Mallard' broke the world speed record for steam engines! (Järnväg allmänt)

av Merlin, måndag, juli 09, 2018, 15:16 (12 dagar sedan)

Kanske något av intresse?

Kan bara avlyssnas 24 dagar till.

https://www.bbc.co.uk/programmes/b0b8b7qb

Mallard' broke the world speed record for steam engines!

av Svante Andersson @, tisdag, juli 10, 2018, 11:12 (11 dagar sedan) @ Merlin

Mallard broke down breaking the world speed record.

Alltså, loket gick direkt till verkstad med lagerskador eftersom det egentligen inte klarade att köra så fort.
Dessutom var mätanordningarna för hastighet på den tiden så otillförlitliga att det faktiskt kan vara så att ett tyskt lok,Br 05, är den rättmätiga innehavaren av rekordet.

SA

--
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Mallard' broke the world speed record? I utförslutning!!

av BD @, tisdag, juli 10, 2018, 12:34 (11 dagar sedan) @ Svante Andersson

Mallard broke down breaking the world speed record.

Alltså, loket gick direkt till verkstad med lagerskador eftersom det egentligen inte klarade att köra så fort.
Dessutom var mätanordningarna för hastighet på den tiden så otillförlitliga att det faktiskt kan vara så att ett tyskt lok,Br 05, är den rättmätiga innehavaren av rekordet.

SA

Enär körningen skedde i utförslutning är det skäl att ifrågasätta "rekordet"!

Mallard' broke the world speed record? I utförslutning!!

av Anders Ljung @, Uppsala, tisdag, juli 10, 2018, 15:14 (11 dagar sedan) @ BD

Mallard broke down breaking the world speed record.

Alltså, loket gick direkt till verkstad med lagerskador eftersom det egentligen inte klarade att köra så fort.
Dessutom var mätanordningarna för hastighet på den tiden så otillförlitliga att det faktiskt kan vara så att ett tyskt lok,Br 05, är den rättmätiga innehavaren av rekordet.

SA


Enär körningen skedde i utförslutning är det skäl att ifrågasätta "rekordet"!

Standarden för hastighetsrekord är ju annars att man tar medelvärdet på två körningar, en i vardera riktningen.

--
Anders Ljung: Dilettant på flere områden, numera även dilettantisk ångloksförare och stentorisk stins.
En väldig, enväldig och enfaldig tidtabellsläggare.

Mallard' broke the world speed record? – äpplen och päron!

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, juli 10, 2018, 16:16 (11 dagar sedan) @ Anders Ljung

Mallard broke down breaking the world speed record.

Alltså, loket gick direkt till verkstad med lagerskador eftersom det egentligen inte klarade att köra så fort.
Dessutom var mätanordningarna för hastighet på den tiden så otillförlitliga att det faktiskt kan vara så att ett tyskt lok,Br 05, är den rättmätiga innehavaren av rekordet.

SA


Enär körningen skedde i utförslutning är det skäl att ifrågasätta "rekordet"!


Standarden för hastighetsrekord är ju annars att man tar medelvärdet på två körningar, en i vardera riktningen.

Men det tycks som om man inte har den ovannämnda praxisen i järnvägsvärlden; i varje fall inte vid tiden för dessa ångloksrekord! Så att man när det gäller bilrekord och flygplansdito gör två körningar i motsatta riktningar och sedan tar ett medelvärde av hastigheten innebär knappast att Mallards världsrekord skulle vara mindre värt. Så här skriver engelska Wikipedia om saken:

Rival claims
Mallard's world record has never been officially exceeded by a steam locomotive, though the German Class 05 was at least very close: in 1936, two years before Mallard's run, 05 002 had reached 200.4 km/h (124.5 mph) between Hamburg and Berlin. Stoke Bank is long, straight and slightly downhill, whereas the 1936 run of 05 002 took place on a horizontal stretch of track. Unlike world records for cars and aircraft, there is no requirement for an average of two runs in both directions, and assistance from gradient or wind has always been acceptable in rail speed records.

Observera alltså min blå fetmarkering i den citerade Wikipediatexten ovan!

Vidare så bör man nog ta hänsyn till även andra omständigheter än lutningen på rekordsträckan. Så t.ex. så hade det engelska loket LNER Class A4 nr 4468 Mallard sju vagnar att dra på (240 ton) medan det tyska ångloket littera BR 05 002 hade enbart fyra vagnar att dra på (197 ton) vid respektive rekordförsök.

Så det gäller nog att vara lite försiktig när man jämför ferroviella äpplen och päron! Slutligen finns det flera som hävdar att exempelvis amerikanska Pennsylvania Railroads ånglok av littera T1-typen kan ha överträffat både engelska Mallard och tyska BR 05.

