Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok. (Fotografier/bildfrågor)

av 53 Wadsten, Tuesday, July 17, 2018, 17:01 (2103 dagar sedan)

Har börjat på min blivande bok under arbetsnamnet "Gustafs tågresa genom livet".
Kapitel 1 Badtåget i Falsterbo 1963 är snart klar, bilder saknas nu.

Tack på förhand.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, July 17, 2018, 17:46 (2103 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Har börjat på min blivande bok under arbetsnamnet "Gustafs tågresa genom livet".
Kapitel 1 Badtåget i Falsterbo 1963 är snart klar, bilder saknas nu.

Tack på förhand.

Jag kan nog hjälpa dig. Ring mig på 0709-445 446.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Pelle i Västerås, Tuesday, July 17, 2018, 22:54 (2103 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Lycka till med boken :)

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av 53 Wadsten, Wednesday, July 18, 2018, 09:38 (2103 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Tackarrrr!
Tyngdpunkterna kommer att ligga på Rorlagsbanan 1972-2006 med personal som jag arbetat med samt resenärer som jag lärt känna genom åren, och Hedvig Eleonora skola 1961-70.

Mycket arbete återstår.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av 53 Wadsten, Wednesday, July 18, 2018, 20:24 (2102 dagar sedan) @ Tommy Nilsson

Bilden borde vara tagen 1954 innan rälsbussarna tog över trafiken på Falsterbo 1955.
Går tyvärr inte att använda till boken då den tillhör Samlingsportalen.

En fråga, vad hette Trafikmästaren i förnamn kallad "Fält-Johan" på växlingen Stockholm Östra.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av David Sohlberg, Wednesday, July 18, 2018, 20:28 (2102 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bilden borde vara tagen 1954 innan rälsbussarna tog över trafiken på Falsterbo 1955.
Går tyvärr inte att använda till boken då den tillhör Samlingsportalen.

Visst får du använda den, men det är en del villkor för det.

http://www.samlingsportalen.se/all/om_oss_villkor.htm

En fråga, vad hette Trafikmästaren i förnamn kallad "Fält-Johan" på växlingen Stockholm Östra.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av 53 Wadsten, Thursday, July 19, 2018, 09:36 (2102 dagar sedan) @ David Sohlberg

Bäst att vända mmig till upphovsrättsinnehavaren.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Rolf Nordin, Thursday, July 19, 2018, 13:50 (2102 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bäst att vända mmig till upphovsrättsinnehavaren.

Min erfarenhet är att Jvm är väldigt positiva till bilderna kommer till användning och att deras arbete på detta sätt uppskattas. Läs första stycket i villkoren ... så är det nog inga problem. Bilden som visas i visningsläget (stor bild) på Samlingsportalen brukar för det mesta vara av tillräckligt bra kvalité även för tryck. Och så slipper du ju undan med eventuella avgifter.

Lycka till!

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Överkörmästaren, Thursday, July 19, 2018, 15:15 (2102 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Bäst att vända mmig till upphovsrättsinnehavaren.


Min erfarenhet är att Jvm är väldigt positiva till bilderna kommer till användning och att deras arbete på detta sätt uppskattas. Läs första stycket i villkoren ... så är det nog inga problem. Bilden som visas i visningsläget (stor bild) på Samlingsportalen brukar för det mesta vara av tillräckligt bra kvalité även för tryck. Och så slipper du ju undan med eventuella avgifter.

Lycka till!

Menade du: ”Och så slipper du ju undan eventuella avgifter”? (Frågan är uppriktig; jag vet inte hur detta fungerar.)

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av danielb987, Thursday, July 19, 2018, 16:58 (2101 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Bäst att vända mmig till upphovsrättsinnehavaren.


Min erfarenhet är att Jvm är väldigt positiva till bilderna kommer till användning och att deras arbete på detta sätt uppskattas. Läs första stycket i villkoren ... så är det nog inga problem. Bilden som visas i visningsläget (stor bild) på Samlingsportalen brukar för det mesta vara av tillräckligt bra kvalité även för tryck. Och så slipper du ju undan med eventuella avgifter.

Lycka till!


Menade du: ”Och så slipper du ju undan eventuella avgifter”? (Frågan är uppriktig; jag vet inte hur detta fungerar.)

Ja. En del bilder på Samlingsportalen finns i högupplöst version och vill man beställa dem kostar det 250 kr/bild. Denna avgift slipper man om man hämtar bilden direkt från Samlingsportalen men man får då en bild med lägre upplösning.

Med vänlig hälsning
Daniel

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Rolf Nordin, Thursday, July 19, 2018, 17:13 (2101 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vad jag menar är, väljer man en lågupplöst bild är det "fritt fram" så länge man vid publiceringen enligt första kapitlet om lågupplöst bild, anger uppgifterna om upphovsman (fotograf osv). Vill man ha en högupplöst bild får man beställa den hos Jvm och mot en avgift. (Avgiften är sannolikt en symbolisk kostnad för Jvm:s arbete att ta fram bilden ur deras bilddatabas och vidarebefordra den till beställaren.) Så tolkar jag villkoren (bokstavligen).

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Rolf Nordin, Thursday, July 19, 2018, 17:18 (2101 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ser nu att signaturen "danielb987" besvarade frågan medans jag skrev mitt inlägg.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Överkörmästaren, Thursday, July 19, 2018, 17:36 (2101 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Okej, nu förstår jag systemet! Tack, det är bra att veta i framtiden när man ska berätta om det förgångna :-)

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Rolf Nordin, Thursday, July 19, 2018, 18:05 (2101 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Visst är det så. Det vi skriver idag är historia i morgon. På måndag är det fullständigt glömt! ;-)

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av Jan-Anders Wihrén, Friday, July 20, 2018, 18:04 (2100 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Visst är det så. Det vi skriver idag är historia i morgon. På måndag är det fullständigt glömt! ;-)

Gustaf har nu fått 13 bilder av mig från Falsterbobanan 1963 (varav 12 där J-lok finns med) och hoppas att han kan ha användning för någon av dem.

Önskar bilder med J-maskiner i Falsterbo till min bok.

av 53 Wadsten, Saturday, July 21, 2018, 11:12 (2100 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Stor heder och TACK!!:-)
Nu har Linda och undertecknad fullt jobb på måndag.

Om nu Lindas anställning på hemtjänsten går ut inom kort, finns det då någon här som kan och vill ställa upp som bollplank(skriva efter min berätttellse, jag är för darrig i händerna).

Fält-Johan

av Thomas Tell, Thursday, July 19, 2018, 10:16 (2102 dagar sedan) @ 53 Wadsten

En fråga, vad hette Trafikmästaren i förnamn kallad "Fält-Johan" på växlingen Stockholm Östra.

Han hette Erik Johansson. Vet du varför han kallades "Fält-Johan"? Jo han bodde vid Fältet, d.v.s Exprimentalfältets hållplats.
/tell

Fält-Johan

av John T, Thursday, July 19, 2018, 13:00 (2102 dagar sedan) @ Thomas Tell

En fråga, vad hette Trafikmästaren i förnamn kallad "Fält-Johan" på växlingen Stockholm Östra.


Han hette Erik Johansson. Vet du varför han kallades "Fält-Johan"? Jo han bodde vid Fältet, d.v.s Exprimentalfältets hållplats.
/tell

Hade just tänkt fråga om det inte var han som bodde där, men jag hade inte tänkt så långt som att Experimentalfältet låg bakom smeknamnet, vilket ju blir uppenbart när det pekas ut.

Men visst bodde han i gamla vaktstugan just vid Experimentalfältet - och visst brann stugan så småningom ned?