Hagalund, 1965, 2 bilder. (Järnväg allmänt)

av Ulfe @, Fagersta, söndag, juli 08, 2018, 08:21 (14 dagar sedan)

I februari 1965 pryade min min bror Björn i Hagalund, han tog några bilder.

[image]

[image]

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Överkörmästaren, söndag, juli 08, 2018, 08:50 (14 dagar sedan) @ Ulfe

Rolig bild med en "Yoa2 Sport". Undrar om den varit i trafik i den konfigurationen eller om man bara ställt ihop vagnarna under diverse verkstadsaktiviteter?

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Mr H @, söndag, juli 08, 2018, 11:01 (14 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rolig bild med en "Yoa2 Sport". Undrar om den varit i trafik i den konfigurationen eller om man bara ställt ihop vagnarna under diverse verkstadsaktiviteter?

Bra och rolig bild! Tyvärr så skulle det nog bli en kort "Sportkarriär" för den enheten. Konstruktionen på Yoa2/X9 var en drivmotor i mitten per motorvagn (OBS två motorvagnar på bilden) och sedan löpte tre lastbilskardaner kopplade från motorn åt varje håll till drivboggierna. En experimentkonstruktion förstås och tanken var att använda standard lastbilskomponenter. Tyvärr så var dessa kopplade kardaner mycket mycket känsliga för att bli skeva vid hög belastning. På Hv Örebro fanns en speciell riktare som nästan enbart användes för att rikta X9-kardaner! Så det där med Sport som sagt var skulle nog bli en synnerligen kortvarig aktivitet.

Jag var projektledare en gång i tiden för att bygga om just den där konstruktionen till att lägga motorerna i boggierna enligt praxis, en modifierad boggiekonstruktion som f.ö de danska Lynetterna hade, vilka f.ö byggde på den svenska Yoa2-konstruktionen även om de var dieseldrivna. Men tågen hade då förpassats för länge sedan till bibanetrafik, vilket kanske gjorde belastningen på kardanerna ännu känsligare. Visst kunde tillverkare bistå med denna konstruktion men det hela föll på att kostnaden blev för hög i förhållande till förväntad återstående livslängd!

Fast det var mycket på Yoa2/X9 som var udda konstruktioner som var ganska så spännande!

//Mr H

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Överkörmästaren, söndag, juli 08, 2018, 11:10 (14 dagar sedan) @ Mr H
edited by Överkörmästaren, söndag, juli 08, 2018, 11:21

Rolig bild med en "Yoa2 Sport". Undrar om den varit i trafik i den konfigurationen eller om man bara ställt ihop vagnarna under diverse verkstadsaktiviteter?


Bra och rolig bild! Tyvärr så skulle det nog bli en kort "Sportkarriär" för den enheten. Konstruktionen på Yoa2/X9 var en drivmotor i mitten per motorvagn (OBS två motorvagnar på bilden) och sedan löpte tre lastbilskardaner kopplade från motorn åt varje håll till drivboggierna. En experimentkonstruktion förstås och tanken var att använda standard lastbilskomponenter. Tyvärr så var dessa kopplade kardaner mycket mycket känsliga för att bli skeva vid hög belastning. På Hv Örebro fanns en speciell riktare som nästan enbart användes för att rikta X9-kardaner! Så det där med Sport som sagt var skulle nog bli en synnerligen kortvarig aktivitet.

Nu hänger jag inte alls med, varför skulle det innebära högre belastning på kardanerna att driva fram endast dessa två motorvagnar, än om de också haft 1-2 mellanvagnar att släpa på?

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av K Lemming @, söndag, juli 08, 2018, 12:46 (13 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och jag hänger inte med i det inom parantes: "(OBS två motorvagnar på bilden)". Det ju en motorvagn och en manövervagn på bilden.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Överkörmästaren, söndag, juli 08, 2018, 12:53 (13 dagar sedan) @ K Lemming

Och jag hänger inte med i det inom parantes: "(OBS två motorvagnar på bilden)". Det ju en motorvagn och en manövervagn på bilden.

Nej, det är en A-del och en B-del, båda med drivmotor, den ena med strömavtagare och transformator, den andra fick sin drivmotorström via kablar genom tåget.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av K Lemming @, söndag, juli 08, 2018, 20:39 (13 dagar sedan) @ Överkörmästaren
edited by K Lemming, söndag, juli 08, 2018, 20:45

Aha, det förklarar ju det hela, hade inte en tanke på att även B-delen hade motorer, tänkte på den som manövervagn. Men när jag tänker efter så hade ju även B-delen littera X9 (har aldrig upplevt dom under littera Yoa2) och inte UB9X. Dom var väl litterade X9-A och X9-B.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Gåård @, söndag, juli 08, 2018, 13:04 (13 dagar sedan) @ K Lemming

Båda vagnarna med förarhytter (X9a och X9b) är drivenheter. Mellanvagnarna var utan drivning.
se http://www.jarnvag.net/vagnguide/x9

Sport i det här sammanhanget ska nog ses med glimten i ögat. Fast de borde accelerera bättre utan mellanvagnarna.

