Tåg eller buss från Älvsjö till stan? (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Sunday, July 22, 2018, 09:53 (2103 dagar sedan)

På SSS:s forum pågår en intressant diskussion om bland annat resandet mellan Älvsjö och Stockholm innan pendeltågstrafiken infördes. Förutom SJ:s (Och SNJ:s) tåg på stambanan hade spårvägen flera busslinjer mellan Älvsjö och innerstaden.

Eftersom det finns flera skribenter på detta forum som verkar vara uppvuxna i dessa trakter vore det intressant att ta del av era minnesbilder av hur folk åkte på den tiden - tog man i huvudsak buss eller tåg, eller var det en blandad kompott?

funderar
Thomas K Ohlsson


(Diskussionstråden på SSS forum handlar egentligen om den planerade men aldrig byggda tunnelbaneförlängningen från Hagsätra till Älvsjö - även det ett intressant ämne!)

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av 53 Wadsten, Sunday, July 22, 2018, 11:00 (2103 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Busslinje 195 från Liljeholmen som troligen hade linjenummer 145 innan.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Thomas K Ohlsson, Sunday, July 22, 2018, 14:37 (2103 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Busslinje 195 från Liljeholmen som troligen hade linjenummer 145 innan.

Visst hade den nummer 145 innan det blev 195:

Buss 145 inrättades 1964-04-05 samtidigt som tunnelbanetrafiken till Fruängen och Örnsberg startade. Bytte nummer till 195 på hösten 1965. Men dessa linjer gick inte till/förbi Älvsjö station utan gick som dagens 165 genom Västberga och Örby.

/TKO

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av 53 Wadsten, Sunday, July 22, 2018, 16:40 (2102 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hur mycket kostade en biljett med Tåg från Cst till Älvsjö då, respektive T-bane och bussbiljett. SJ drev lokaltrafiken med tåg vid denna tid som du beskriver,
medan SS körde T-bana och förortsbussarna inom Stockholms Stad. Älvsjö låg och igger i Stockholm.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Harald, Sunday, July 22, 2018, 19:40 (2102 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur mycket kostade en biljett med Tåg från Cst till Älvsjö då, respektive T-bane och bussbiljett. SJ drev lokaltrafiken med tåg vid denna tid som du beskriver,
medan SS körde T-bana och förortsbussarna inom Stockholms Stad. Älvsjö låg och igger i Stockholm.

Stockholm C - Älvsjö, 8 km, kostade 1965 1.60 enkel och 2.40 ToR. SS grundavgift var då 80 öre, tillägg för zongräns 1-2 var 20 öre, övriga zontillägg 10 öre. Älvsjö låg i zon 3, alltså 1.10 till innerstaden.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av 53 Wadsten, Monday, July 23, 2018, 10:49 (2102 dagar sedan) @ Harald

Alltså tjänade du prismässigt på att åka med SS, men tidsmässigt med SJ.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Thomas K Ohlsson, Monday, July 23, 2018, 23:40 (2101 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag tackar för den information jag fått.
Om någon har något att tillägga - t ex om resandet innan Fruängen fick tunnelbana och det fortfarande gick direktbussar från Älvsjö in till stan - är det mer än välkommet.

Thomas K Ohlsson

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Anders Sandgren, Tuesday, July 24, 2018, 00:19 (2101 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det gick ju spårvagn till Fridhemsplan och Slussen samt bussar, bl.a linje 64 som gick Skanstull-Älvsjö-Fruängen-Fridhemsplan. När T-banan kom försvann sträckan Fruängen-Fridhemsplan och linjen blev 144. Litterär genom Tage Danielssons "Sagan om busschauffören som tänkte att va fan".
Numera avkortad så att den börjar vid Gullmarsplan.

Men det fanns ju fler busslinjer.

För övrigt, när ändrades 195 till 165? Runt 1980 tror jag. Det hade med att 90-serierna reserverades för nattbussar.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, July 24, 2018, 14:37 (2101 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det gick ju spårvagn till Fridhemsplan och Slussen samt bussar, bl.a linje 64 som gick Skanstull-Älvsjö-Fruängen-Fridhemsplan. När T-banan kom försvann sträckan Fruängen-Fridhemsplan och linjen blev 144. Litterär genom Tage Danielssons "Sagan om busschauffören som tänkte att va fan".
Numera avkortad så att den börjar vid Gullmarsplan.

Men det fanns ju fler busslinjer.

För övrigt, när ändrades 195 till 165? Runt 1980 tror jag. Det hade med att 90-serierna reserverades för nattbussar.

Spårvagn till Älvsjö vet jag inte om det gått... i så fall får man ha en vid tolkning av ortsnamnet Älvsjö!

