Getåolyckan (Järnväg allmänt)

av Maria, Saturday, July 28, 2018, 08:51 (2071 dagar sedan)

Hej igen,
glömde en fråga till, vet någon om det fanns passagerarlista på olyckståget?
Med vänlig hälsning Maria Loorents Peterson

Getåolyckan

av Christer Brimalm, Saturday, July 28, 2018, 21:15 (2071 dagar sedan) @ Maria

Det finns ju normalt inte passagerarlistor på vanliga tåg och det gjorde det inte på den tiden heller.

Däremot försökte man sammanställa en sådan efter olyckan för att man skulle kunna fastställa antalet omkomna så säkert som möjligt, liksom vilka som blivit skadade eller klarat sig utan skador.

I Rolph Wegmanns utmärkta och detaljerade bok om Getåolyckan finns dessa uppgifter.
Den boken ger svar på många andra frågor så om Du inte studerat den ännu kan den verkligen rekommenderas.

Getåolyckan

av Ola Ahlström, Saturday, July 28, 2018, 21:42 (2071 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det finns ju normalt inte passagerarlistor på vanliga tåg och det gjorde det inte på den tiden heller.

Däremot försökte man sammanställa en sådan efter olyckan för att man skulle kunna fastställa antalet omkomna så säkert som möjligt, liksom vilka som blivit skadade eller klarat sig utan skador.

I Rolph Wegmanns utmärkta och detaljerade bok om Getåolyckan finns dessa uppgifter.
Den boken ger svar på många andra frågor så om Du inte studerat den ännu kan den verkligen rekommenderas.

I Statens Järnvägars Geotekniska Kommission "Utredning angående markförskjutningen vid Getå den 1 oktober 1916" utgiven 1918-10-29 redovisas uppgifter om resanden i tre av vagnarna;

I Co5, 11 personer varav 2 namngivna
I Co1; 10 personer, alla namngivna
I Co5; 40 personer, varav 33 namngivna

Ola Ahlström
Malmö

Lista i Wegmanns bok

av Christer Brimalm, Sunday, July 29, 2018, 11:11 (2070 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I Wegmanns bok från 1998 finns en sammanställd lista på 169 namngivna personer, med uppgift om vilken vagn de befann sig i, om de omkom, skadades eller räddades, i de flesta fall uppgift om hemort och yrke / titel. Dessutom skriver han att det tillkommer 4-6 st ej namngivna.Totalt alltså 173-175 personer på tåget enligt vad som kunde fastställas efter olyckan.

Omkomna var 38 fastställda samt 4 saknade, troligen omkomna, totalt 42, enligt Wegmann.

Lista i Wegmanns bok

av Thomas Tell, Monday, July 30, 2018, 10:07 (2069 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag har fått höra av sonen till en av resenärerna att hans far bara stack och inte finns med i listorna.
/tell

Osäkerhet finns förstås

av Christer Brimalm, Monday, July 30, 2018, 11:25 (2069 dagar sedan) @ Thomas Tell

Wegmann påpekar också att det finns en osäkerhet. Det finns nog risk att det var fler överlevande som försvann och inte gav sig tillkänna senare, trots att myndigheterna försökte få kontakt med alla som varit med om olyckan, genom annonsering och på annat sätt. Det kan inte ha varit lätt att i efterhand göra en sådan total lista.
Jag uppfattar ändå att listan i Wegmanns bok är resultatet av ett ambitiöst arbete och så mycket längre kommer man nog inte.

Osäkerhet finns förstås

av Lennart Petersen, Monday, July 30, 2018, 16:06 (2069 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Wegmann påpekar också att det finns en osäkerhet. Det finns nog risk att det var fler överlevande som försvann och inte gav sig tillkänna senare, trots att myndigheterna försökte få kontakt med alla som varit med om olyckan, genom annonsering och på annat sätt. Det kan inte ha varit lätt att i efterhand göra en sådan total lista.
Jag uppfattar ändå att listan i Wegmanns bok är resultatet av ett ambitiöst arbete och så mycket längre kommer man nog inte.

