Jag påstår att litt M nr 48 Finn ..... (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, July 25, 2018, 09:47 (2096 dagar sedan)

Något att invända?
Finn köptes till Sverige direkt från Beyer Peacock eller genom förmedling av nämnda firma.

Jag påstår att litt M nr 48 Finn .....

av Olof W, Wednesday, July 25, 2018, 11:59 (2095 dagar sedan) @ BD

Köptes direkt från tidigare ägaren, troligen på inrådan av B&P men inte någon ordinarie förmedling .
Har inte alla detaljer här men återkommer.

/Olof

Jag påstår att litt M nr 48 Finn .....L;o

av Ulf Diehl, Thursday, July 26, 2018, 10:37 (2095 dagar sedan) @ Olof W

Loket, ursprungligen LNWR DX 550), var ett inbyteslok till Crewe och återlämnat för att den köpande järnvägen (Portpatrick Railway) ville ha ett större och starkare lok. Och ändå var SSB 8 FINN länge SJ:s starkaste lok. Enligt BDs egna notater köptes loket av Fränckel. SJ skriver själva att loket är köpt genom Beyer Peacock (IIID 1882) och försöker att få BP att leverera nya cylindrar - utan framgång av naturliga orsaker.
Sen är det ju intressant det här med ägare och köp. De flesta andra engelska lok i Sverige köptes ju via agenter som tex Borries Craig, Geo Thomas m.fl lokhandlare och man kan ju fråga sig om de svenska pengarna gick till agenten eller direkt till tillverkaren. I några fall satte ju agenten tom egna skyltar på loket.
Ulf Diehl

Jag påstår att litt M nr 48 Finn ....

av Anders Sandgren, Thursday, July 26, 2018, 11:08 (2095 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Det finns ju några frågetecken som har krånglat till det hela.
Länge ansågs loket vara Crewe 575/1862 som levererades i oktober 1862 som LNWR DX 785.
Den som är troligen var Crewe 475/1861 som levererades mars 1861 som LNWR DX 550 och i maj samma år såldes som Kirkpatrick Rwy nr 4 och ersattes som LNWR DX 550 av Crewe 486/1861. Loket återkom Crewe och ersattes oktober 1862 a ovan nämnda Crewe 575 som alltså även hade LNWR-nummer. Loket blev nr 5 på Kirkpatrick.
Crewe 454 till 486 hade 16 tum cylindrar medan övriga DX hade 17 tum. Enligt Baxter fick alla utom Finn 17 tum cylindrar då det såldes till Sverige men SJ's statistik anger 17 tum så det blev nog utrustat med nya cylindrar innan leverans. Möjligen är båda loken inblandade, man kan ju bytt pannor eller dylikt mellan dem när de var i Crewe.
Finn hade en äldre 2-axlig tender (1840-tal troligem) medan DX-lok normalt hade 3-axliga. Detta kan ju förvisso vara något som gällde under tiden på Kirkpatrick om de hade små vändskivor eller så var det något som ändrades vid försäljningen till Sverige. Vid invigningen hade Kirkpatrick tre fyrkopplade (B1) för blandade tåg och DX-loket som anges som inlånat, något som motsägs av att loket ersatts av ett nytt på LNWR när loket försvann därifrån.

Jag påstår att litt M nr 48 Finn .....

av Klas Blomberg, Thursday, July 26, 2018, 16:09 (2094 dagar sedan) @ BD

Engelska Wikipedia har inget om att ett lok såldes till Sverige - någon som skulle kunna komplettera?

[link]https://en.wikipedia.org/wiki/LNWR_DX_Goods_class#Engines_sold_abroad[/link]