Nattbussarna fick 9-nummeri augusti 1993.

/TKO

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Christer Göransson, Tuesday, July 24, 2018, 17:44 (2100 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

195 bytte nummer till 165 ca 1979-1980.

/Christer

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Anders Sandgren, Tuesday, July 24, 2018, 22:10 (2100 dagar sedan) @ Christer Göransson

Det är mitt minne också. Jag jobbade på en elfirma 79-81 där jag skulle hämta/lämna firmans skåpbil vid Brännkyrka kyrka. Då gällde 195/165 från Liljeholmen eller 144 från Gullmarsplan. Och jag har för mig att om numreringen skedde under den tiden. Men det är ju närmare 40 år sedan så minnet kan ju svika.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Överkörmästaren, Tuesday, July 24, 2018, 19:15 (2100 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nattbussarna fick 9-nummeri augusti 1993.

/TKO

Nä, det måste du ha fått om bakfoten. Menar du möjligen 1983?

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, July 25, 2018, 10:16 (2100 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nattbussarna fick 9-nummeri augusti 1993.

/TKO


Nä, det måste du ha fått om bakfoten. Menar du möjligen 1983?

Ja det hade jag fått om bakfoten!
(Jag tolkade detta dokument på ett felaktigt sätt.)

9-nummer för nattrafik infördes tidigare, 79/80 kanske.

ursäktar sej
Thomas K Ohlsson

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Leif B, Wednesday, July 25, 2018, 13:11 (2100 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nattbussarna fick 9-nummeri augusti 1993.

/TKO


Nä, det måste du ha fått om bakfoten. Menar du möjligen 1983?


Ja det hade jag fått om bakfoten!
(Jag tolkade detta dokument på ett felaktigt sätt.)

9-nummer för nattrafik infördes tidigare, 79/80 kanske.

ursäktar sej
Thomas K Ohlsson

Enligt det dokument du länkade var det 1979-10-11 som x9x-numren frigjordes för nattrafiken, i varje fall vad gäller linje 190/160.

Innehåller din källa även ett blad om 195/165 så har vi ju svaret där.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Anders Sandgren, Tuesday, July 24, 2018, 22:05 (2100 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det gick ju spårvagn till Fridhemsplan och Slussen samt bussar, bl.a linje 64 som gick Skanstull-Älvsjö-Fruängen-Fridhemsplan. När T-banan kom försvann sträckan Fruängen-Fridhemsplan och linjen blev 144. Litterär genom Tage Danielssons "Sagan om busschauffören som tänkte att va fan".
Numera avkortad så att den börjar vid Gullmarsplan.

Men det fanns ju fler busslinjer.

För övrigt, när ändrades 195 till 165? Runt 1980 tror jag. Det hade med att 90-serierna reserverades för nattbussar.


Spårvagn till Älvsjö vet jag inte om det gått... i så fall får man ha en vid tolkning av ortsnamnet Älvsjö!

Nattbussarna fick 9-nummeri augusti 1993.

/TKO

Det blev litet rörigt. Jag avsåg egentligen buss 64 som i princip gick parallellt med spårvägen Fruängen-Fridhemsplan. Den (busslinjen) gick förbi Älvsjö station.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Göran Holmertz, Friday, July 27, 2018, 12:04 (2098 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Diskuterades det aldrig att samtidigt byta nummer på T-banelinje 19 till 16 för konsekvensens skull? Hade det varit onödigt mycket besvär och kostnader?

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Överkörmästaren, Friday, July 27, 2018, 12:19 (2098 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Diskuterades det aldrig att samtidigt byta nummer på T-banelinje 19 till 16 för konsekvensens skull? Hade det varit onödigt mycket besvär och kostnader?

Vari skulle konsekvensen med en sådan ändring ha bestått? Det var ju en 9:a som tiotalssiffra som indikerade nattlinje, detta system infördes som sagt ca 1980. Men systemet att busslinje ”abc” var anslutningslinje till tunnelbanelinje ”ab” dog ju strängt taget ut 1973 i och med kupongtaxans införande och skrotades slugiltigt 1975, så det har aldrig funnits någon anledning att ändra numret 19 för att ”undvika nian” på det sätt jag misstänker att du menar.

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Göran Holmertz, Friday, July 27, 2018, 12:48 (2098 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Diskuterades det aldrig att samtidigt byta nummer på T-banelinje 19 till 16 för konsekvensens skull? Hade det varit onödigt mycket besvär och kostnader?


Vari skulle konsekvensen med en sådan ändring ha bestått? Det var ju en 9:a som tiotalssiffra som indikerade nattlinje, detta system infördes som sagt ca 1980. Men systemet att busslinje ”abc” var anslutningslinje till tunnelbanelinje ”ab” dog ju strängt taget ut 1973 i och med kupongtaxans införande och skrotades slugiltigt 1975, så det har aldrig funnits någon anledning att ändra numret 19 för att ”undvika nian” på det sätt jag misstänker att du menar.

