TJF ångloksstatus (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Daniel Niklasson, Wednesday, July 18, 2018, 16:40 (2081 dagar sedan)

I en tråd nedan får man intrycket av att TJF slutat med ångtågsverksamhet. Så är givetvis inte fallet. Det har länge varit känt att L18p 3147 har dåliga takstag och att förr eller senare så skulle denna åtgärd komma. Den kom nu förra året. Åtgärden med kringjobb kommer att kosta någonstans runt 800 000 kr. Loket får därför stå orört i verkstadskön tills dess att vi hittat lämplig finansiering.

Vi har sedan flera år S2p 3037 som inlånat lok från WFJ och loket gick senast i tomtetåget i december. Det visade sig då att loket behöver åtgärder på några sidostag.Den ursprungliga planen var att köra med S2p 3037 under 2018. Nu får kraften läggas på att få ihop S2p 3037 till årets tomtetåg.

På SJ Np 3050 har pannan nu slutligen blivit tubad och kalltryckt med godkänt resultat. Vi har ansökt om och fått RAÄ-pengar för fortsatta arbeten vilka går igång efter trafiksäsongen. Det kommer dock att ta några år innan vi fått Ölandsloket klart då det är mycket jobb med att få ihop loket igen.

Strategin kring detta har grundligt diskuterats och förankrats på medlemsmöten och i föreningens styrelse. Sedan är det i klartext också så att driftfordon för rälsbusstrafik och banunderhåll måste prioriteras högst, rälsbussarna står för över 95 % av trafikintäkterna och utan dragkraft till banarbetståg rasar infrastrukturen snart i bitar.

Daniel Niklasson