Gula klass-siffror med vit kant (Järnväg allmänt)

av WS, Sunday, July 22, 2018, 22:02 (2098 dagar sedan)

Följande gäller självhäftande dekaler vid SJ,
gula med vit kant, avsedda som klass-siffror.

1. Efter reformen 1956 blev dessa siffror i form av
nr 1 på 1 klass vagnar standard och normalt förekommande.

2. På 2 klass vagnar förekom dessa 2'or ej i normalfallet.
2 klass gick normalt utan siffror efter denna reform. (Undantag fanns)

3. FÖRE reformen förekom aldrig siffran 3 som dekal - Trodde jag.
Men på denna bild från våren 1956 finns faktiskt en 3'a som dekal.

Är vagnen unik? Eller förekom detta allmänt en kort period? /WS/

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE13756

Gula klass-siffror med vit kant

av Christer Göransson, Sunday, July 22, 2018, 22:23 (2098 dagar sedan) @ WS

Följande gäller självhäftande dekaler vid SJ,
gula med vit kant, avsedda som klass-siffror.

1. Efter reformen 1956 blev dessa siffror i form av
nr 1 på 1 klass vagnar standard och normalt förekommande.

2. På 2 klass vagnar förekom dessa 2'or ej i normalfallet.
2 klass gick normalt utan siffror efter denna reform. (Undantag fanns)


3. FÖRE reformen förekom aldrig siffran 3 som dekal - Trodde jag.
Men på denna bild från våren 1956 finns faktiskt en 3'a som dekal.

Är vagnen unik? Eller förekom detta allmänt en kort period? /WS/

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE13756

Co4c 3311 blev ombyggd till det utförande som senare littererades B10.
Kan det vara för att visa att vagnen trots sin bekväma inredning fortfarande är 3 klass?

/Christer

Gula klass-siffror med vit kant

av Thomas Tell, Sunday, July 22, 2018, 23:17 (2098 dagar sedan) @ Christer Göransson

Följande gäller självhäftande dekaler vid SJ,
gula med vit kant, avsedda som klass-siffror.

1. Efter reformen 1956 blev dessa siffror i form av
nr 1 på 1 klass vagnar standard och normalt förekommande.

2. På 2 klass vagnar förekom dessa 2'or ej i normalfallet.
2 klass gick normalt utan siffror efter denna reform. (Undantag fanns)


3. FÖRE reformen förekom aldrig siffran 3 som dekal - Trodde jag.
Men på denna bild från våren 1956 finns faktiskt en 3'a som dekal.

Är vagnen unik? Eller förekom detta allmänt en kort period? /WS/

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE13756


Co4c 3311 blev ombyggd till det utförande som senare littererades B10.
Kan det vara för att visa att vagnen trots sin bekväma inredning fortfarande är 3 klass?

/Christer

SÅ är det Christer. Vagnen blev vid ombyggnaden en modern vagn och fick också SJ i ring i gult med vit kant mitt på vagnen.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/Ritningar/Mbr%2036177%20monogram%20SJ%201o2%20dekal%201955%20Ps_zps5mb06ozx.jpg[/img]
/tell

Gula klass-siffror med vit kant

av Anders Jansson, Monday, July 23, 2018, 10:26 (2098 dagar sedan) @ WS

Är vagnen unik? Eller förekom detta allmänt en kort period? /WS/

Vagnen på bilden är en av de 6 vagnar littera Co4c som år 1955 byggdes om till Co4e med vilfåtöljer. Vid ombyggnaden gjordes även diverse prov med färgsättning etc.

De första 3 vagnarna som byggdes om var 3313, 3316 och 3317 vilka fick följande färger:
3313 - Körsbärsröd korg med grått tak. Blå plyschklädsel. Röd-blå-gul-vit-randiga gardiner.
3316 - Körsbärsröd korg med grått tak. Röd plyschklädsel. Gul-mörk-randiga gardiner.
3317 - Grön korg med grått tak. Grön plyschklädsel. Gul-vit-randiga gardiner.

De 3 följande vagnarna 3311, 3314 och 3315 gavs en och samma färgsättning:
- Grön korg med grått tak. Röd plyschklädsel. Gul-mörk-randiga gardiner.

