LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, July 08, 2018, 14:10 (2112 dagar sedan)

[image]

Kom det någonsin en sådan vehikel till Sverige?

LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR

av Gunnar Lilienberg, Sunday, July 08, 2018, 15:44 (2112 dagar sedan) @ BD

[image]

Kom det någonsin en sådan vehikel till Sverige?

Nu kom jag först att tänka på att det var frågan om omnibusssar, men det kan ju lika gärna varit frågan om lastbilar.

För ett antal år sedan besökte jag tillställningen tändkulans dag i Degeberga där hela folkets park var fyllt med tändkulemotorer i olika format och funktion. Där fanns även en ångdriven lastbil, ursprungligen inköpt av en engelsk kolutkörare. Man ville ha ett fordon som kunde köras på deras eget bränsle...

LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR

av Gunnar Lilienberg, Sunday, July 08, 2018, 15:45 (2112 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[image]

Kom det någonsin en sådan vehikel till Sverige?


Nu kom jag först att tänka på att det var frågan om omnibusssar, men det kan ju lika gärna varit frågan om lastbilar.

För ett antal år sedan besökte jag tillställningen tändkulans dag i Degeberga där hela folkets park var fyllt med tändkulemotorer i olika format och funktion. Där fanns även en ångdriven lastbil, ursprungligen inköpt av en engelsk kolutkörare. Man ville ha ett fordon som kunde köras på deras eget bränsle...

P.S. Jag tror dock att den lastbilen var betydligt yngre än annonsen, gissningsvis från 10-talet.

Landsvägslokomobil

av Sune Nylén, Sunday, July 08, 2018, 19:03 (2112 dagar sedan) @ johanmmolin

eller vad jag nu skall kalla det, fanns, om jag inte minns fel, ett som uppvisades vid N Kl J resan 1961. Kanske var det i Nordmark den var garagerad. Man hade tidigt försökt att köra med den på landsvägen, men på grund av de dåliga vägarna, som inte kunde bära upp en dylik tingest, fick man snart ge upp försöken sedan man, enligt utsago hamnat i diket några gånger :-) Sune

Landsvägslokomobil

av Ola Almquist, Sunday, July 08, 2018, 19:53 (2112 dagar sedan) @ Sune Nylén

eller vad jag nu skall kalla det, fanns, om jag inte minns fel, ett som uppvisades vid N Kl J resan 1961. Kanske var det i Nordmark den var garagerad. Man hade tidigt försökt att köra med den på landsvägen, men på grund av de dåliga vägarna, som inte kunde bära upp en dylik tingest, fick man snart ge upp försöken sedan man, enligt utsago hamnat i diket några gånger :-) Sune

Denna?

M.v.h.
Ola

Landsvägslokomobil

av Sune Nylén, Sunday, July 08, 2018, 22:13 (2112 dagar sedan) @ Ola Almquist

Precis. Ni är alla fantastiska på att kunna hitta rätt.
:-) Sune

Landsvägslokomobil

av Richard Loe, Wednesday, July 11, 2018, 20:07 (2109 dagar sedan) @ Sune Nylén

Detta är vad som på brittisk engelska kallas för en "traction engine". Dom hade ett väldigt brett användningsområde, och förutom att dra laster på vägar så kunde dom användas för att driva saker så som sågar, och i par för att snabbt plöja en åker. Det finns väldigt många bevarade i Storbritannien som är körbara.

Rubens maskinhistoriska

av Sune Nylén, Thursday, July 12, 2018, 08:03 (2108 dagar sedan) @ Richard Loe

i Vättlösa, Götene kommun, har en del lokomobiler och andra äldre saker , som ångvält, div andra maskiner som är igång, att visa upp. Nu var det en del år sedan jag hade vägarna förbi, men kolla på nätet på Rubens Maskinhistoriska.
:-) Sune

Landsvägslokomobil

av lars t, Monday, July 09, 2018, 14:23 (2111 dagar sedan) @ Sune Nylén

NKlJs "ånghäst" finns idag på Hagfors Järnvägs- och Industrimuseum. På 30-talet var den kraftkälla för hamnkranen i Edebäck.

Lars

Landsvägslokomobil

av BD, Monday, July 09, 2018, 15:58 (2111 dagar sedan) @ lars t

NKlJs "ånghäst" finns idag på Hagfors Järnvägs- och Industrimuseum. På 30-talet var den kraftkälla för hamnkranen i Edebäck.

Lars

Går den att göra körbar utan allt för mycket arbete?

Landsvägslokomobil

av lars t, Tuesday, July 10, 2018, 14:48 (2110 dagar sedan) @ BD

Vet ej! Men röken från den i Prins Eugens film kom från en "brasa" i skorstenen, om de säger något.

Lars

Landsvägslokomobil

av Leif B, Tuesday, July 10, 2018, 15:58 (2110 dagar sedan) @ lars t

Vet ej! Men röken från den i Prins Eugens film kom från en "brasa" i skorstenen, om de säger något.

Lars

... och jag tycker det ser ut som att den rör sig i nedförsbacke på filmen....

Landsvägslokomobil

av lars t, Wednesday, July 11, 2018, 09:55 (2109 dagar sedan) @ Leif B

Det stämmer också!