Mvh Fredrik

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av K Lemming @, söndag, juli 08, 2018, 20:49 (13 dagar sedan) @ Gåård

Ja precis, det slog mig först efter jag läst Överkörmästarens svar. Tänkte på B-delen som ren manövervagn. Det var ju inte precis igår man hade närkontakt med X9:orna.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Mr H @, söndag, juli 08, 2018, 17:21 (13 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rolig bild med en "Yoa2 Sport". Undrar om den varit i trafik i den konfigurationen eller om man bara ställt ihop vagnarna under diverse verkstadsaktiviteter?


Bra och rolig bild! Tyvärr så skulle det nog bli en kort "Sportkarriär" för den enheten. Konstruktionen på Yoa2/X9 var en drivmotor i mitten per motorvagn (OBS två motorvagnar på bilden) och sedan löpte tre lastbilskardaner kopplade från motorn åt varje håll till drivboggierna. En experimentkonstruktion förstås och tanken var att använda standard lastbilskomponenter. Tyvärr så var dessa kopplade kardaner mycket mycket känsliga för att bli skeva vid hög belastning. På Hv Örebro fanns en speciell riktare som nästan enbart användes för att rikta X9-kardaner! Så det där med Sport som sagt var skulle nog bli en synnerligen kortvarig aktivitet.


Nu hänger jag inte alls med, varför skulle det innebära högre belastning på kardanerna att driva fram endast dessa två motorvagnar, än om de också haft 1-2 mellanvagnar att släpa på?

Jag tänkte kanske fel. När du säger "Sport" så tänker jag mig något "burn-outaktigt" med begränsning i slirfaktorn men det är möjligt att tyngden av ett fyravagnarståg med vanlig acceleration ger en minst lika hög belastning på kardanerna. Det kanske kan trigga någon mer räkneintresserad än vad jag just nu är att räkna ut.

Hälsn
Mr H

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av -RB- @, måndag, juli 09, 2018, 13:33 (12 dagar sedan) @ Mr H

Inga direkta svar till Mr H eller andra , hoppas att inlägget inte stör alltför mycket .

Bilden måste vara tagen nära påbörjandet av (den nu mer än 50 år gamla) "nya vagnhallen" .

Kan Yoa2 paret handla reserv för akut hämtning av "haverister" på linjen/stationer ? Vädret ser en aning vintrigt ut . Kring våren 1977 (osäker på årtal) kördes X9 sätten bara som 3 vagnars pga "förekommen anlednng" .
Och det har förekommit sport X2 med UB2X som bärgare , även om det kanske inte är så vanligt idag .

När det gäller kardanproblem var Y6 generationen också drabbad . En motorvagn med ett släp- eller manövervagn var kardannötande där också . En som jobbat med dessa motorvagnar sa att efter ett tag så kunde kardanerna se ut som korkskruvar .

mvh Rolf Berg

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av mamma Ulla @, söndag, juli 08, 2018, 09:12 (14 dagar sedan) @ Ulfe

I februari 1965 pryade min min bror Björn i Hagalund, han tog några bilder.

Intreßant. Det påstods förr i tiden att det var totalt fotoförbud vid Hagalund. Gick även någon historia om någon som hade fått filmrullen beslagtagen, trots att han fotade vid nedfarten som på den tiden var allmänt åtkomlig för vanligt folk.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, juli 08, 2018, 14:31 (13 dagar sedan) @ mamma Ulla

Då jag besökte Hagalund 5 juni 1969 var där fotoförbud, dock gjorde den bussige Kronbjörk undantag.

En fråga, vart ställdes Ryssvagnen och DR:s Mitropa upp, ven vattentryckte, bäddade och städade dessa, var det egen personnal eller SJ.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Kjell Friberg @, söndag, juli 08, 2018, 15:46 (13 dagar sedan) @ mamma Ulla

