SSnJ 7 (Järnväg allmänt)

av Börje Sundberg, Friday, July 13, 2018, 21:01 (2086 dagar sedan)

Vid ett besök på Torekällberget i Södertälje häromveckan såg jag att bygget av en mindre spåranläggning pågick. Ett rykte sade att SSnJ 7 skulle ställas upp där. Är det någon som kan bekräfta eller dementera ryktet. Om ryktet är sant, vad är det som är på gång?

SSnJ 7

av Granis, Friday, July 13, 2018, 22:03 (2086 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Lite info finns [link=https://anglok.wordpress.com/vara-fordon/fordon-som-lamnar-sas-2018/]här[/link]. Man kanske kan tycka att loket borde vara värt ett bättre öde, men [link=https://www.ssnj.se/]SSnJmf[/link] har väl fullt upp med "det elektriska" de har (de också) och skrotat blir ju förvisso inte loket. Än i varje fall. Framförallt om man ger det "tak över huvet" på nåt sätt. Men...

/ L G :-|

SSnJ 7

av Ulfe, Saturday, July 14, 2018, 08:08 (2085 dagar sedan) @ Börje Sundberg

En reprisbild tror jag.
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-6f32cb889f9d61794186f45cf9d1374759b91e1f5e950.jpg/version-a4e03a950b70428526ab9a83066d05b7/[/img]

SSnJ 7

av Anders Sandgren, Saturday, July 14, 2018, 10:47 (2085 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Det tillkommer ett par vagnar från NJM och möjligen ett lok från BJs?
De bygger upp en stationsmiljö och då är det ju bra med fordon. Inget av de aktuella fordonen stod speciellt långt fram i renoveringskön hos sina resp föreningar så om någon annan vill snygga till dem så är det nog det bästa. SÅS har hembudsavtal på fordonen och jag antar att det gäller de andra också.

SSnJ 7

av Granis, Saturday, July 14, 2018, 11:14 (2085 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Visst. Många (alla?) av fordonen stod säkert långt bak i revisionsköerna, och flera av dom var säkert sämre förvarade än vad de blir nu. Och nu blir de utseendemässigt renoverade dessutom (så länge det nu varar om de ställs under öppen himmel). Men att ställa upp fordon på detta sätt känns för mig som "förgånget tänkande", typ 1950/60-tal med "denkmalslok". Men vad gör man? Revisionsköerna hos föreningarna är långa, och flera av de fordon som står där är sådana som föreningarna haft i drift. Ja, rentav har. Således går mycket resurser egentligen åt till underhåll. Och av dom icke minst personella, en resurs som dessvärre inte generellt blivit större genom åren.

I den perfekta av världar skulle SSnJ 7 med de Saltsjöbanevagnar som nu finns hos mfÖSJ rulla på just Saltsjöbanan. Men nu gör de inte det, och de har heller aldrig gjort det "musealt". Verkligheten tog en annan (järn)väg för dessa, och eftersom vi inte har nåt Östtyskt Kulturdepartement som kan besluta -men också betala!- vilka som ska göra vad med vad blir det så. Och det finns nog, minst sagt, många fördelar med det också. Men så blir det stundtals i en imperfekt (museijärnvägs)värld. Där en hel del blivit bra alltså!

/ L G :-)

SSnJ 7

av Anders Sandgren, Saturday, July 14, 2018, 12:59 (2085 dagar sedan) @ Granis

Dilemmat är ju det som SÅS skriver att loket har inte längre någon möjlig trafikuppgift hos dem. Däremot kunde loket kunna användas på de normalspårsmuseibanor där ingen annan trafik går eller i Gävle i pendeln Nynäs-museet. SSnJ 7 har dessutom tryckluftsbroms.
Litet som MaVJ 1 som inte kan göra trafiknytta på Nynäsbanan då loket är för litet och dessutom aldrig haft tryckluftsbroms. Men det blir kvar i Nynäsgård, kanske som skyltlok där någon gång. Om man vill växla i Nynäshamn är ett N-lok mer korrekt, vi får se när det kommer i drift.

SSnJ 7

av Anders Svensson, Saturday, July 14, 2018, 20:05 (2085 dagar sedan) @ Granis

Man håller inte bara på och bygger spår utan det ska även bli en vagnhall och en lokhall, en "väntsal", en 12 meters vändskiva m m - allt enligt en ritning som fanns på en informationstavla invid bygget - jag var själv där för några veckor sedan. //Anders

SSnJ 7

av Granis, Saturday, July 14, 2018, 22:59 (2085 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det låter bra. Du nämnde förresten ett lok från BJs; Har du nån aning om vilket? Förvisso hade du med ett frågetecken i inlägget, men ändå...

/ L G

.. och eftersom man inte verkar vara ute efter fordon med specifik koppling till Södertälje -som förvisso kan vara bred men normalspårig- kan det ju vara vilka fordon som helst som ställs upp där (typ). Tyvärr (ändå) är det väl så att "gammeltågsbranschens (generella) stagnation" öppnar en möjlighet för dylika statiska lösningar igen. För dom som har råd då. Vilket i o f s är att betrakta som "branschmusealt" i sig; det var ju i många fall genom såna lösningar museiföreningarna fick tag på sina fordon. Att de en gång i tiden ställts upp som "minnesmärken" och därmed undgått skrotning alltså. Håller cirkeln nu på att slutas månne? :-/

SSnJ 7

av Anders Svensson, Sunday, July 15, 2018, 19:32 (2084 dagar sedan) @ Granis

... Du nämnde förresten ett lok från BJs; Har du nån aning om vilket? Förvisso hade du med ett frågetecken i inlägget, men ändå...

...