Vad gäller märkning så säger ritningarna att de tre första vagnarna skulle märkas med SJ-emblem enligt ritning Mbr 35009. Dvs med traditionellt SJ men i gult och med smala vita kanter. Ingen omgivande ring. Detta SJ-monogram var ovanligt men förekom även på de första BCo2-vagnarna från 1954. Klassmärkningen skulle utföras enligt ritning Mbr 34795. Dvs med siffror i gult och med smala vita kanter.

För de tre följande vagnarna gällde samma ritning för klassmärkning men det sägs inget om SJ-monogram. Detta kan vara en brist i underlaget men det kan också vara så att dessa tre vagnar inte fick något SJ-monogram efter ombyggnaden. Man befann sig i en brytningstid vad gäller förekomsten av SJ-monogram. Det finns en bild från slutet av 1950-talet som visar en (3315) av dessa tre vagnar efter mindre revision. Klassmärkningen är övermålad och vagnen är försedd med SJ-monogram enligt ritning Mbr 36177 (ritad av KVAB för Ao5b och ACo6). Dvs det monogram som användes under 1950-talets senare hälft. Traditionellt SJ men i gult och med smala vita kanter samt omgivet av två smala (5 mm) vita ringar med 15 mm avstånd från varandra. Mellanrummet var inte gult utan i vagnens färg.

Några bilder från samlingsportalen:

[link]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB12241[/link]

[link] http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB12237[/link]

Gula klass-siffror med vit kant

av BJ, Monday, July 23, 2018, 14:20 (2097 dagar sedan) @ Anders Jansson

OJ..
Så mycket trevlig fakta. Tack Anders.
4 gröna och två vinröda. Mycket intressant.

Blir lite fundersam över bilden med vagn 3311 förutom 3 klass siffra.

Nitar saktas på längsgående metallisten under fönstret.
Kan listen vara svetsad vid någon reparation?
Bo10 3315 har nitad list enligt bild.

BJ

Gula klass-siffror med vit kant

av Christopher Lindgren, Tuesday, July 24, 2018, 19:03 (2096 dagar sedan) @ BJ

Nitförbanden är nitade med plana försänkta nitar i stället för kullriga. Det varierade mellan olika vagnstillverkare.

Som exempel har OKB C3s 141 tillverkad av Kockums plana nitar i nitförbanden, liksom OKB C3 143 tillverkad av ASJ. Motsvarande vagnar tillverkade av Gotha hade kullriga nitar.

Gula klass-siffror med vit kant

av BJ, Wednesday, July 25, 2018, 00:34 (2096 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

Nitförbanden är nitade med plana försänkta nitar i stället för kullriga. Det varierade mellan olika vagnstillverkare.

Tack.
Så klart! Arlöf körde med försänkta nitar.
Medan Maskinverken Södertälje brukade kullrig nit.
BJ

Gula klass-siffror med vit kantKullriga resp försänkta nitar

av BD, Saturday, December 15, 2018, 11:43 (1952 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

Nitförbanden är nitade med plana försänkta nitar i stället för kullriga. Det varierade mellan olika vagnstillverkare.

Som exempel har OKB C3s 141 tillverkad av Kockums plana nitar i nitförbanden, liksom OKB C3 143 tillverkad av ASJ. Motsvarande vagnar tillverkade av Gotha hade kullriga nitar.

Hende´n skriver i Järnvägsteknik att SJ fordrade att nitarna skulle var kullriga för att ge ett intryck av stabilitet. Dock ej de fyra nedersta nitarna på de vertikala skarvstrimlorna enär de då skulle komma utanför profilen.

Gula klass-siffror med vit kant

av WS, Monday, July 23, 2018, 22:11 (2097 dagar sedan) @ Anders Jansson

Är vagnen unik? Eller förekom detta allmänt en kort period? /WS/


Vagnen på bilden är en av de 6 vagnar littera Co4c som år 1955 byggdes om till Co4e med vilfåtöljer. Vid ombyggnaden gjordes även diverse prov med färgsättning etc.

De första 3 vagnarna som byggdes om var 3313, 3316 och 3317 vilka fick följande färger:
3313 - Körsbärsröd korg med grått tak. Blå plyschklädsel. Röd-blå-gul-vit-randiga gardiner.
3316 - Körsbärsröd korg med grått tak. Röd plyschklädsel. Gul-mörk-randiga gardiner.
3317 - Grön korg med grått tak. Grön plyschklädsel. Gul-vit-randiga gardiner.

De 3 följande vagnarna 3311, 3314 och 3315 gavs en och samma färgsättning:
- Grön korg med grått tak. Röd plyschklädsel. Gul-mörk-randiga gardiner.

Vad gäller märkning så säger ritningarna att de tre första vagnarna skulle märkas med SJ-emblem enligt ritning Mbr 35009. Dvs med traditionellt SJ men i gult och med smala vita kanter. Ingen omgivande ring. Detta SJ-monogram var ovanligt men förekom även på de första BCo2-vagnarna från 1954. Klassmärkningen skulle utföras enligt ritning Mbr 34795. Dvs med siffror i gult och med smala vita kanter.

För de tre följande vagnarna gällde samma ritning för klassmärkning men det sägs inget om SJ-monogram. Detta kan vara en brist i underlaget men det kan också vara så att dessa tre vagnar inte fick något SJ-monogram efter ombyggnaden. Man befann sig i en brytningstid vad gäller förekomsten av SJ-monogram. Det finns en bild från slutet av 1950-talet som visar en (3315) av dessa tre vagnar efter mindre revision. Klassmärkningen är övermålad och vagnen är försedd med SJ-monogram enligt ritning Mbr 36177 (ritad av KVAB för Ao5b och ACo6). Dvs det monogram som användes under 1950-talets senare hälft. Traditionellt SJ men i gult och med smala vita kanter samt omgivet av två smala (5 mm) vita ringar med 15 mm avstånd från varandra. Mellanrummet var inte gult utan i vagnens färg.

Några bilder från samlingsportalen:

[link]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB12241[/link]

[link] http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB12237[/link]


Det här var mycket intressanta uppgifter!

Prov på olika inredningar har jag hört talas om.
Men 2 vagnar prov-målade i rött, och hela 4 vagnar
i grönt var en nyhet. Då kan man undra följande:

När det finns bilder på inredning och vissa i färg,
borde det också finnas bilder i färg på vagnarnas yttre.
Var kan dessa finnas? På Samlingsportalen finns de inte. /WS/

(En svartvit bild på 3315 år 1958 finns dock)
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB08832

Gula klass-siffror med vit kant

av Thomas Tell, Tuesday, July 24, 2018, 00:09 (2097 dagar sedan) @ WS

När det finns bilder på inredning och vissa i färg,
borde det också finnas bilder i färg på vagnarnas yttre.
Var kan dessa finnas? På Samlingsportalen finns de inte. /WS/

Det är detta som är såå konstigt. Man målade vagnar i annorlunda färger men tog inga bilder?
Bilden av interiören utifrån visar ju en grön vagn med "frostat" fönster.

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB12241&Imgnr=1[/img]

/tell

Gula klass-siffror med vit kant

av Överkörmästaren, Tuesday, July 24, 2018, 19:46 (2096 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tycker då att den bilden ser svårartat ”förbättrad” ut...

Gula klass-siffror med vit kant

av Jan Frelin, Wednesday, July 25, 2018, 22:27 (2095 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilderna kan ju ha kommit bort.

Ur SJ-nytt nr 4 1955

av Ola Ahlström, Saturday, July 28, 2018, 20:21 (2092 dagar sedan) @ WS

I samband med att jag bläddrade genom den del årgångar av SJ-Nytt snubblade jag (?) över en notis på en halvsida i nummer 4 1955. Notisen handlar om personvagnsprojektet "vagn 140" som anges beställt men inför detta redovisas ombyggnaden av ett antal vagnar mogna för storrevision som i samband med denna fått en ombyggnad vid huvudverkstaden i Örebro. Vagnarna, med vilfåtöljer, skulle sättas in i ett tågpar Stockholm C - Malmö C.

En intressant uppgift är att de ombyggda vagnarna anges till att vara tre och att vagnarna fick utvändig färgsättning i körsbärsrött eller smaragdgrönt. Notisen illustreras dessvärre inte med några bilder.

Ola Ahlström
Malmö

Gula klass-siffror med vit kant - 1 , 2 & 3

av WS, Tuesday, July 24, 2018, 10:25 (2097 dagar sedan) @ WS

Så har vi ju denna spritt nya sovvagn (4576?) tillverkad på KVAB.
Den var med på en utställning i Kalmar sommaren 1955. Här har de
märkt rikligt med de kommande nya klistrade siffrorna med vit kant.

Provmärkning? Siffran 3 var ju hursom utrotningshotad vid denna tid /WS/

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB06558

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB06559