Hur ofta brann det förr? (Historiskt material)

av ak44, Tuesday, July 17, 2018, 23:34 (2109 dagar sedan)

En fråga som uppkommer med anledning av tråden om vilka museiföreningar som har fått ställa in ånglokstrafiken. Men jag gör en egen fråga så den aktuella tråden kan fortsätta utan sidospår och avbrott.

Hur var det förr, för 100 år sedan och mer, hur ofta blev det bränder eller tillbud på den tiden som det bara fanns ånglok?
Hade man speciella brandbekämpningståg och släckutrustning?
Det fanns en skylt i äldre tåg, även in i våran tid: Kasta ej ut föremål som kan vålla brand eller annan skada! I dagens tåg kan man inte öppna fönstren och rökning är väl helt förbjuden numera på tågen (hoppas jag)?

Hur ofta brann det förr?

av Kanal C, Wednesday, July 18, 2018, 01:56 (2108 dagar sedan) @ ak44

En fråga som uppkommer med anledning av tråden om vilka museiföreningar som har fått ställa in ånglokstrafiken. Men jag gör en egen fråga så den aktuella tråden kan fortsätta utan sidospår och avbrott.

Hur var det förr, för 100 år sedan och mer, hur ofta blev det bränder eller tillbud på den tiden som det bara fanns ånglok?
Hade man speciella brandbekämpningståg och släckutrustning?

Det fanns en skylt i äldre tåg, även in i våran tid: Kasta ej ut föremål som kan vålla brand eller annan skada!

Finns fortfarande på en del tåg. T ex hos TÅGAB.

I dagens tåg kan man inte öppna fönstren

Jodå, det går utmärkt i t ex SJs nattåg och en del andra tåg.

rökning är väl helt förbjuden numera på tågen (hoppas jag)?

Stämmer.

Hur ofta brann det förr?

av Granis, Wednesday, July 18, 2018, 08:51 (2108 dagar sedan) @ ak44

Man kan väl i huvudsak svara på detta med samma saker som jag brukar göra när det handlar om modern järnvägstrafik: Det fanns folk förr. Inte bara på tågen, utan även på stationerna och –på ånglokstiden i varje fall- längs linjerna. Banvakterna hade en stor roll i brandberedskapen, de patrullerade ju alltid sina sträckor, och vid ökad brandfara fick de göra det oftare. Då fanns det också tunnor med vatten och lövruskor i uppställda längs linjerna som denne –eller annan personal som fanns till hands när ”nåt upptäcktes”- kunde använda och s a s kväsa elden med innan den hade tagit sig och brett ut sig.

Det där med brandtunnor har väl några museibanor tagit efter, men några ”sträckvakter” har man väl inte på dessa (heller). Men i stället brandbevakningståg eller d:o vagnuttagningar som kör efter tågen. Fast det där med banvakter vore ju ”musealt korrekt”, med en liten stuga där han (måste det då vara) bor/ tjänstgör med sin fru och –typ- åtta barn, en ko och en gris. Blir nåt för turfördelaren att ta tag i så fall :-P

Idag har vi på ”dom riktiga banorna” problemet med ”skeletterad bemanning” (”Docent A”-citat), där alltså linjerna i princip är (manuellt) obevakade. Och dit entreprenörer skickas ”vid behov”. Och polisen vid ”spårspring”. Dessutom; hände det ”nåt” blev det förr i många fall bara en notis i måndagens lokaltidning (när det gäller främst museibanor då kanske). Idag basuneras det ut direkt i digitala och sociala medier, många gånger mindre genomtänkt och mer i affekt än vad lokaltidningen sedan åstadkommit/ åstadkommer. ”Ansvarig företrädare” för föreningen och banan kan då ”på nätet” t ex bli en stackars försäljare i glasskiosken som överrumplas med frågor som ”varför blev det så här?”, ”hur kunde ni…” o s v. Då blir det lättare att ta det säkra för det osäkra och i värsta fall stänga av all trafik på banan. Eller rulltrappor. Och såna saker…. Det gäller då både museala och omuseala banor. Ingen vill ”stå med tvättad hals”. Såväl på som utanför "nätet" ;-)


/ L G

Hur ofta brann det förr?

av Christer Fredriksson, Wednesday, July 18, 2018, 09:56 (2108 dagar sedan) @ Granis

Glöm inte att Ba personal under ånglokstiden alltid brände av banvallarna och närliggande områden från torrt gräs och sly varje år för att inte antändas av glöd eller gnistor från ångloken. För detta arbete åtgick många arbetsdagar.

