooij

Finally some text I can understand 100% :)
If you want, I can try to make a translation to English.

Please do so! That will give us the opportunity to learn some useful railway expressions in Dutch as well (probably better than as provided by Google Translate!), not only the historical background as in the text!
Hartelijk dank voor uw aandacht! /CEO

Jernsidas holländska systrar

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, fredag, juli 06, 2018, 11:37 (17 dagar sedan) @ BD

Även GDJ's B-lok är väldigt lika även om de hade 2-axliga tendrar. Cylindrar är lika och drivhjulsdiameter tämligen lika (2cm skillnad, det kan vara hjulringarna) däremot skiljer det litet på panndata. Detta kan ha med anpassning till koleldning att göra, GDJ-loken levererades ju tidigare. Prestandamässigt liknande LNWR DX-lok även om dessa hade en tum större cylindrar. Tidiga DX-lok hade samma diameter som G-loken och GDJ B-lok. M 48 Finn var troligen byggt med 16 tum (=406mm) men blev nog liksom sina engelska systrar ombyggt med 17tum diameter (432mm). Det är åtm den diameter som finns i SJ-listorna.
När SJ köpte in godstågsloken tog man först en litet mindre variant (litt F) men från 1866 den större varianten som även hade 3-axliga tendrar.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum