Signalstav (Signaler/säkerhet)

av mustangen, Thursday, July 12, 2018, 22:18 (2105 dagar sedan)

Hej på Er! Jag gjorde en sökning på en gammal signalstav för två år sedan nästan utan resultat, det fanns dock en som kontaktade mig och kanske hade en till salu, men jag var för snål då så det blev inget av affären. Jag sökte honom igen för en vecka sedan då jag ångrat mig men jag kom för sent, personen avled tyvärr tidigare i år. Jag gör därför ett nytt försök att hitta en signalstav från 50-60 talet. Det är egentligen en försenad 60-års present till en tågfantast. Hoppas att någon här kan hjälpa mig att hitta en sådan.

Mvh/L-G Malm

Signalstav

av Granis, Friday, July 13, 2018, 08:17 (2104 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Den Händige (alltså inte jag ;-) ) kan väl dessutom snickra ihop en själv? Mått och andra krav (?) finns väl angivna i nån författning nånstans? Å andra sidan lär väl det inte vara så viktigt om den ska användas för andra ändamål än "formell järnvägsdrift"..?

/ L G

Signalstav

av Jonny Saljefeldt, Friday, July 13, 2018, 08:43 (2104 dagar sedan) @ Granis

Den Händige (alltså inte jag ;-) ) kan väl dessutom snickra ihop en själv? Mått och andra krav (?) finns väl angivna i nån författning nånstans? Å andra sidan lär väl det inte vara så viktigt om den ska användas för andra ändamål än "formell järnvägsdrift"..?

/ L G

Här finns beskrivningar:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=22169

http://www.freewebs.com/lokomochka/2.4%20FREMO%20Trafikspelet/Signalstav%202007-03-24.pdf

Signalstav

av Sune Nylén, Friday, July 13, 2018, 09:36 (2104 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Hur är det med det där som man satte på signalstaven för att inte glömma av möten. Hur var det utformat?
Tillkom väl i början av 50 talet. kanske efter sammanstötningen i Upphärad 1951.
:-) Sune

Signalstav

av yngve nilsson, Friday, July 13, 2018, 10:35 (2104 dagar sedan) @ Sune Nylén

Svar
Det fanns en liten röd skänm man satte på signalstaven då man inte fick visa "avgång". Det fanns en liknande skärm som man satte på lyktan vid liknande tillfällen.

Signalstav

av S-O Strand, Friday, July 13, 2018, 11:00 (2104 dagar sedan) @ yngve nilsson

Svar
Det fanns en liten röd skänm man satte på signalstaven då man inte fick visa "avgång". Det fanns en liknande skärm som man satte på lyktan vid liknande tillfällen.

Påminnelseskärm användes då stationen saknar utfartssignal. I annat fall sättes påminnelseskylt på signalställare (motsv). Påminnelseskärm finns således fortfarande i bruk på vissa av de driftplatser där tkl ger "handsignal körtillstånd".

Signalstav, påminnelseskärm bilder

av Martin Johansson, Friday, July 13, 2018, 18:25 (2104 dagar sedan) @ S-O Strand

Påminnelseskärm användes då stationen saknar utfartssignal. I annat fall sättes påminnelseskylt på signalställare (motsv). Påminnelseskärm finns således fortfarande i bruk på vissa av de driftplatser där tkl ger "handsignal körtillstånd".

Här är bilder på en s.k. påminnelseskärm. Fram- och baksida.

[image]

[image]

Ha det bra.

Signalstav, påminnelseskärm bilder

av Sune Nylén, Saturday, July 14, 2018, 07:33 (2104 dagar sedan) @ Martin Johansson

Trevligt att du hade möjlighet att lägga upp en bild.
En klämma på baksidan för fastsättningen ja. Återstod bara att komma ihåg att sätta på den;-)
:-)Sune

Signalstav, påminnelseskärm bilder

av Anders Sandgren, Saturday, July 14, 2018, 10:29 (2103 dagar sedan) @ Sune Nylén

En särskild postitlapp som påminnelse om påminnelseskärm?

Signalstav, påminnelseskärm bilder

av Martin Johansson, Saturday, July 14, 2018, 11:12 (2103 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hejsan!
Jag kompletterar med ännu en bild som visar en signalstav med påminnelseskärmen överst. Vet inte om jag satt den rätt men det visar i alla fall ungefär hur det kan se ut.

[image]

Ha det bra.

Signalstav, påminnelseskärm bilder

av Börje Sundberg, Saturday, July 14, 2018, 12:00 (2103 dagar sedan) @ Martin Johansson

Påminnelseskärmen sätts mellan flaggan och "avgångstavlan" vänd åt andra hållet. Mot signalgivaren alltså. I vissa lägen skall i tam-boken noteras att påminnelseskärmen är påsatt.

Signalstav, påminnelseskärm bilder

av Martin Johansson, Saturday, July 14, 2018, 12:27 (2103 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Påminnelseskärmen sätts mellan flaggan och "avgångstavlan" vänd åt andra hållet. Mot signalgivaren alltså. I vissa lägen skall i tam-boken noteras att påminnelseskärmen är påsatt.

Ok, så här alltså om jag förstår rätt?

[image]

Ha det bra.

Signalstav, påminnelseskärm bilder

av Sune Nylén, Saturday, July 14, 2018, 14:09 (2103 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En särskild postitlapp som påminnelse om påminnelseskärm?

Ett BRA förslag, skulle Kurt Olsson sagt.:-D Förr fanns det ju förslagskommittéer, där man kunde lämna in förslag på förbättringar. Från Televerket,där jag arbetade, fick jag alltifrån badhanduk med en bild av en Diavox - en typ av telefonapparat- på, till Diavoxkåpa med mitt namn ingraverat i silver T shirt med texten Hela Livet. Mindre penningsummor o.s.v. Man räknade ut hur stor besparingen skulle bli, och så utgick en summa efter detta. Det mesta jag fick var sextiotusen kronor för ett förslag. Det fick bli grundplåten i en pensionsförsäkring.
:-) Sune

Signalstav, påminnelseskärm bilder; ställverk

av Anders Ljung, Saturday, July 14, 2018, 11:31 (2103 dagar sedan) @ Martin Johansson

Uppsala Ö

[image]

Påminnelsebricka ditsatt på K-lås som låser upp utfartssignalerna.

Signalstav, påminnelseskärm bilder; ställverk

av Sune Nylén, Saturday, July 14, 2018, 13:48 (2103 dagar sedan) @ Anders Ljung

Tack för alla inlägg med bilder. Säkert många intresserade läsare, som inte tänkt på eller haft en aning om att det fanns en sådan skärm.
Någon som vet när den infördes? Jag skrev att det var efter kollisionen i Upphärad i maj 51, men det kanske inte stämmer.
:-) Sune

Signalstav

av 53 Wadsten, Friday, July 13, 2018, 17:23 (2104 dagar sedan) @ yngve nilsson

Påminnelseskärm, för att påminna tågklareraren om ändrat möte, ordergivning et.c.

Undertecknad är ägare till den signalspade som vinkade av sista tåget från Falsterbo 1971,
flaggan har rött tyg.

Signalstav

av mustangen, Saturday, July 14, 2018, 18:12 (2103 dagar sedan) @ 53 Wadsten

53 Wadsten. Maila mig om du är intresserad av att sälja den, pris inkl. frakt.
malmlarsg@gmail.com

Signalstav

av Martin Johansson, Saturday, July 14, 2018, 19:00 (2103 dagar sedan) @ mustangen

Hejsan!
Ett tips är att kolla Tradera (Samlarsaker > Järnväg/spårväg). Där brukar det dyka upp signalstavar ibland. Det såldes en sådan nyligen.

Ha det bra.

Signalstav

av mustangen, Saturday, July 14, 2018, 21:40 (2103 dagar sedan) @ Martin Johansson

Hej Martin!
Den på Tradera lade jag ett bud på men inte så högt då den "röda" flaggan inte såg ut att vara original. Jag har också avverkat Blocket utan framgång. Nu håller jag på att fråga de flesta järnvägsföreningarna i landet, hittills utan positivt resultat. Det är mycket svårare än jag från början trodde, men jag fortsätter leta tills alla källor är tömda.

Mvh/L-G Malm

Signalstav

av 53 Wadsten, Sunday, July 15, 2018, 16:33 (2102 dagar sedan) @ mustangen

Nähe! den släpper jag aldrig.
Allt som berör mitt älskade Falsterbo släpper jag inte, vare sig det är järnväg eller eller annat.

(den 13 juli var det 50 år sedan jag blev konfirmerad i Skanörs kyrka,
fick boken TÅG författad av Jan Jangö i konfirmationspresent,
samt en fågelkikare, jag ville kolla in de fartyg ssom gick in och ut i Öresund)

Signalstav

av Stefan Skoglund, Saturday, July 14, 2018, 16:50 (2103 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hur är det med det där som man satte på signalstaven för att inte glömma av möten. Hur var det utformat?
Tillkom väl i början av 50 talet. kanske efter sammanstötningen i Upphärad 1951.
:-) Sune

Påminnelseskärm.
Används för att markera för alla andra med behöver och ska ha intresse för saken att något är lurt !

Sätts på som en del av protokollet när två tkl gör upp om vut/a-arbete eller något annat
så att en tågförare som får avgång från tkl lite försynt kan notera:
något är fel - du får fundera på vad !!!

En god motivering till även varför försök till avgångssignalering utan att använda 'spaden' är ogiltigt (med MRO/SJ59 SÄO)