Huvudsignal med två gröna och en gul? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Friday, July 27, 2018, 14:41 (2097 dagar sedan)

Ulfs svar på denna tråd, får mig att ställa en (följ)fråga.

I inre infartssignalen ("B-signalen" ) på Stockholm Östra visades signalbilden två gröna och en ful (alla fasta sken) med betydelsen ungefär "kör 30, hinder i tågvägen", d v s signalbilden innebar att det redan stod vagnar på det spår som tåget togs in på. Som påminnelse till föraren fanns en signallykta under plattformstaket som visade orange blinkande sken (och för att förebygga att vagnarna vid stoppbocken skulle få för sig att växla fram mot plattformsänden, blinkande rött sken in mot stoppbocken.

Idag signalerar man motsvarande fall med tre gröna infarten (mellansignalen) och och en huvuddvärg som visar rött & snett vänster och en notering i linjeboken att tåg får övergå till växling utan att stanna.

Nå, nu till själva frågan: "Två gröna och en gul" för infart på ett spår där det redan stå vagnar ("besetze Einfahrt" på tyska), var det en konstruktion som förekom allmänt på SJ och i så fall under vilken tid? Eller var det en "Roslagsbanespecial" som bara fanns på Östra? Det kanske t o m var du Ulf, som införde den på Östra?

/undrar
Leif

Huvudsignal med två gröna och en gul?

av Överkörmästaren, Friday, July 27, 2018, 14:56 (2097 dagar sedan) @ Leif B

Ulfs svar på denna tråd, får mig att ställa en (följ)fråga.

Farbror glömde nog att länka till vilken tråd farbror talar om ;-)

I inre infartssignalen ("B-signalen" ) på Stockholm Östra visades signalbilden två gröna och en ful (alla fasta sken) med betydelsen ungefär "kör 30, hinder i tågvägen", d v s signalbilden innebar att det redan stod vagnar på det spår som tåget togs in på. Som påminnelse till föraren fanns en signallykta under plattformstaket som visade orange blinkande sken (och för att förebygga att vagnarna vid stoppbocken skulle få för sig att växla fram mot plattformsänden, blinkande rött sken in mot stoppbocken.

Idag signalerar man motsvarande fall med tre gröna infarten (mellansignalen) och och en huvuddvärg som visar rött & snett vänster och en notering i linjeboken att tåg får övergå till växling utan att stanna.

Nå, nu till själva frågan: "Två gröna och en gul" för infart på ett spår där det redan stå vagnar ("besetze Einfahrt" på tyska), var det en konstruktion som förekom allmänt på SJ och i så fall under vilken tid? Eller var det en "Roslagsbanespecial" som bara fanns på Östra? Det kanske t o m var du Ulf, som införde den på Östra?

/undrar
Leif

Den fanns väl aldrig på SJ överhuvudtaget utan infördes på RB under landstingstiden.

Huvudsignal med två gröna och en gul? Länk till tråden

av Leif B, Friday, July 27, 2018, 16:52 (2097 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ulfs svar på denna tråd, får mig att ställa en (följ)fråga.


Farbror glömde nog att länka till vilken tråd farbror talar om ;-)

I inre infartssignalen ("B-signalen" ) på Stockholm Östra visades signalbilden två gröna och en ful (alla fasta sken) med betydelsen ungefär "kör 30, hinder i tågvägen", d v s signalbilden innebar att det redan stod vagnar på det spår som tåget togs in på. Som påminnelse till föraren fanns en signallykta under plattformstaket som visade orange blinkande sken (och för att förebygga att vagnarna vid stoppbocken skulle få för sig att växla fram mot plattformsänden, blinkande rött sken in mot stoppbocken.

Idag signalerar man motsvarande fall med tre gröna infarten (mellansignalen) och och en huvuddvärg som visar rött & snett vänster och en notering i linjeboken att tåg får övergå till växling utan att stanna.

Nå, nu till själva frågan: "Två gröna och en gul" för infart på ett spår där det redan stå vagnar ("besetze Einfahrt" på tyska), var det en konstruktion som förekom allmänt på SJ och i så fall under vilken tid? Eller var det en "Roslagsbanespecial" som bara fanns på Östra? Det kanske t o m var du Ulf, som införde den på Östra?

/undrar
Leif


Den fanns väl aldrig på SJ överhuvudtaget utan infördes på RB under landstingstiden.

Tack för påpekandet spoling, länken tillagd ovan.

