Jernsidas holländska systrar (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, July 05, 2018, 16:30 (2114 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/G-/GamlaG/NL2.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/G-/GamlaG/NL1.jpg[/IMG]

Jernsidas holländska systrar

av montfrooij, Friday, July 06, 2018, 09:12 (2113 dagar sedan) @ BD

Finally some text I can understand 100% :)
If you want, I can try to make a translation to English.

Jernsidas holländska systrar - vertaling?

av Carl-Erik Olsson, Monday, July 09, 2018, 18:02 (2109 dagar sedan) @ montfrooij

Finally some text I can understand 100% :)
If you want, I can try to make a translation to English.

Please do so! That will give us the opportunity to learn some useful railway expressions in Dutch as well (probably better than as provided by Google Translate!), not only the historical background as in the text!
Hartelijk dank voor uw aandacht! /CEO

Jernsidas holländska systrar

av Anders Sandgren, Friday, July 06, 2018, 11:37 (2113 dagar sedan) @ BD

Även GDJ's B-lok är väldigt lika även om de hade 2-axliga tendrar. Cylindrar är lika och drivhjulsdiameter tämligen lika (2cm skillnad, det kan vara hjulringarna) däremot skiljer det litet på panndata. Detta kan ha med anpassning till koleldning att göra, GDJ-loken levererades ju tidigare. Prestandamässigt liknande LNWR DX-lok även om dessa hade en tum större cylindrar. Tidiga DX-lok hade samma diameter som G-loken och GDJ B-lok. M 48 Finn var troligen byggt med 16 tum (=406mm) men blev nog liksom sina engelska systrar ombyggt med 17tum diameter (432mm). Det är åtm den diameter som finns i SJ-listorna.
När SJ köpte in godstågsloken tog man först en litet mindre variant (litt F) men från 1866 den större varianten som även hade 3-axliga tendrar.