DdO A62:3 Skyltning av namngivna tåg samt Kursskyltar 670528 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Calle Wickberg, Tuesday, July 17, 2018, 23:07 (2103 dagar sedan)

Ett annat dokument som nu finns bland alla papper hemma, och som väl är kul att dela med sig av till fler. Det är så trist att sitta och skanna, bara, men det här dokumentet är i hanterbar omfattning.
Såvitt jag fått reda på, kan detta ha varit den sista tdt innan de blå plastkskyltarna med vit text på gjorde sitt intåg 1968 och hanteringen därmed radikalt ändrades?


[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

DdO A62:3 Skyltning av namngivna tåg samt Kursskyltar 670528

av HP, Wednesday, July 18, 2018, 10:15 (2103 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Intressant! Tack för att du delger!/HP

Tåg Xt33 "Sörmlänningen"?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, July 18, 2018, 10:40 (2103 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Intressant dokument!

Vad är Xt33 "Sörmlänningen" för tåg?
"Värmlänningen" och "Närkingen" har jag hört talas om, men inte detta tåg...

undrar
Thomas K Ohlsson

Tåg Xt33 "Sörmlänningen"?

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, July 18, 2018, 16:30 (2102 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Intressant dokument!

Vad är Xt33 "Sörmlänningen" för tåg?
"Värmlänningen" och "Närkingen" har jag hört talas om, men inte detta tåg...

undrar
Thomas K Ohlsson

Enligt SvK 10/1967:

Xt 33 Stockholm C avg 07.50 (Dagl,Ug,Restaurangvagn)
Göteborg C ank 12.40

Tåg Xt33 "Sörmlänningen"?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, July 18, 2018, 16:56 (2102 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Intressant dokument!

Vad är Xt33 "Sörmlänningen" för tåg?
"Värmlänningen" och "Närkingen" har jag hört talas om, men inte detta tåg...

undrar
Thomas K Ohlsson


Enligt SvK 10/1967:

Xt 33 Stockholm C avg 07.50 (Dagl,Ug,Restaurangvagn)
Göteborg C ank 12.40

Tackar!

Det är inte utan att jag undrar hur man kom på det namnet...

/TKO

Tåg Xt33 "Sörmlänningen"?

av Gunnar Olson, Wednesday, July 18, 2018, 19:19 (2102 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Intressant dokument!

Vad är Xt33 "Sörmlänningen" för tåg?
"Värmlänningen" och "Närkingen" har jag hört talas om, men inte detta tåg...

undrar
Thomas K Ohlsson


Enligt SvK 10/1967:

Xt 33 Stockholm C avg 07.50 (Dagl,Ug,Restaurangvagn)
Göteborg C ank 12.40


Tackar!

Det är inte utan att jag undrar hur man kom på det namnet...

/TKO

Det fanns väldigt många namntåg på Västra stambanan några år; de flesta fjärrtåg där hade namn då. Sörmlänningen hade uppehåll i såväl Södertälje som Katrineholm till skillnad från Stockholmaren, som gick från Stockholm tre kvart tidigare. Anslutningar fanns från Eskilstuna och Strängnäs. Sörmlänningen var alltså ett tåg som passade för sörmlänningar, som skulle västerut.

Tåg Xt33 "Sörmlänningen"?

av yngve nilsson, Saturday, July 21, 2018, 12:32 (2099 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Anledningen att flertal namntåg på västra stambanan försvann att man hade problem på försäljningen att hålla alla dessa namntåg isär och tyvärr ofta blandade ihop dem.

Tåg Xt33 "Sörmlänningen"?

av Gunnar Olson, Saturday, July 21, 2018, 15:39 (2099 dagar sedan) @ yngve nilsson

Anledningen att flertal namntåg på västra stambanan försvann att man hade problem på försäljningen att hålla alla dessa namntåg isär och tyvärr ofta blandade ihop dem.

Inte att undra på. I vintertidtabellen 67/68 fanns Värmlänningen, Göteborgaren, Västgöten, Vasa, Bråviken, Sverigepilen, Vinga, Stockholmaren direkt, Stockholmaren, Norgepilen, Öresundspilen och Västerhavet. Det var alltså de tåg som hade resandeutbyte på minst två stationer vid Västra stambanan.