Antändning genom tjuvbroms kom genom införande av vaccum- och tryckluftbromsarna och berodde oftast på dåligt smorda brömsrörelser, även varmgångar medförde ibland antändning.

Hur ofta brann det förr?

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, July 18, 2018, 16:40 (2108 dagar sedan) @ Granis

Så sent som på 80-talet kunde man se i flera länder, exempelvis Tyskland, Polen och till och med Danmark, att man i skogspartier hade plogat upp "gator" längs med banan och i form av rutor längre in för att avgränsa en eventuell brand. Däremot har jag aldrig sett spår av sådant förebyggande skydd i Sverige. Har det förekommit här?

Hur ofta brann det förr?

av Heller, Wednesday, July 18, 2018, 16:57 (2108 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Så sent som på 80-talet kunde man se i flera länder, exempelvis Tyskland, Polen och till och med Danmark, att man i skogspartier hade plogat upp "gator" längs med banan och i form av rutor längre in för att avgränsa en eventuell brand. Däremot har jag aldrig sett spår av sådant förebyggande skydd i Sverige. Har det förekommit här?

Spår av sådana "rutor" kan man se längs Bockabanan mellan - om jag inte minns helt fel - Bruzaholm och Hjältevad.

Hur ofta brann det förr?

av Kjell Aghult, Wednesday, July 18, 2018, 17:11 (2108 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Så sent som på 80-talet kunde man se i flera länder, exempelvis Tyskland, Polen och till och med Danmark, att man i skogspartier hade plogat upp "gator" längs med banan och i form av rutor längre in för att avgränsa en eventuell brand. Däremot har jag aldrig sett spår av sådant förebyggande skydd i Sverige. Har det förekommit här?

I vart fall DDR på 1970-talet hade också signaltavlan "Brandfackeltafel". Den var "kvadrat på spets" med röd fackla på gul botten, svart bård. Den ställdes upp ca 50 m före brandfarliga
avsnitt: T ex träindustrier, bränslelager och känsliga skogspartier. Motriktade tavlans baksida visade slutet på berörd sträcka. På denna skulle "damparna" (asklådsluckorna) hållas stängda och vattenbegjutningen i rökskåpet hållas påslagen.

Hur ofta brann det förr?

av Ola Almquist, Sunday, July 22, 2018, 02:26 (2104 dagar sedan) @ Granis

Man kan väl i huvudsak svara på detta med samma saker som jag brukar göra när det handlar om modern järnvägstrafik: Det fanns folk förr. Inte bara på tågen, utan även på stationerna och –på ånglokstiden i varje fall- längs linjerna. Banvakterna hade en stor roll i brandberedskapen, de patrullerade ju alltid sina sträckor, och vid ökad brandfara fick de göra det oftare. Då fanns det också tunnor med vatten och lövruskor i uppställda längs linjerna som denne –eller annan personal som fanns till hands när ”nåt upptäcktes”- kunde använda och s a s kväsa elden med innan den hade tagit sig och brett ut sig.

Hur var det egentligen med brandtunnorna? Fanns de före andra världskriget då ved- och torveldning användes i stor utsträckning?

M.v.h.
Ola

Hur ofta brann det förr?

av Svante Andersson, Wednesday, July 18, 2018, 11:48 (2108 dagar sedan) @ ak44

Den stora skillnadsen som ingen tycks våga mämna är om vi fortfarande anser museibanorna som referenspunkt är banunderhållet. De flesta museibanor har ingen chans att hålla banorna så froia från växtlighet som det gick att göra på banvaktstiden. Och med det rådande vädret är det väöxtligheten i banan som är den allvarligaste orsken till utveckling av brand.

SA

Hur ofta brann det förr?

av Daniel Niklasson, Wednesday, July 18, 2018, 16:47 (2108 dagar sedan) @ Svante Andersson

Den stora skillnadsen som ingen tycks våga mämna är om vi fortfarande anser museibanorna som referenspunkt är banunderhållet. De flesta museibanor har ingen chans att hålla banorna så froia från växtlighet som det gick att göra på banvaktstiden. Och med det rådande vädret är det väöxtligheten i banan som är den allvarligaste orsken till utveckling av brand.