Ja, det var så jag menade. Men jag undrade bara om detta någonsin diskuterades överhuvudtaget på den tiden, informellt!

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Överkörmästaren, Friday, July 27, 2018, 13:21 (2098 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Diskuterades det aldrig att samtidigt byta nummer på T-banelinje 19 till 16 för konsekvensens skull? Hade det varit onödigt mycket besvär och kostnader?


Vari skulle konsekvensen med en sådan ändring ha bestått? Det var ju en 9:a som tiotalssiffra som indikerade nattlinje, detta system infördes som sagt ca 1980. Men systemet att busslinje ”abc” var anslutningslinje till tunnelbanelinje ”ab” dog ju strängt taget ut 1973 i och med kupongtaxans införande och skrotades slugiltigt 1975, så det har aldrig funnits någon anledning att ändra numret 19 för att ”undvika nian” på det sätt jag misstänker att du menar.


Ja, det var så jag menade. Men jag undrade bara om detta någonsin diskuterades överhuvudtaget på den tiden, informellt!

Det överlämnar jag med varm hand åt Mr H och resten av alfabetet att spekulera om!

Det fanns säkert olika varianter som diskuterades inför 1975 års linjeomläggning men det slutade i alla fall med att 11 blev 17, 12 blev 120 och 21 blev 221 vad gäller spårtrafiken. (16 återuppstod ju långt senare som tillfällig linje i samband med arbeten på skanstullsbron men det finns det andra trådar om!)

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Alex, Friday, July 27, 2018, 14:39 (2098 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nu är jag farligt långt från ämnet men om vi lämnar historien och tittar framåt så finns det en del spännande tankar för Älvsjö när det gäller tunnelbanan. Både Blå linje 11 och den nya Gula linjen 15 skulle kunna få slutstation Älvsjö. Se länk.

Mvh/Alex


https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/sa-kan-stockholms-tunnelbana-se-ut-2030-1.486862

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Alex, Wednesday, July 25, 2018, 14:39 (2100 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är kanske en bit från den ursprungliga frågan men ändå lite närliggande.
Vill bara bidra med några minnesbilder från horisont Huddinge.
Under 60-talet innan pendeltrafiken med X1 drog igång på allvar så var det lite olika alternativ för att ta sig från Huddinge in till stan.

Självklart var lokaltågen ett bra val speciellt som vi också hade "egna tåg" som vände i Huddinge.

Det bästa altrenativet var annars SJ-buss 8 som gick direkt in till Ölandsgatans bussterminal på söder som då låg där Ringens köpcentrum finns idag. Denna buss gick efter väg 226 hela vägen och passerade då Älvsjö i höjd med den gamla plankorningen med Nynäsbanan och vidare förbi Mejericentralen. Det var en snabb "direktbuss" som inte hade så många resenärer förutom alla som steg på i centrala Huddinge. Jag vill minnas att vi i vår familj körde både alternativen tämligen blandat även om vi var en "järnvägsfamilj"

Det fanns ytterligare ett alternativ som sällan eller aldrig användes och det var att ta buss 3 via Stuvsta och Häradsvägen till Fruängen och byta till tunnelbanan där. En parantes är att linje 703 idag i princip följer samma sträckning som buss 3 hade i början på 60-talet och 3:an är kvar av bara farten.

När SL tog över förvaltningen av busstrafiken från SJ så försvann buss 8 och ersattes av buss 744 som vek av mot Rågsved och Högdalen för att sedan fortsätta vidare mot Farsta, Trångsund och Skogås. Det blev också ett bra alternativ under många år till pendeltågen även när X1 generatioen kom, eftersom man fick ett smidigt byte till tunnelbanan som ofta hade lite tätare trafik än pendeltågen.

Jag vet inte exakt när 8:an blev 744 men tror att det var kring 1968 så den nya pendeltågstrafiken rullades ut.

Mvh/Alex

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Gunnar D, Wednesday, July 25, 2018, 17:22 (2099 dagar sedan) @ Alex

Det fanns ytterligare ett alternativ som sällan eller aldrig användes och det var att ta buss 3 via Stuvsta och Häradsvägen till Fruängen och byta till tunnelbanan där. En parantes är att linje 703 idag i princip följer samma sträckning som buss 3 hade i början på 60-talet och 3:an är kvar av bara farten.