Citat också från engelska Wikipedia:
It is very possible that around 1946, the American Pennsylvania Railroad's T1 class duplex steam locomotive could have attained faster operational speeds than Mallard. However, such claims were not officially verified, thus Mallard continues to hold the official record. The LNER A4 and PRR T1 classes had the same piston stroke and driving wheel diameter, which gave both locomotives the same piston speed for the same track speed.

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Mallard' broke the world speed record? – äpplen och päron!

av Lennart Petersen @, tisdag, juli 10, 2018, 19:57 (11 dagar sedan) @ Arne

Och ovanpå det kan väl sägas att det finns inte någon övergripande institution, myndighet eller liknande som anger regler för rekordkörningar utan man får lita på att det som tågföretaget anger också är korrekta siffror. För det tyska rekordet kan ju även sägas att man var först och målet var att nå 200km/h vilket alltså lyckades. Det fanns antagligen lite kvar och kanske hade ett nytt rekordförsök gett ett än bättre resultat men man hade annat för sig och rekordförsök kostar pengar.
I Frankrike sattes ju i mitten på 50-talet två rekord för ellok. Märkligt nog samma hastighet men det har efteråt avslöjats att det fanns en hemlig överenskomelse, loken var från varsin tillverkare och för att ingen skulle känna sig förfördelad så kom man överens om att i fall de uppnådda hastigheterna fanns inom en viss snäv marginal så skulle man annonsera den högre som uppnådd för bägge. Men i verkligheten var det alltså det 4-axliga BB-9004 som slog rekordet.

Snabbaste någorlunda säkert dokumenterat

av Christer Brimalm @, onsdag, juli 11, 2018, 11:44 (10 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Mallard torde i alla fall vara det ånglok som under någorlunda säkert uppmätta och dokumenterade former uppnått den högsta hastigheten. Det är ju ett slags världsrekord.

Att det sedan sannolikt har körts fortare i USA och det otvivelaktigt har funnits (och fortfarande finns?) ånglok som hade kunnat uppnå ännu högre hastighet om man hade försökt är en annan sak.

Först över 200 - allt går ju med elektricitet

av Carl-Erik Olsson @, onsdag, juli 11, 2018, 12:24 (10 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Och ovanpå det kan väl sägas att det finns inte någon övergripande institution, myndighet eller liknande som anger regler för rekordkörningar utan man får lita på att det som tågföretaget anger också är korrekta siffror. För det tyska rekordet kan ju även sägas att man var först och målet var att nå 200km/h vilket alltså lyckades. Det fanns antagligen lite kvar och kanske hade ett nytt rekordförsök gett ett än bättre resultat men man hade annat för sig och rekordförsök kostar pengar.
I Frankrike sattes ju i mitten på 50-talet två rekord för ellok. Märkligt nog samma hastighet men det har efteråt avslöjats att det fanns en hemlig överenskomelse, loken var från varsin tillverkare och för att ingen skulle känna sig förfördelad så kom man överens om att i fall de uppnådda hastigheterna fanns inom en viss snäv marginal så skulle man annonsera den högre som uppnådd för bägge. Men i verkligheten var det alltså det 4-axliga BB-9004 som slog rekordet.

Först över 200 var man ju redan i oktober 1903 när ett par tyska monster till 3-fasdrivna elmotorvagnar från Siemens & Halske resp AEG nådde 206 resp 210km/h på militärbanan Marienfelde-Zossen vid Berlin enligt tyska Wikipedia med lättförståeliga tabeller för olika typer av rälsfordon. Först över 200 med förbränningsmotordrivet rälsfordon var således Franz Kruckenberg med sin Schienenzeppelin, driven av en BMW-flygmotor med propeller. Dock något opraktiskt för järnvägsdrift, vilket lätt kan inses!

Men det som jag blir mest imponerad av är 137km/h med en dieselmotorvagn 1914 på en 600mm koppargruvbana (i o f s del av ett jättelikt 600mm-nät) i dåvarande Tyska Västafrika, nuvarande Namibia! Har vi några inofficiella rekord på smalspår hos oss?
/CEO

Först över 200 - allt går ju med elektricitet. Otavi-rekord?

av Leif B @, onsdag, juli 11, 2018, 17:52 (10 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

---

Men det som jag blir mest imponerad av är 137km/h med en dieselmotorvagn 1914 på en 600mm koppargruvbana (i o f s del av ett jättelikt 600mm-nät) i dåvarande Tyska Västafrika, nuvarande Namibia! Har vi några inofficiella rekord på smalspår hos oss?
/CEO

Hur väldokumenterat är rekordet med den där rälsbussen på Otavibanan i Namibia?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum