Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen (Järnväg allmänt)

av Anders Ljung, Saturday, July 07, 2018, 18:33 (2092 dagar sedan)

Två Svenska museiföreningar har oavsiktligen lyckats med det perfekta exemplet på ett Theseus-skepp. Jag hittar inte historien eller länkar men den ena föreningen är ÖSlJ, jag TROR att OBJ är den andra.

Den ena föreningen hade vad man trodde var ramen till en godsvagn men ramstansen avslöjade att den är från en passagerarvagn som blivit av med korgen och man därför beslutade att bygga en replika av korgen.

Den andra föreningen hittade ett skjul i skogen som visade sig vara korgen från samma passvagn, man köpte korgen och monterade den på en godsvagnsram i passande storlek.

Kan någon bibringa mig detaljerna, vilka två föreningar, vilken förening hittade vad och vilken är vagnen?

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Wellington, Saturday, July 07, 2018, 21:10 (2091 dagar sedan) @ Anders Ljung

Den andra föreningen är Risten-Lakviks Järväg, RLJ. Vagnen NAJ/NAÄJ BCo1. ÖSlJ har korgen,en f d tvättstuga,och RLJ underredet. Bägge vagnarna är så vitt jag vet renoverade på respektive ställe, RLJ:s med en helt nytillverkad korg som en replika av den ursprungliga. Det finns alltså två exemplar av NAJ BCo 1 :-)! Ett visst irriterat meningsutbyte har förekommit om detta på Forumet!

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Överkörmästaren, Saturday, July 07, 2018, 21:26 (2091 dagar sedan) @ Wellington

Den andra föreningen är Risten-Lakviks Järväg, RLJ. Vagnen NAJ/NAÄJ BCo1. Om jag inte minns fel så har ÖSlJ korgen och RLJ underredet. Bägge vagnarna är så jag vet renoverade på respektive ställe. Det finns alltså två exemplar av NAJ BCo 1 :-)! Ett visst irriterat meningsutbyte har förekommit om detta på Forumet!

Vad säger man... dagens I-landsproblem?

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Granis, Saturday, July 07, 2018, 22:05 (2091 dagar sedan) @ Wellington

Fast "räddades" inte frågan då RLJ byggt/ bygger en korg av om inte det ursprungliga så ett tidigt utförande? Banan bytte ju namn och signatur vid sina utbyggnader; från NAJ via NAÄJ till NAEJ. Så på RLJ kommer kanske NAJ BCo 1 att rulla medan det på ÖSlJ blir NAEJ BCo 1? Eller nåt sånt.. Hur som helst blir det musealt intressant då samma vagn kan visas i två utföranden/ tidsepoker. Där båda oavsett detta blir lika rätt. Eller lika fel. Tja; är det korgen (kanske t o m delar av korgen?) eller underredet som "gör vagnen"?

/ L G :-)

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Ante Svensson II, Sunday, July 08, 2018, 10:07 (2091 dagar sedan) @ Wellington

Den andra föreningen är Risten-Lakviks Järväg, RLJ. Vagnen NAJ/NAÄJ BCo1. ÖSlJ har korgen,en f d tvättstuga,och RLJ underredet. Bägge vagnarna är så vitt jag vet renoverade på respektive ställe, RLJ:s med en helt nytillverkad korg som en replika av den ursprungliga. Det finns alltså två exemplar av NAJ BCo 1 :-)! Ett visst irriterat meningsutbyte har förekommit om detta på Forumet!

Dessutom ska ramen på RLJ, enligt stans, härröra från NAEJ BCo 4!

Ante

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Granis, Sunday, July 08, 2018, 10:13 (2091 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Dessutom ska ramen på RLJ, enligt stans, härröra från NAEJ BCo 4!

... som ju rullar på ÖSlJ sedan flera år tillbaka! Eller delar av den då? "Theseus-fenomenet" finns kanske på fler håll, även om NAJ (mm) BCo 1 väl är den enda som s a s återuppstått i [b]flera[/b] former?

/ L G

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Ante Svensson II, Sunday, July 08, 2018, 12:57 (2091 dagar sedan) @ Granis

Dessutom ska ramen på RLJ, enligt stans, härröra från NAEJ BCo 4!


... som ju rullar på ÖSlJ sedan flera år tillbaka! Eller delar av den då? "Theseus-fenomenet" finns kanske på fler håll, även om NAJ (mm) BCo 1 väl är den enda som s a s återuppstått i [b]flera[/b] former?

/ L G

Fast kontentan blir ju att BCo 4 finns bevarad på två ställen, fast på det ena i form av en helt annan vagn. En rimlig konsekvens kunde då vara att korgen återförenas med sitt ramverk och blir en 100%-ig vagn medan den nytillverkade korgen sätts på den nytillverkade ramen och vi får en helt ny 600-BCo. Vilket absolut inte är det sämsta med tanke på hur fin den nya korgen är. Högklassigt arbete! Plus att vi definitivt kan konstatera att BCo 1 finns på ÖSlJ.

Ante

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Christer Fredriksson, Sunday, July 08, 2018, 13:22 (2091 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Ett litet inlägg i debatten från en tidigare tråd om hur fordonsidentiteter har behandlats i gången tid:

Vad skall individens nummer kopplas till för vagnar:
Ramverk, Korg, Axelnummer, osv?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=19334

Theseus-skeppet, eller Theseus-vagnen

av Ante Svensson II, Sunday, July 08, 2018, 20:16 (2091 dagar sedan) @ Anders Ljung

Två Svenska museiföreningar har oavsiktligen lyckats med det perfekta exemplet på ett Theseus-skepp. Jag hittar inte historien eller länkar men den ena föreningen är ÖSlJ, jag TROR att OBJ är den andra.

Den ena föreningen hade vad man trodde var ramen till en godsvagn men ramstansen avslöjade att den är från en passagerarvagn som blivit av med korgen och man därför beslutade att bygga en replika av korgen.

Den andra föreningen hittade ett skjul i skogen som visade sig vara korgen från samma passvagn, man köpte korgen och monterade den på en godsvagnsram i passande storlek.

Kan någon bibringa mig detaljerna, vilka två föreningar, vilken förening hittade vad och vilken är vagnen?

En variant på temat, fast mindre komplext, är fallet GJ AC 23. Som sista f d AC-vagn från 1878 års leverans slopad på 20-talet. Ramen såld till SSA i Roma, förlängd och försedd med en hemmabyggd G-korg. Använd internt inne på bruket. Förvärvad av GHJ 1972 och så småningom satt som ramverk till korgen GJ C 42.

Korgen såldes till en privatperson i Burgsvik. Här kläddes den in med panel och upptäcktes av GHJ på 80-talet. Länge gick den under täcknamnet C 40, en systervagn man trodde det rörde sig om. Först vid förvärvet till GHJ för några år sen uppdagades att det var korgen till den ram som C 42 rullat på sedan 1978.

M a o finns AC 23 kvar till 100%, något som annars bara gäller GJ Co 8 av GJ-personvagnarna. Frågan är då om ramen ska flyttas över till sin ursprungliga korg, eller om man ska låta det vara som det är?

Här kan man ju fundera över Christers inlägg. Traditionellt är ju ramen det som bestämmer identiteten.

Ante