Lars

LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR

av Tore Blom, Wednesday, September 19, 2018, 22:43 (2039 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den första initiala maskinen som diskuteras här är ju en av de två Thomsons road locos som importerades och som även mycket riktigt ställdes ut i Göteborg 1871 Om jag bara komme ihåg hur man gjorde kunde jag lagt ut en bild på den från utställningen finns ett foto. De verkade dels vid Dannemora tror jag det var och Höganäs. Bruket på allmänna vägar rönte motstånd och så vet jag inte mer?,...... Den andra som diskuteras är således Tuxfords Road loco från 1861, inköpt av Uddeholmsbolaget. misslyckade provkörningar sedan drivkälla för kolkran, avställdes 1926 och överförd till museala avdelningen vid Uddeholm. Tuxforden är världens äldsta bevarade självgående lokomobil. (Cugnots ångvagn, Steam sapper, oräknad) Vid filminspelningen skövs, puttades den fram av tre man och rullades i nerförslut. En dummy fyr i eldstaden ger rök. Delar av maskineriet monterades enl utsago vid detta tillfälle bort och har sedan förkommit. Den är även ombyggd från sin tid som road loco till ångkransmotor. verkar annars vara i fint skick. Världsunik. Fanns även vid Haddebo en annan typ, och så har vi Trögelin med flera. Osv osv.

LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR

av Ola Almquist, Friday, September 21, 2018, 15:18 (2037 dagar sedan) @ Tore Blom

Den första initiala maskinen som diskuteras här är ju en av de två Thomsons road locos som importerades och som även mycket riktigt ställdes ut i Göteborg 1871 Om jag bara komme ihåg hur man gjorde kunde jag lagt ut en bild på den från utställningen finns ett foto. De verkade dels vid Dannemora tror jag det var och Höganäs. Bruket på allmänna vägar rönte motstånd och så vet jag inte mer?,...... Den andra som diskuteras är således Tuxfords Road loco från 1861, inköpt av Uddeholmsbolaget. misslyckade provkörningar sedan drivkälla för kolkran, avställdes 1926 och överförd till museala avdelningen vid Uddeholm. Tuxforden är världens äldsta bevarade självgående lokomobil. (Cugnots ångvagn, Steam sapper, oräknad) Vid filminspelningen skövs, puttades den fram av tre man och rullades i nerförslut. En dummy fyr i eldstaden ger rök. Delar av maskineriet monterades enl utsago vid detta tillfälle bort och har sedan förkommit. Den är även ombyggd från sin tid som road loco till ångkransmotor. verkar annars vara i fint skick. Världsunik. Fanns även vid Haddebo en annan typ, och så har vi Trögelin med flera. Osv osv.

Ja, det blev ett antal träffar på "landsvägslokomotiv*" i Kungliga Bibliotekets digitaliserade dagstidningar. Haddebo hade uppenbarligen två stycken enligt annonserna i samband med konkursauktionen 1887. Dannemora och Billesholm nämns här.

Det dök upp ett par träffar på nätet, bl.a. Munkedal och Älvsbacka.

M.v.h.
Ola

NOJ (var LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR)

av Stefan Skoglund, Saturday, September 22, 2018, 14:22 (2036 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja, det blev ett antal träffar på "landsvägslokomotiv*" i Kungliga Bibliotekets digitaliserade dagstidningar. Haddebo hade uppenbarligen två stycken enligt annonserna i samband med konkursauktionen 1887. Dannemora och Billesholm nämns här.

Samma sida ur DN nämner de första (?) loken till NOJ.

LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR

av Tore Blom, Sunday, September 23, 2018, 22:59 (2035 dagar sedan) @ Ola Almquist

Maskinerna vid Haddebo finns på foto på båda, den ena var nog relaterad till Eds bruk, och därtill till Munkedal. Månne det vara så att en av dem hamnade i Värmland efter auktionen på Haddebo. Antalet har nog varit ganska begränsat men flyttats lite över tid. Sedan har vi den mest anonyma av dem alla, den som förfärdigades vid Delarö?
Den har jag aldrig nåtts av någon bild på eller ens skiss eller teckning som skulle kunna ge en vink om hur den såg ut. Likaså skulle jag gärna få klarhet i hur den såg ut som skall ha tillverkats av Trollhättans Mekaniska verkstad.
I mångt och mycket en definitionsfråga detta. Självgående lokomobiler var de så klart men dessa maskiner var ju verkligen tillverkade för att dra saker efter sig vilket gav dem benämningen på engelska "road Locomotive" vilket de generella självgångarna (Traction engines) inte var. En annan version var då Ångvältarna som hade sin uppgift men i grunden en annan renodlad version av Traction engine, när man inte hade combi versionen definierad som "Convertible" där man kunde alternera mellan lokomobil och vält. Naturligtvis Ploughing engines avsedda för att plöja med och där var även steam tractors, General purpose, och senare även de glamourösa Showmans engines. De senare helt klart road locos i lyxversion. Alla dessa olika engelska klassificeringar rymdes inom våra förenklade beteckningar, som Landsvägslokomotiv, Ploglokomobil eller ibland plog-lokomotiv och ångvält. Självgående lokomobiler avsedda för drift av tröskverk och sågverk tillhör i vårt svenska sammanhang en senare tid, en tid när landsvägslokomotiven spelat ut sin roll.