Huvudsignal med två gröna och en gul vid Stockholm Ö, del 1

av Ulf Pålsson, Sunday, July 29, 2018, 11:41 (2095 dagar sedan) @ Leif B

I inre infartssignalen ("B-signalen" ) på Stockholm Östra visades signalbilden två gröna och en ful (alla fasta sken) med betydelsen ungefär "kör 30, hinder i tågvägen", d v s signalbilden innebar att det redan stod vagnar på det spår som tåget togs in på. Som påminnelse till föraren fanns en signallykta under plattformstaket som visade orange blinkande sken (och för att förebygga att vagnarna vid stoppbocken skulle få för sig att växla fram mot plattformsänden, blinkande rött sken in mot stoppbocken.

Idag signalerar man motsvarande fall med tre gröna infarten (mellansignalen) och och en huvuddvärg som visar rött & snett vänster och en notering i linjeboken att tåg får övergå till växling utan att stanna.

Nå, nu till själva frågan: "Två gröna och en gul" för infart på ett spår där det redan stå vagnar ("besetze Einfahrt" på tyska), var det en konstruktion som förekom allmänt på SJ och i så fall under vilken tid? Eller var det en "Roslagsbanespecial" som bara fanns på Östra? Det kanske t o m var du Ulf, som införde den på Östra?

Signalbild ’två gröna och en gul’ i en svensk huvudljussignal infördes 1981 i trafikreglerna för Roslagsbanan ( RB säo-1981), och tillkom i praktiken 1982 i inre infartssignal B vid Stockholm Ö. Det här var bakgrunden:

Stopplyktorna på spår 2, 3, 4, och 5 tillkom 1959 i det knappställverk (reläställverk) som hade funnits sedan 1941, för att utgöra avkortad tågvägs slutpunkt för ankommande tåg. På en ritning över ställverkspanelen, förvarad på Gunnar Ekevings webbplats, finns de tydligt markerade vid gränsen till resp. spårledning närmast stoppbockarna: JIIa, JIIIa, JIVa och JVa. (”J” markerar i detta sammanhang en stor bokstav Ivar, men jag skriver, liksom på ritningen en stor bokstav Johan för att markera skillnaden mot en ”I”, en romersk etta. Jag kallar dessa spårledningar här för ’stoppbocksspårledningarna’, och så kallar jag stopplyktorna för ’slutpunktsstopplyktor’ trots att denna benämning infördes vid SJ först 1987.) År 1963 tillkom en motsvarande slutpunktsstopplykta på spår 6, och motsvarande stoppbocksspårledning JVIa.

Manövreringen av slutpunktsstopplyktorna var helt automatisk: Om stoppbocksspårledningen var belagd, lyste stopplyktan; var spårledningen fri, så var stopplyktan släckt. Detta alltså oberoende av om infartstågväg var låst eller inte. När infartstågväg lades från infartssignal B till något av spår 2–6, ställdes infartssignalen till ’tre gröna’ om stoppbocksspårledningen var belagd och slutpunktsstopplyktan lyste, annars till ’två gröna’.

Den här lösningen hade tre uppenbara nackdelar, upplevde man på 1970-talet när jag var tkl vid Stockholm Ö och senare produktionsplanerare på ”Kontoret” för RB (och för Saltsjöbanan, SB):
1) Eftersom slutpunktsstopplyktan alltid lyste när stoppbocksspårledningen var belagd, visade den rött sken också mot de växlingsrörelser som skulle föras ner mot ett fordon vid stoppbocken. Visserligen sa de trafikreglerna man använde då, SJ säo-1959, att tänd slutpunktsstopplykta gällde bara för tåg(rörelse) och inte vid växling, men det var ändå inte bra, eftersom andra stopplyktor (sedan 2009 kallade ’skyddsstopplyktor’ vid BV/TRV) gällde både för tåg och växling när de var tända.
2) Det fanns ett behov av att ankommande tåg faktiskt inte skulle stanna vid stopplyktan utan att föras fram mot det/de fordon som stod på stoppbocksspårledningen, antingen för att tillkoppling skulle ske eller för att avståndet från stopplyktan till stamplattformen var ganska långt på spår 3, 4 och 5. En hel del av förarna satte sig av ”kundvänlighetsskäl” över säo-reglerna och körde helt enkelt med ankommande tåg förbi den tända stopplyktan fram till det uppställda fordonet. Alltså en form av ”avsiktlig Obehörig stoppsignalpassage kat. A”, som man skulle säga nu för tiden, och det var ju inte alls bra.
3) Som några kanske inser, fanns det inget frontskydd för de avkortade tågvägarna, alltså ingen signal, skyddsväxel eller spårspärr som hindrade ett fordon som var uppställt på stoppbocksspårledningen att sättas igång och föras in i en lagd avkortad tågväg, förbi den motriktade slutpunktsstopplyktan som var den avkortade tågvägens slutpunkt. Detta i kombination med luddiga säo-regler om när växling fick påbörjas (det fanns inga tydliga regler om starttillstånd på den tiden) gjorde att det var ganska nervöst för tkl att lägga en avkortad tågväg mot en slutpunktsstopplykta när det på stoppbocksspårledningen stod ett lok eller motorvagn med strömavtagaren uppe. Skulle någon ta sig för att flytta fordonet/fordonen ut mot plattformsänden utan den telefonkontakt som användes enligt praxis? funderade man.

