B-loket vid Motala verkstad (Järnväg allmänt)

av Thomas scripsi, Tuesday, July 10, 2018, 19:22 (2088 dagar sedan)

B-loket som står utanför Motala verkstad...
Vilken lokindivid är det?
Varför står det där?
Var kommer det närmast ifrån?
Ytterst tacksam om någon vet.
Jag har sökt här i jvghist forum men inte hittat något...
Vänligen, Thomas

B-loket vid Motala verkstad

av WS, Tuesday, July 10, 2018, 19:42 (2088 dagar sedan) @ Thomas scripsi

B-loket som står utanför Motala verkstad...
Vilken lokindivid är det?
Varför står det där?
Var kommer det närmast ifrån?
Ytterst tacksam om någon vet.
Jag har sökt här i jvghist forum men inte hittat något...
Vänligen, Thomas

B 1026 = Första B-loket (Om jag minns rätt).
Loket byggt på Motala Verkstad, därför Motala.

Det har varit några år uppe på JVM Gävle,
men stod många år utanför Mjölby lokstall.
Såg det själv stå där cirka 1982. /WS/

B-loket vid Motala verkstad

av Sune Nylén, Wednesday, July 11, 2018, 07:56 (2088 dagar sedan) @ Gåård

Där kan det väl inte stå om det så rostigt som bilden visar. Ta tillbaka det.
Typiskt av folk av alla kommunala schatteringar att man önskar en sak att visa upp, och sedan tro att det sköter sig själv. Sån´t kräver ju kontinuerlig översyn flera gånger per år
:-( :-( :-( Sune

B-loket vid Motala verkstad

av Mattias Jansson, Wednesday, July 11, 2018, 08:02 (2088 dagar sedan) @ Sune Nylén

Där kan det väl inte stå om det så rostigt som bilden visar. Ta tillbaka det.
Typiskt av folk av alla kommunala schatteringar att man önskar en sak att visa upp, och sedan tro att det sköter sig själv. Sån´t kräver ju kontinuerlig översyn flera gånger per år
:-( :-( :-( Sune

Nu är antalet bevarade B-lok 44, dvs inte så långt från hälften av alla byggda, och det finns dessutom i dagsläget runt 8-9 som är körklara eller nästintill. Järnvägsmuseum har fem B-lok, så även om det är tråkigt att se rostiga lok så vill jag nog mena att det finns angelägnare objekt för Järnvägsmuseum än just detta lok oavsett dess skick.

B-loket vid Motala verkstad

av S-O Johansson, Wednesday, July 11, 2018, 10:41 (2088 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det står på bilden med det rostiga loket att den är tagen i Gävle 2010 och bakgrunden ser ut som Järnvägsmuseum. Tror att man gjort iordning loket i samband med uppställningen vid Motala Verkstad.
Har själv inte sett det men det kräver ju som sagt lite tillsyn även efter uppställningen.

B-loket vid Motala verkstad

av Christer Brimalm, Wednesday, July 11, 2018, 11:32 (2088 dagar sedan) @ S-O Johansson

B 1026 är fortfarande i hyggligt skick där det står utanför gamla lokverkstaden i Motala. Det börjar dock bli dags för litet underhåll. Så är det inte helt uppkopplat (vevstakarna saknas) vilket ser litet oavslutat ut.
I och med att är det första B-loket och tillverkat på Motala Verkstad så platsar det i Motala genom sin lokala anknytning. Det står fint och ses från alla båtar som passerar på kanalen. Men även om det finns många B-lok bevarade så får man hoppas att det inte får förfalla, för då är det inte någon bra reklam för Motala.
Kunde man inte ordna så att det kan dras in i hallen under vinterhalvåret?

B-loket vid Motala verkstad

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, July 11, 2018, 11:33 (2088 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det står på bilden med det rostiga loket att den är tagen i Gävle 2010 och bakgrunden ser ut som Järnvägsmuseum. Tror att man gjort iordning loket i samband med uppställningen vid Motala Verkstad.
Har själv inte sett det men det kräver ju som sagt lite tillsyn även efter uppställningen.

B 1026 kom väl till Motala som ersättning för det likaså vid Motala verkstad tillverkade tankloket SJ N2 1521, byggt för UGJ 1916 som litt I nr 29, vilket återfördes till Järnvägsmuseum i sin egenskap av musealt intressantare som ett av de största svenska tankloken. När detta lok stod i Motala vill jag minnas att man hade "vädersäkrat" det i viss mån med t ex plåtar svetsade över skorsten och kolficka.
Har B 1026 blivit utsatt för motsvarande omtanke på sin nya uppställningsplats?

1026 är förvisso det först byggda B-loket, men ansågs väl av vissa förståsigpåare inför den nya uppställningen mindre representativt då det framförallt har inbyggd hytt, vilket nästan alla SJ-B-lok fick vid senare ombyggnad. Var det kanske en del lok som SJ sålde till dåvarande privatbanor som slapp denna ombyggnad? Ett exempel är ju BJ B3 130 som finns hos BJs.
/undrar CEO

B-loket vid Motala verkstad

av Thomas Tell, Wednesday, July 11, 2018, 15:57 (2087 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Var det kanske en del lok som SJ sålde till dåvarande privatbanor som slapp denna ombyggnad? Ett exempel är ju BJ B3 130 som finns hos BJs.
/undrar CEO

Det var endast B 1083 och 1150 vilka var på BJ som inte fick inbyggd hytt.
Enligt mig den snyggaste versionen av B-lok.
/tell

B-loket vid Motala verkstad

av WS, Wednesday, July 11, 2018, 21:17 (2087 dagar sedan) @ Thomas Tell

Var det kanske en del lok som SJ sålde till dåvarande privatbanor som slapp denna ombyggnad? Ett exempel är ju BJ B3 130 som finns hos BJs.
/undrar CEO


Det var endast B 1083 och 1150 vilka var på BJ som inte fick inbyggd hytt.
Enligt mig den snyggaste versionen av B-lok.
/tell

Instämmer helt med Tell,
Den ursprungliga öppna hytten är snyggast!

Tyvärr finns ju nu bara ETT enda lok kvar, det hos BJ's.
Det andra med öppen hytt (1150?) skrotades ut från JVM.
Man borde sparat undan de öppna delarna till hytten. /WS/

Men så höll också

av Sune Nylén, Thursday, July 12, 2018, 07:18 (2087 dagar sedan) @ WS

bolaget lokpersonalen med päls och pälsmössa som lånades ut av förrådet i Åmål.
Snyggt eller inte. Inte konstigt att personalen ville ha slutna hytter.
:-) Sune

Men så höll också

av Anders Sandgren, Thursday, July 12, 2018, 08:52 (2087 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ombyggnationen sker ju när loken inte längre behövs i södra Sverige utan flyttas norrut. Krigsvintrarna och standardiseringsönskemål torde drivit på ombyggnationen.

B-loket vid Motala verkstad

av Gåård, Wednesday, July 11, 2018, 18:24 (2087 dagar sedan) @ Sune Nylén

Här finns ett par färskare bilder från Motala. (scrolla ner på första länken)
2012 http://husbilenmobydick.blogspot.com/2012/08/bara-nagra-mil.html
2014 http://skovdebor.se/Halsningar/Sommarhalsning-14/Halsningar-14/images/Lok.jpg

Frågan är hur lång tid det kommer att ta innan det är dags för en ny ommålning???

Loket ifråga stod tidigare utanför lokförarskolan i Mjölby, så den har numera en lång karriär som monument.

Mvh Fredrik