Det var inte jag som nämnde att man även hade skaffat ett lok från BJs utan en annan Anders, men jag tror att det handlar om BJ K 36, alltså loket från Kyrkebyns Bruk.

Kan tillägga att grunden till vagnhallen var byggd och där höll man på att bygga två parallella spår. F ö var det Håkan Zaar från FGT som höll på med spårbygget! //Anders

SSnJ 7

av chfahlgren, Thursday, July 19, 2018, 22:26 (2080 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Från vännen Börje Sundbergs inlägg så har undertecknad varit till Torekällberget torsdag 19 juli och frågade efter det Polska ångloket som jag för länge sen hört skulle uppställas just här.Pratade med en dam i folkdräkt om det skulle finnas något ånglok här,men hon informerade om att det hela fördröjts och visste inte när loket i fråga skulle komma på plats,Hoppas jag inte rör till detta ärende mer än nödvändigt och kanske det inte rör sig om det tre-axliga tankloket från Polen f.d. Stinsens köpcentrum,utan det som fler av er nämner är det rätta .Hoppas svar går att få i frågan/frågorna .Tack för uppmärksamheten.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar CH.Fahlgren kvm-vän nr 92.

SSnJ 7 m fl till Södertälje

av Carl-Erik Olsson, Friday, July 20, 2018, 11:43 (2079 dagar sedan) @ chfahlgren

Från vännen Börje Sundbergs inlägg så har undertecknad varit till Torekällberget torsdag 19 juli och frågade efter det Polska ångloket som jag för länge sen hört skulle uppställas just här. Pratade med en dam i folkdräkt om det skulle finnas något ånglok här, men hon informerade om att det hela fördröjts och visste inte när loket i fråga skulle komma på plats. Hoppas jag inte rör till detta ärende mer än nödvändigt och kanske det inte rör sig om det tre-axliga tankloket från Polen f.d. Stinsens köpcentrum, utan det som fler av er nämner är det rätta. Hoppas svar går att få i frågan/frågorna. Tack för uppmärksamheten.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar CH.Fahlgren kvm-vän nr 92.

Av någon märklig anledning har projektet med uppställning av diverse järnvägsfordon från i princip förra sekelskiftet på Torekällberget blivit försenat. Men uppgifterna tidigare i denna tråd stämmer. Från SÅS har hittills hämtats finkorna SJ Gsö 18384 och SSnJ Gsh 104, båda av SJ:s standardtyp från 1898 om än byggda 1900 resp 1915, och även loket SSnJ 7 avses hämtas från sin hittillsvarande plats i Västberga när väl rälsläggningen är klar på den avsedda platsen högre upp på museiområdet. Finkorna hämtades i förväg för att kunna renoveras på tillfällig plats på museet, är lättare att flytta till spår sedan, till skillnad från ånglok som helst bör ställas på spår direkt. I närheten av den lägre liggande huvudingången avses då [link=http://www.bjs-club.se/fordon/anglok-1/bj-k-36/]BJ K 36[/link] från BJs ställas upp. Vagnarna från NJM lär vara [link=http://www.njm.nu/vagnar/GHB612.php]GHB 612[/link] och [link=http://www.njm.nu/vagnar/SJBo71170.php]SJ Bo 1170[/link], båda renoveringsobjekt med västkustbaneförflutet.
Att det polska ångloket skulle ha förekommit i dessa planer måste nog ha varit bra länge sedan, man vill ju skapa sekelskiftesmiljö men det loket påminner ju närmast om någon tysk standardkonstrúktion från 20-30-talet. Det lär väl f ö ha flyttats från Stinsen till någon Harley Davidson-handlare norr om Stockholm, är det månne kvar där?
/hälsar CEO, Jvm-vän nr 974

SSnJ 7 m fl till Södertälje. Polska loket

av Leif B, Friday, July 20, 2018, 14:37 (2079 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Att det polska ångloket skulle ha förekommit i dessa planer måste nog ha varit bra länge sedan, man vill ju skapa sekelskiftesmiljö men det loket påminner ju närmast om någon tysk standardkonstrúktion från 20-30-talet. Det lär väl f ö ha flyttats från Stinsen till någon Harley Davidson-handlare norr om Stockholm, är det månne kvar där?
/hälsar CEO, Jvm-vän nr 974

Det [link=https://farm6.static.flickr.com/5144/5764326101_9c61fe213e_b.jpg]polska loket[/link] stod utanför en HD-försäljare på Åkerivägen i Täby Kyrkby men det har försvunnit.

Jag är ingen ångloksexpert men jag tycker det ser mer amerikanskt än tyskt ut, import under andra världskriget? Eller kopia av ett sådant?

SSnJ 7 m fl till Södertälje. Polska loket

av ztenlund, Friday, July 20, 2018, 16:42 (2079 dagar sedan) @ Leif B

Att det polska ångloket skulle ha förekommit i dessa planer måste nog ha varit bra länge sedan, man vill ju skapa sekelskiftesmiljö men det loket påminner ju närmast om någon tysk standardkonstrúktion från 20-30-talet. Det lär väl f ö ha flyttats från Stinsen till någon Harley Davidson-handlare norr om Stockholm, är det månne kvar där?
/hälsar CEO, Jvm-vän nr 974


Det [link=https://farm6.static.flickr.com/5144/5764326101_9c61fe213e_b.jpg]polska loket[/link] stod utanför en HD-försäljare på Åkerivägen i Täby Kyrkby men det har försvunnit.

Jag är ingen ångloksexpert men jag tycker det ser mer amerikanskt än tyskt ut, import under andra världskriget? Eller kopia av ett sådant?

https://en.wikipedia.org/wiki/Fablok_TKh49