(forts. i nästa inlägg, p.g.a. forumets begränsning)

Huvudsignal med två gröna och en gul vid Stockholm Ö, del 2

av Ulf Pålsson, Sunday, July 29, 2018, 11:48 (2095 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(forts. från föregående inlägg)

För att på enklast möjliga sätt genomföra en bättre tingens ordning i det befintliga ställverket, tog jag initiativ till att skapa den lösning som sedan kom att användas vid Stockholm Ö tills ställverket slopades 1996:
a) Den nya signalbilden ’två gröna och en gul’ med betydelsen ”kör 30, hinder i tågvägen” skapades genom att byta den färgade linsen i den nedersta ljusöppningen i inre infartssignal B, från grön till (orange-)gul.
b) Slutpunktsstopplyktornas röda linser byttes mot (orange-)gula. Signalerna kallades ’varsamhetslykta’ och tänd sådan med gult fast sken (obs, oförändrat ej blinkande) innebar signalbeskedet ”varsamhet, fordon eller hinder i tågvägen”. I och med detta ”legaliserades” det att köra ankommande tåg så långt som möjligt.
c) Nya stopplyktor sattes upp, vid varsamhetslyktorna och motriktade dessa. Dessa stopplyktor (skyddsstopplyktor) visade den nya signalbilden rött blinkande sken, vilket innebar signalbeskedet ”stopp, rörelse får ej påbörjas, rörelse skall stanna snarast möjligt”. Deras syfte var naturligtvis att hindra varje rörelse mot det ankommande tåget. Dessa nya stopplyktor utgjorde den enda egentliga ombyggnaden i signalställverket.

Vid 1996 års stora ombyggnader slopades knappställverket från 1941 och ersattes av ett datorställverk. Det var förstås anpassat efter ”normala svenska signaleringsnormer” som inte tillät körsignal in mot belagd spårledning. När de nuvarande stoppbocksspårledningarna är belagda, avslutas tågvägen i stället av en huvuddvärgsignal i ”stopp” för tåg (rött sken), men tågsättet kan föras vidare utan att stanna i kraft av ”snett vänster” från de vita skenen. Motriktat finns en normal huvuddvärgsignal som frontskydd.

Idén med körsignal i huvudljussignal mot hinder i tågvägen var inte ny på Roslagsbanan. SRJ använde den principen på några ställen. Men signalbilden var då i stället ’grön blink’ (vilket väl egentligen inte var så lyckat, eftersom normalt på SRJ betydde ”kör och vänta stopp”). Vid följande stationer fanns det :
-- I Stocksund, i infartssignalen från Dj Ösby, från 1934. Okänt när det upphörde; det fanns i alla fall sannolikt inte på 1950-talet.
-- I Stockholm Ö, i en inre infartssignal som fanns på spår 7, från 1947 till 1962.
-- I Dj Ösby, i infartssignalerna från Altorp och från Dj Sveavägen, från 1948 ända till 1975.

I alla de tre fallen var syftet ursprungligen att snabba upp trafiken så att ett bakomvarande tåg kunde ”smyga in lite försiktigt” medan ett framförvarande var på väg ut från spåret. I fallet Dj Ösby från Dj Sveavägen kom signaleringen från 1960-talets början till användning för att ta in ”Eddavägsvagnen” till spår 3 för tillkoppling till Näsbyparktståget, inför den fortsatta färden mot Stockholm Ö.

Källor: Olika upplagor av trafikregler (säo), tdtboken del A, Gunnar Ekevings ritningssamling, egna iakttagelser.
/up

P.S. 1983 exporterades idén med signalbild ’två gröna och en gul’, varsamhetslykta med gult fast sken och motriktad stopplykta med blinkande rött sken till Saltsjöbanan, men om det berättar jag i ett annat inlägg.