Fotoförbudet rådde från cirka 9 april 1940 till cirka 8 maj 1945. Det fanns därefter nazistinspierade småpåvar alltifrån perrongsopare och uppåt i hierarkin över hela järnvägsnätet vilka hade egna ideer om vad som var tillåtet eller förbjudet inom synhåll från järnvägens område. Dessa individer var inte helt utrotade förrän efter trettiotalet år och gjorde livet surt för tågskådare. En "handgriplig" lektion av företrädare i chefsaposition inom SJ försvarsbyrå fick även de sista av dessa dinosaurier att lära sig vilka lagar och regler som gäller. Nu måste vi dock skilja fotoförbud från tillträdesförbud, fotografering får ske från alla platser dit allmänheten har tillträde om inte annat anges med officiell skyltning.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Mr H @, söndag, juli 08, 2018, 17:38 (13 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Hm jag råkade väcka "Stab Försvar" en gång på 80-talet av misstag! Jag hade gjort en utredning om Värtans bangård och den kröntes av en flygbild över bangården. Tyvärr så hade även en del av Värtans elverk kommit med i bilden. Bilden var tagen på förhållandevis låg höjd. Jag hade haft en diskussion med Försvarsstaben om lämpligheten av att publicera en sådan bild och de skrattade bort det med att det var helt OK.

En månad senare blev jag kallad till "SJ Stab Försvar". Trädde in i ett halvmörkt rum med ett gigantiskt mahognybord och där i mitten låg min lilla utredning. "Har du gjort det här" löd hälsningsfrasen. Efter att svarat jakande på detta så tog en av männen i det halvmörka rummet en broschyr från år 1955 där han åberopade det olämpliga i detta! Visst var det elverket som bekymrade dem.

Och då kommer upplösningen på detta med anknytning främst till Kjells sista mening! Jag frågade om det var OK att jag åkte upp i Kaknästornet och tog samma "flygbild"! Det ville man naturligtvis inte men hade svårt att se en sådan "flygbild" som fel i broschyren av år 1955.

Det hela slutade med att jag klippte bort Värtans elverk och lite annat smått och gott i utredningen vilket därigenom ökade läsintresset avsevärt och många var frågorna om de vita blafforna i bilderna!

//Mr H

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Överkörmästaren, söndag, juli 08, 2018, 17:51 (13 dagar sedan) @ Mr H

Lite OT om Försvarsstaben: Någonstans i karriären mellan körknatte och körmästare bodde jag fortfarande hemma men hade eget telefonabonnemang. Numret hade uppenbarligen stor likhet med, eller tidigare utgjort, Försvarsstabens kontakt för tillstånd för flygfotografering varför jag fick många felringningar med förfrågningar om ärenden. Oftast upplyste jag vänligt om att de hade ringt fel, men när det där hade hållit på ett bra tag började jag tröttna lite och då började jag att ibland helt enkelt meddela dem att de fått avslag på sina ansökningar med hänvisning till försvarsmässiga skäl. Sedan flyttade jag och då ville Telia att jag skulle behålla numret, men jag krävde att få byta med hänvisning bl a till dessa felringningar och då fick jag det.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Mr H @, söndag, juli 08, 2018, 18:11 (13 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Aha så du menar att det i själva verket var du som gav OK på min förfrågan till Försvarsstaben?Måste ha varit ett ytterst spännande telefonnummer att ha! Någonting för en institution i Marieberg att drömma om!

:-D

//Mr H

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Jan Frelin @, Vällingby, måndag, juli 09, 2018, 20:17 (12 dagar sedan) @ Mr H

Det fåniga är ju att var fotot godkänt av Försvarsstaben så har ju inte SJ försvarstjänstemän så mycket anledning att göra nån egen bedömning.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Mr H @, måndag, juli 09, 2018, 20:28 (12 dagar sedan) @ Jan Frelin

Det fåniga är ju att var fotot godkänt av Försvarsstaben så har ju inte SJ försvarstjänstemän så mycket anledning att göra nån egen bedömning.

Nej det kan man ju verkligen tycka men det tyckte inte de!

/Mr H

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Överkörmästaren, måndag, juli 09, 2018, 21:34 (12 dagar sedan) @ Mr H

Det fåniga är ju att var fotot godkänt av Försvarsstaben så har ju inte SJ försvarstjänstemän så mycket anledning att göra nån egen bedömning.


Nej det kan man ju verkligen tycka men det tyckte inte de!

/Mr H

De tyckte väl att du som SJ undersåte skulle ha börjat med att kolla internt inom SJ.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Kjell Friberg @, måndag, juli 09, 2018, 22:03 (12 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Som jag ser det är det ändå sämre, efter Urban Thiels pensionering kunde inte potentaterna inom SJ Försvar alltid komma överens med varandra vilka regler som gällde, man kunde exemplevis sitta med två som under ett sammanträde hade varsin helt diaetral syn på vilka regler som gällde och om man lyssnade noga på vad som sades läckte de två försvarshemligheter som ett trasigt såll.

Hagalund, 1965, 2 bilder.

av Anders Larsson @, söndag, juli 08, 2018, 10:24 (14 dagar sedan) @ Ulfe

Kul bild, intressant med de två numera rivna husen i fonden på bild 1. Verkar vara järnvägsbostäder av samma typ som i Ulriksdal.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum