Liknar denna något svenskt ånglok (Fordon: lok)

av Anders_W, Monday, July 23, 2018, 11:14 (2103 dagar sedan)

Hej!

Låt mig börja med att säga att jag på intet vis är ånglokskännare.

Med det sagt, tycker jag att [link=https://www.1999.co.jp/eng/10526979]den här modellen[/link] ser bekant ut.

Är det jag som ser i syne, eller påminner den om något svenskt lok?

Liknar denna något svenskt ånglok

av Pelle i Västerås, Monday, July 23, 2018, 18:45 (2103 dagar sedan) @ Anders_W

på långt håll kan det eventuellt vara en E2 med A tender :)

Liknar inget svenskt lok egentligen

av Christer Brimalm, Monday, July 23, 2018, 18:56 (2103 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Jag kan inte komma på något svenskt lok som det liknar i någon större utsträckning. (E2 har ju t ex innercylindrar förutom ett antal andra skillnader.) Möjligen kan man med ett antal modifieringar få till något "svenskliknande", alltså något som ser "svenskt" ut men aldrig har funnit i verkligheten, om man är road av det.

Liknar denna något svenskt ånglok

av Granis, Monday, July 23, 2018, 19:03 (2103 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Mer finskt kanske? I varje fall kring hytten...

/ L G

Liknar denna något svenskt ånglok

av Bertil Bengtsson, Monday, July 23, 2018, 20:06 (2103 dagar sedan) @ Granis

För man cursorn över bilden står det "Mitsubishi Mining Locomotive". Alltså ett japansktbyggt lok, förmodligen för smalspår, efter också förmodligen amerikanska ritningar... (ser ut som särskilt Baldwinlok gjorde för 120-130 år sedan).
Berra

Liknar denna något svenskt ånglok

av Kjell Friberg, Monday, July 23, 2018, 21:40 (2102 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det enda det påminner om för mig är S&NJ:s åttakopplare men även här är skillnaderna betydligt fler än likheterna. Dessa var de första stora åttakopplarna i Sverige men SJ ansåg sig inte ha användning för dylika tingestar och ville därför inte lösa ut dem i samband med övertagandet efter malmbanan konkurs, ett mycket dumsnålt beslut då dessa lok var de enda i Sverige med samma bromssystem som mlamvagnarna. Att de sannolikt hade behövts visade sig mycket snart då två eller tre av SJ:s kraftigaste lok behövdes för varje malmtåg och bromsarpersonalen hade det mycket kallt i den arktiska kylan tills ett antal G-lok blivit utrustade med tryckluftapparater. De första riktiga loken för Malmbanan blev Ma och Mb men det skulle dröja cirka 10 år under vilka G-loken fick kämpa med de tunga malmtågen.

Liknar denna något svenskt ånglok

av Olof W, Monday, July 23, 2018, 22:51 (2102 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Om man undantar boggie-tendern så finns det likheter med de ten-wheelers (axelföljd 2C) som vissa banor köpte in från Richmond vid sekelskiftet.

Olof

Liknar denna något svenskt ånglok

av Erik W. Johansson, Monday, July 23, 2018, 23:43 (2102 dagar sedan) @ Olof W

Ikke noe svensk lok, men NSBs type 17a nr. 60 ble brukt på Meråkerbanen til Storlien:

[image]

Liknar denna något svenskt ånglok

av Lennart Petersen, Tuesday, July 24, 2018, 03:09 (2102 dagar sedan) @ Olof W

Om man undantar boggie-tendern så finns det likheter med de ten-wheelers (axelföljd 2C) som vissa banor köpte in från Richmond vid sekelskiftet.

Olof

Som YEJ amerikanare. Berömda från Piratens Bombi Bitt : ” oh far det är amerikanarn och det är Serrman som kör”. I verkligheten var det tre lok som YEJ köpte från Amerika och de hade typiska wild-west drag. SJ byggde om dom till ett mer svenskt utseende och trist nog skrotades alla. Det hade smakat med åtminstone ett bevarat och då i ursprungligt skick.

S&NJ åttakopplare

av Anders Sandgren, Tuesday, July 24, 2018, 00:10 (2102 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Ett problem var att de var väl tunga eller snarare banan väl klen. G-loken var bättre för banan även om trafiken krävde kopplade lok. Troligen hade inte engelsmännen tagit tjällossningen i planen heller.
Ett problem var också att S&NJ betalt för 1 1/2 lok och resten tillhörde tillverkaren Sharp, Stewart & Co. Två lok lämnade aldrig UK utan såldes direkt till Barry Rwy och resterande 16 såldes till tyska banor. Staten försökte behålla de två delbetalda loken men förlorade tvisten 1898 och S&S sålde dem till Barry. Om SJ verkligen ville ha loken eller pengarna kan man fundera på.
När M-loken kom var banan förstärkt.

Liknar denna något svenskt ånglok

av BD, Tuesday, July 24, 2018, 06:35 (2102 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Låt mig börja med att säga att jag på intet vis är ånglokskännare.

Med det sagt, tycker jag att [link=https://www.1999.co.jp/eng/10526979]den här modellen[/link] ser bekant ut.

Är det jag som ser i syne, eller påminner den om något svenskt lok?

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/D-RITN/D6051.jpg[/IMG]

Det här förslaget till vad som senare kom att bli litt Ma och Mb har i vart fall axelföljden gemensam med modelloket.
Ritningen utfördes på Nydqvist & Holm ritkontor, troligen av "ritpojkar" d v s ingenjörselever.

Liknar denna något svenskt ånglok

av Ante Svensson II, Tuesday, July 24, 2018, 12:20 (2102 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Låt mig börja med att säga att jag på intet vis är ånglokskännare.

Med det sagt, tycker jag att [link=https://www.1999.co.jp/eng/10526979]den här modellen[/link] ser bekant ut.

Är det jag som ser i syne, eller påminner den om något svenskt lok?

Jag kommer att tänka på SWB:s rävar...

Ante

Liknar denna något svenskt ånglok

av Christer Brimalm, Tuesday, July 24, 2018, 18:00 (2102 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Är det något mer än axelföljden som de har gemensamt, då?

Liknar denna något svenskt ånglok

av Micke Carlsson, Wednesday, July 25, 2018, 14:07 (2101 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Är det något mer än axelföljden som de har gemensamt, då?

Ja förmodligen, jag tänkte likadant innan Ante svarade. Antagligen proportionerna på något sätt, även om många detaljer avviker så mycket att det uppenbart inte är samma lok.