Huvudsignal med två gröna och en gul vid Stockholm Ö. Tack!

av Leif B, Monday, July 30, 2018, 15:45 (2094 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Stort Tack, för intressanta inlägg!

Misstänkte att du var "skyldig" till införandet på Östra, men att det kanske fanns någon äldre förebild. Som sagt, mycket intressant! Och ja, jag ser fram emot inlägget om SB!

Gula ljus i T-banan

av Anders Sandgren, Monday, July 30, 2018, 16:17 (2094 dagar sedan) @ Leif B

Har/hade inte T-banan i Stockholm något motsvarande. De har vad jag minns en gul lykta förutom röd+en eller flera gröna. Men betydelsen kan ju vara delvis annorlunda. Det är ju olika Säo/Tri för de olika banorna. RB och SB kanske har samma numera?

På T-banan i Helsingfors betyder gul lykta hansighetsbegränsning till 40 eller så. Allgon där jag jobbade en gång levererade repeatrar för mobilsystemen dit och de hade en gul + röd LED (gul för spänning på, blinkande eller fast röd för larm) synliga externt. Då LED blev allt starkare för sammaq ström och T-banan är ganska mörk i tunnlarna förekom det att förarna misstolkade repeaterns gula LED som hastighetsbegränsning. Tur att det inte var larm på enheterna.
Lösning blev att koppla ur de externt synliga lysdioderna (koppla loss sladd i enheten) men i en senare SW-uppgradering gjordes ljusstyrkan ställbar via pulsbreddsmodulering av dioderna 0-100%.
En avart av LED-styrningen ändrade frekvens i ställed för pulsvidd och spelade julvisor på högtalare ansluten till LED-porten... Men de versionen nådde aldrig kunderna.

Gula ljus i T-banan

av Harald, Monday, July 30, 2018, 17:43 (2094 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I tunnelbanan används rött+gult mot belagd spårledning. Då ska man stanna vid signalen och sedan får man fortsätta med högst 15 km/h.

Gula ljus i T-banan

av Överkörmästaren, Tuesday, July 31, 2018, 10:31 (2093 dagar sedan) @ Harald

I tunnelbanan används rött+gult mot belagd spårledning. Då ska man stanna vid signalen och sedan får man fortsätta med högst 15 km/h.

Japp, dock är den hastighetsbegränsningen i förekommande fall en konsekvens av hyttsignaleringens funktion och inte en regel kopplad till signalbilden. Med nya systemet på tunnelbana 1 är hastigheten 20 km/h och med arbetståg, tåg utan HS m m finns ingen speciell begränsning.

Det finns även tvåskens huvudsignaler som inte kan visa något bättre än rött och gult sken (samt enstaka fall där endast rött och gult kan visas till en viss tågväg).

Även spårvägen i Stockholm (samt numera även i Göteborg, tror jag) har rött och gult sken som signalbild med motsvarande betydelse.

Gula ljus i T-banan

av Harald, Tuesday, July 31, 2018, 11:29 (2093 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rött+gult finns inte i trafikspår i Göteborg vad jag vet, men väl i Slottsskogsdepån.

Gult sken i huvudsignal i H:fors metro

av Anders Järvenpää, Monday, July 30, 2018, 21:36 (2094 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ett gult sken i huvudsignal (signal Po 3) i metron i Helsingfors betyder kortfattat: "Kör, var beredd på hinder eller kort tågväg, sth 20 km/h".

Två gula sken vertikalt (signal Eo 0) används i försignaler och betyder att följande huvudsignal visar något annat än "Kör". Två gröna sken vertikalt (signal Eo 1) används i försignaler och betyder att följande huvudsignal visar "Kör" (en grön).

Gula ljus i T-banan. Saltsjöbanan och Lidingöbanan

av Leif B, Tuesday, July 31, 2018, 14:01 (2093 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Har/hade inte T-banan i Stockholm något motsvarande. De har vad jag minns en gul lykta förutom röd+en eller flera gröna. Men betydelsen kan ju vara delvis annorlunda. Det är ju olika Säo/Tri för de olika banorna. RB och SB kanske har samma numera?