SA

Vi sprutar ju numera med ganska klena preparat jämfört med vad man sprutade med förr och dessutom får man ju numera inte spruta vid vattentäkter, diken, trädgårdar mm där det förr inte fanns några restriktioner. Sedan var det mindre lättantändligt material i omgivningarna. Slänter slogs till hö och brändes av. På skogen betade kor och höll undan gräs och banvakterna höll efter de buskar som vågade sig upp.

/ D

Hur ofta brann det förr?

av Anders Ljung, Wednesday, July 18, 2018, 22:39 (2108 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Den stora skillnadsen som ingen tycks våga mämna är om vi fortfarande anser museibanorna som referenspunkt är banunderhållet. De flesta museibanor har ingen chans att hålla banorna så froia från växtlighet som det gick att göra på banvaktstiden. Och med det rådande vädret är det väöxtligheten i banan som är den allvarligaste orsken till utveckling av brand.

SA


Vi sprutar ju numera med ganska klena preparat jämfört med vad man sprutade med förr och dessutom får man ju numera inte spruta vid vattentäkter, diken, trädgårdar mm där det förr inte fanns några restriktioner. Sedan var det mindre lättantändligt material i omgivningarna. Slänter slogs till hö och brändes av. På skogen betade kor och höll undan gräs och banvakterna höll efter de buskar som vågade sig upp.

/ D

Sen avverkades skog på ett annat sätt. Grenar och kvistar togs om hand till spisved på ett sätt som inte kan göras idag; det var ett typiskt gamm-folksjobb att "plocka pinnar"

Hur ofta brann det förr?

av Stefan Skoglund, Sunday, July 22, 2018, 02:18 (2104 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Den stora skillnadsen som ingen tycks våga mämna är om vi fortfarande anser museibanorna som referenspunkt är banunderhållet. De flesta museibanor har ingen chans att hålla banorna så froia från växtlighet som det gick att göra på banvaktstiden. Och med det rådande vädret är det väöxtligheten i banan som är den allvarligaste orsken till utveckling av brand.

SA


Vi sprutar ju numera med ganska klena preparat jämfört med vad man sprutade med förr och dessutom får man ju numera inte spruta vid vattentäkter, diken, trädgårdar mm där det förr inte fanns några restriktioner. Sedan var det mindre lättantändligt material i omgivningarna. Slänter slogs till hö och brändes av. På skogen betade kor och höll undan gräs och banvakterna höll efter de buskar som vågade sig upp.

/ D

Hötagningen gjorde även att det inte kunde bli det som kan kallas för buskar... eller träd.
Alltså mindre mängd brandfarligt material vilket bör ha gjort att banvakten inte behövde vara
snabb som stålmannen.

Hur ofta brann det förr?

av Erik W. Johansson, Sunday, July 22, 2018, 22:18 (2104 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

I Norge var det vanlig at baneavdelingens ansatte holdt kyr, sauer og geiter. Disse var med banevokterne på arbeid og beitet ned det som var brannfarlig langs sporet. I tillegg ga de kjøtt, ull og melk til de jernbaneansatte og deres familier. Var det ikke slik i Sverige også?

Hur ofta brann det förr? – MHJ 1916

av johanmmolin, Monday, July 23, 2018, 16:14 (2103 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Mjölby – Hästholmens Järnväg monterade inga skyddsanordningar på sina lok under första världskriget, eftersom det var föga skogsmark man passerade. Det dröjde också innan man använde ved för eldning, men grankottar nämns fr o m år 1915.

Dock finns det flera brev bevarade från trafikchef Adolf Norrby och styrelsemöten, gällande att man tänt på uthus. Såsom t ex i protokoll från 15 mars 1916:

Skadeståndsfråga om en övertänd och nedbrunnen ladugård, belägen 15 m från järnvägsspåret, och till 3/4 täckt med halmtak och 1/4 tegel.
Norrby ifrågasätter hur övertändning har kunnat ske i ett genomsurt halmtak när ingenting har hänt under tidigare varma och torra somrar. Ärendet hänvisas till Järnvägsassuransföreningen.

Man åläggs sedermera bekosta eldsäkra tak och boningshus och uthus, för 600:- men svär sig därmed fria från ersättningsanspråk för den nedbrunna ladugården.