Fråga til ånglok

av Granis, Sunday, July 22, 2018, 20:19 (2104 dagar sedan) @ Ole M. Nielsen

Ånglok nr. 4

Ånglok nr. 3

Miljön här verkar omisskännligen vara Hå- Vallvik, alltså Marma Långrör ABs industribana mellan Hå och hamnen i Vallvik. Inklusive treskensspår då. Jag är mer förtrogen med de fd NÖJ-lok (SJ litt N6p) man köpte från SJ och som skötte trafiken de sista åren innan nedläggningen 1969; nr 5 och 6. Men banan hade ju äldre -ja, i betydelsen köpta nya av bolaget då- lok. Varav nr 4 inte var så gammalt, eller nåt sånt. Och nr 3 köpt begagnat, precis som 5 och 6 då? Trots internets och "Googles" förträffligheter lyckas jag naturligtvis inte hitta nån bekräftelse på detta nu, men...

/ L G :-|

Fråga til ånglok

av Ola Almquist, Sunday, July 22, 2018, 20:27 (2104 dagar sedan) @ Granis

Ånglok nr. 4

Ånglok nr. 3


Miljön här verkar omisskännligen vara Hå- Vallvik, alltså Marma Långrör ABs industribana mellan Hå och hamnen i Vallvik. Inklusive treskensspår då. Jag är mer förtrogen med de fd NÖJ-lok (SJ litt N6p) man köpte från SJ och som skötte trafiken de sista åren innan nedläggningen 1969; nr 5 och 6. Men banan hade ju äldre -ja, i betydelsen köpta nya av bolaget då- lok. Varav nr 4 inte var så gammalt, eller nåt sånt. Och nr 3 köpt begagnat, precis som 5 och 6 då? Trots internets och "Googles" förträffligheter lyckas jag naturligtvis inte hitta nån bekräftelse på detta nu, men...

/ L G :-|

Tja, de finns här och här om man vet var man ska leta. Enklast är dock att titta i aktuell industriloksbok som ännu inte tillhör de slutsålda.

M.v.h.
Ola

Fråga til ånglok

av Ola Almquist, Sunday, July 22, 2018, 20:20 (2104 dagar sedan) @ Ole M. Nielsen

Hvilke ånglok er dette ?


Ånglok nr. 4
http://www.godsvogne.dk/JvmV/tn_22114%20kopi.jpg

Ånglok nr. 3
http://www.godsvogne.dk/JvmV/tn_22122%20kopi.jpg

Dessa båda bilder är från Marma-Långrörs AB/Sulfit AB Ljusnan, Hå-Vallvik.
Lok 3, Ljunggrens 27/1914.
Lok 4, Nohab 1761/1926.

SJ ånglok, Malmö 1958
http://www.godsvogne.dk/JvmV/tn_22162%20kopi.jpg

Det ser ut att vara ett lok littera L12 av vilket det fanns fyra stycken, 1589 - 1592.

M.v.h.
Ola

Fråga til ånglok

av Granis, Sunday, July 22, 2018, 20:22 (2104 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad ska man med "Google" till när Ola finns?

/ L G :-D ;-)

Fråga til ånglok

av Uno P, Sunday, July 22, 2018, 21:05 (2104 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det ser ut att vara ett lok littera L12 av vilket det fanns fyra stycken, 1589 - 1592.

M.v.h.
Ola


Det är L12 1589.


Mvh
Uno P

Fråga til ånglok

av Torger, Monday, July 23, 2018, 12:39 (2103 dagar sedan) @ Uno P

Intressant bild. Kanske ett badtåg på Falsterbobanan. Den torde dock vara tagen före 1958 eftersom persontrafiken på Malmö V nedlades 1955, såvida det inte rör sig om någon växlingsrörelse - loket slopades först 1961 men jag tror inte att det användes så länge. Bilen i bakgrunden synes vara av tidig 50-talsmodell.
Christer Torgersson, Malmö

Fråga til ånglok

av Christer Nyqvist, Monday, July 23, 2018, 13:26 (2103 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Är det inte en lastningsanläggning? Stockarna tas upp på banan till vänster, trillar ner i tratten och sedan ner på vagnen.

Fråga til ånglok

av Granis, Monday, July 23, 2018, 17:50 (2103 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Kallas väl uppfordringsverk. Fanns på fler platser där flottning och järnvägstransporter av timmer sammanföll s a s.

/L G

Fråga til ånglok

av Ole M. Nielsen, Tuesday, July 24, 2018, 10:16 (2102 dagar sedan) @ Ole M. Nielsen

Stort tak til alle som har bidraget til dette indlæg.

Er disse to billeder også fra Marma-Långrörs AB ?


[image]

[image]

Fråga til ånglok

av Granis, Tuesday, July 24, 2018, 11:06 (2102 dagar sedan) @ Ole M. Nielsen

Det borde det vara. Med viadukten under Ostkustbanan och en "koppelvagn" som användes för att dra normalspårsvagnar med smalspårslok på treskensspåret från Vallviks station upp till sulfitfabriken. För det fanns väl aldrig nåt treskensspår från stationen ner till hamnen? Mer om banan går att läsa bl a här.

/ L G