På T-banan i Helsingfors betyder gul lykta hansighetsbegränsning till 40 eller så. Allgon där jag jobbade en gång levererade repeatrar för mobilsystemen dit och de hade en gul + röd LED (gul för spänning på, blinkande eller fast röd för larm) synliga externt. Då LED blev allt starkare för sammaq ström och T-banan är ganska mörk i tunnlarna förekom det att förarna misstolkade repeaterns gula LED som hastighetsbegränsning. Tur att det inte var larm på enheterna.
Lösning blev att koppla ur de externt synliga lysdioderna (koppla loss sladd i enheten) men i en senare SW-uppgradering gjordes ljusstyrkan ställbar via pulsbreddsmodulering av dioderna 0-100%.
En avart av LED-styrningen ändrade frekvens i ställed för pulsvidd och spelade julvisor på högtalare ansluten till LED-porten... Men de versionen nådde aldrig kunderna.

Tri Järnväg gäller mycket riktigt för både Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Där finns samma signalbild som tidigare fanns på Stockholm Östra men som bara gällande på SB. Så här beskrivs den: Betydelse: ”Kör 30, hinder i tågvägen” (”två gröna och en gul”). När infartssignal visar signalbild enligt fig 1l, gäller hastigheten från den första växel tåget uppnår och fram till infartstågvägens slutpunkt. Föraren skall vara beredd på att hinder finns före infartstågvägens slutpunkt. Signalbilden kompletteras med tänd varsamhetslykta enl § 23 moment 6.

I Tri Spårvagn finns en signalbild bara för Lidingöbanan med ett grönt och ett gult fast sken, som betyder ”Kör varsamt, hinder i tågvägen”, d v s motsvarande två gröna och en gul i Tri Jvg. Jag vet dock inte om signalbilden fortfarande finns i verklightene efter upprustningen. Som Överkörmästaren nämnt finns även rött och gult sken i Tri Spv.

SL:s olika TRI finns att läsa på RTcons:s hemsida. Signalbilderna finns i §22.

Gula ljus i T-banan. Saltsjöbanan och Lidingöbanan

av Överkörmästaren, Wednesday, August 01, 2018, 10:04 (2092 dagar sedan) @ Leif B

I Tri Spårvagn finns en signalbild bara för Lidingöbanan med ett grönt och ett gult fast sken, som betyder ”Kör varsamt, hinder i tågvägen”, d v s motsvarande två gröna och en gul i Tri Jvg. Jag vet dock inte om signalbilden fortfarande finns i verklightene efter upprustningen. Som Överkörmästaren nämnt finns även rött och gult sken i Tri Spv.


Före upprustningen visades grönt och gult sken i infartssignalerna till Aga och Torsvik, om den ”bortre” spårledningen var belagd.

Rött och gult sken användes som ”växlingsmedgivandesignal” i utfartssignaler och förekom såvitt jag minns inte i infartssignaler utom vid Gåshaga, där två tåg kunde tas in på plattformsspårledningen.

Idag har Torsvik fått huvudsignaler vid spårledningsgränsen och Aga har fått ett extra plattformsspår i stället för de tidigare långa spåren. Den ”grön-gula” signaleringen vid dessa stationer finns inte kvar. Den ”röd-gula” finns däremot kvar, numera även vid Baggeby.

Gula ljus i T-banan. Saltsjöbanan och Lidingöbanan. Baggeby?

av Leif B, Wednesday, August 01, 2018, 14:17 (2092 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Tri Spårvagn finns en signalbild bara för Lidingöbanan med ett grönt och ett gult fast sken, som betyder ”Kör varsamt, hinder i tågvägen”, d v s motsvarande två gröna och en gul i Tri Jvg. Jag vet dock inte om signalbilden fortfarande finns i verklightene efter upprustningen. Som Överkörmästaren nämnt finns även rött och gult sken i Tri Spv.

Före upprustningen visades grönt och gult sken i infartssignalerna till Aga och Torsvik, om den ”bortre” spårledningen var belagd.

Rött och gult sken användes som ”växlingsmedgivandesignal” i utfartssignaler och förekom såvitt jag minns inte i infartssignaler utom vid Gåshaga, där två tåg kunde tas in på plattformsspårledningen.

Idag har Torsvik fått huvudsignaler vid spårledningsgränsen och Aga har fått ett extra plattformsspår i stället för de tidigare långa spåren. Den ”grön-gula” signaleringen vid dessa stationer finns inte kvar. Den ”röd-gula” finns däremot kvar, numera även vid Baggeby.

Vilken/vilka signaler i Baggeby kan visa röd/gult? Och varför?

Huvudsignal med två gröna och en gul vid Stockholm Ö, del 2

av LFA, Monday, July 30, 2018, 22:03 (2093 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Fabelaktig sommerlesning! Takk!

/LFA