När SL tog över förvaltningen av busstrafiken från SJ så försvann buss 8 och ersattes av buss 744 som vek av mot Rågsved och Högdalen för att sedan fortsätta vidare mot Farsta, Trångsund och Skogås. Det blev också ett bra alternativ under många år till pendeltågen även när X1 generatioen kom, eftersom man fick ett smidigt byte till tunnelbanan som ofta hade lite tätare trafik än pendeltågen.

Jag vet inte exakt när 8:an blev 744 men tror att det var kring 1968 så den nya pendeltågstrafiken rullades ut.

Mvh/Alex


SJ Huddingelinjer fick 700-nummer 1964.

Linje 3/703 gick in till Zinkensdamm tills pendeltågstrafiken började 12 maj 1968 och avkortades då till Fruängen.

Linje 708 nedlades 12 maj 1968. Byte till T-bana kunde ske vid Hagsätra.

Linje 44/744 tror jag startade 1963 och gick första tiden inte via Högdalen.

/Gunnar

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Alex, Thursday, July 26, 2018, 15:48 (2098 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack Gunnar för kompletteringar. Jag hade faktiskt glömt att även 8:an ömsade skinn och blev 708. Mina skolkamrater på Tomtbergaskolan som bodde i Balingsnäs brukade komma med 708.Själv har jag aldrig haft förmånen att behöva åka varse sig med buss eller tåg till skolan eftersom jag bodde mitt i smeten. Jag minns inte heller att 708 gick via Hagsätra T-banestation men vet att man kunde ta den till Älvsjöbadet även om vi småglin alltid cyklade dit. Mvh/Alex

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Gunnar D, Thursday, July 26, 2018, 17:26 (2098 dagar sedan) @ Alex

Tack Gunnar för kompletteringar. Jag hade faktiskt glömt att även 8:an ömsade skinn och blev 708. Mina skolkamrater på Tomtbergaskolan som bodde i Balingsnäs brukade komma med 708.Själv har jag aldrig haft förmånen att behöva åka varse sig med buss eller tåg till skolan eftersom jag bodde mitt i smeten. Jag minns inte heller att 708 gick via Hagsätra T-banestation men vet att man kunde ta den till Älvsjöbadet även om vi småglin alltid cyklade dit. Mvh/Alex

Du bodde strategiskt då. Linje 708 gick ju inte upp till T-banan i Hagsätra utan hade hållplats på ramperna till Olshammarsgatans bro över Huddingevägen. Sprang många gånger från tunnelbanan för att hinna med 708:an.

/Gunnar

Tåg eller buss från Älvsjö till stan?

av Leif B, Wednesday, July 25, 2018, 18:39 (2099 dagar sedan) @ Alex

Det är kanske en bit från den ursprungliga frågan men ändå lite närliggande.
Vill bara bidra med några minnesbilder från horisont Huddinge.
Under 60-talet innan pendeltrafiken med X1 drog igång på allvar så var det lite olika alternativ för att ta sig från Huddinge in till stan.

Självklart var lokaltågen ett bra val speciellt som vi också hade "egna tåg" som vände i Huddinge.

Det bästa altrenativet var annars SJ-buss 8 som gick direkt in till Ölandsgatans bussterminal på söder som då låg där Ringens köpcentrum finns idag. Denna buss gick efter väg 226 hela vägen och passerade då Älvsjö i höjd med den gamla plankorningen med Nynäsbanan och vidare förbi Mejericentralen. Det var en snabb "direktbuss" som inte hade så många resenärer förutom alla som steg på i centrala Huddinge. Jag vill minnas att vi i vår familj körde både alternativen tämligen blandat även om vi var en "järnvägsfamilj"

Det fanns ytterligare ett alternativ som sällan eller aldrig användes och det var att ta buss 3 via Stuvsta och Häradsvägen till Fruängen och byta till tunnelbanan där. En parantes är att linje 703 idag i princip följer samma sträckning som buss 3 hade i början på 60-talet och 3:an är kvar av bara farten.

När SL tog över förvaltningen av busstrafiken från SJ så försvann buss 8 och ersattes av buss 744 som vek av mot Rågsved och Högdalen för att sedan fortsätta vidare mot Farsta, Trångsund och Skogås. Det blev också ett bra alternativ under många år till pendeltågen även när X1 generatioen kom, eftersom man fick ett smidigt byte till tunnelbanan som ofta hade lite tätare trafik än pendeltågen.

Jag vet inte exakt när 8:an blev 744 men tror att det var kring 1968 så den nya pendeltågstrafiken rullades ut.

Mvh/Alex


Intressant!

Att åka via Fruängen krävde väl både en SJ- och SS-biljett och var antagligen dyrare?

Å andra sidan måste man ändå köpa en SS-biljett om man skulle vidare i innerstan från Södra station/Centralen resp. Ölandsgatan, så det kanske jämnade ut sig?