Ja Wegmans bok får med beröm godkänt, det ligger stort arbete bakom. För de resande är det ju lätt att anta att en och annan som undkom oskadd bara tog sig därifrån obemärkt. Det utgick inga ersättningar och inte ens för skadade och omkomna utgick något speciellt. I stället anordnades omfattande insamlingar från allmänheten och solidariteten var stor. Mycket kom in den vägen och fördelades till de skadade och till de dödas anhöriga.

Osäkerhet finns förstås

av Rolf Nordin, Monday, July 30, 2018, 16:58 (2069 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Wegmanns bok "Getå 1918 - Den stora tågolyckan" finns på Bokbörsen och kanske även på bibliotek m m. Wegmann måste någonstans ifrån återfunnit så detaljerade uppgifter som han redovisar (jag har inte läst boken). Det kanske finns referenser/källhänvisningar till dessa. I SJ:s arkiv kanske eller tidingsartiklar? På den tiden var tidningarna inte speciellt blyga med att återge namn, titlar och ålder på både levade å döda.

Getåolyckan

av Kanal C, Saturday, July 28, 2018, 22:34 (2071 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det finns ju normalt inte passagerarlistor på vanliga tåg och det gjorde det inte på den tiden heller.

Jodå, visst finns det. Vi på SJ använder dem dagligen på ett eller annat sätt. Dock upptar listorna (eller databasen via mobilappen) bara de som bokat på något sätt och inte åker på månadskort, gymnasiekort etc.

Getåolyckan

av ak44, Sunday, July 29, 2018, 08:06 (2070 dagar sedan) @ Kanal C

Men har det alltid varit så? Före mobilapparnas tid?

Getåolyckan

av Christer Fredriksson, Sunday, July 29, 2018, 09:13 (2070 dagar sedan) @ ak44

De enda listor som tidigare fanns över resenärer var bokningslistorna över ligg- och sovvagnar. Dock skall sägas att de inte alltid stämde, man kunde boka en plats i sitt eget namn och sedan låta någon annan utnyttja platsen. Detta har utnyttjats vid otrohetsaffärer och utgjort bevis i vissa otrohetsmål.

Getåolyckan

av Lennart Fransson, Sunday, July 29, 2018, 09:24 (2070 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De enda listor som tidigare fanns över resenärer var bokningslistorna över ligg- och sovvagnar. Dock skall sägas att de inte alltid stämde, man kunde boka en plats i sitt eget namn och sedan låta någon annan utnyttja platsen. Detta har utnyttjats vid otrohetsaffärer och utgjort bevis i vissa otrohetsmål.

När fördes dessa? Under sista halvan av 80-talet sålde jag tidvis biljetter (mest i Växjö), och telefonbokning var ju vanligt men identiteten var bara något vi antecknade för att kunna hitta bokningen. Dvs stod det en person och frågade efter sex bokade liggplatser Alvesta - Östersund samma kväll i namnet Svensson och med telefon 12345 så letade man upp den bokningen och sålde biljetterna lika anonymt som om resan inte varit förbokad utan skulle ske några dagar senare.

Getåolyckan

av Lennart Petersen, Sunday, July 29, 2018, 16:18 (2070 dagar sedan) @ Lennart Fransson

De enda listor som tidigare fanns över resenärer var bokningslistorna över ligg- och sovvagnar. Dock skall sägas att de inte alltid stämde, man kunde boka en plats i sitt eget namn och sedan låta någon annan utnyttja platsen. Detta har utnyttjats vid otrohetsaffärer och utgjort bevis i vissa otrohetsmål.


När fördes dessa? Under sista halvan av 80-talet sålde jag tidvis biljetter (mest i Växjö), och telefonbokning var ju vanligt men identiteten var bara något vi antecknade för att kunna hitta bokningen. Dvs stod det en person och frågade efter sex bokade liggplatser Alvesta - Östersund samma kväll i namnet Svensson och med telefon 12345 så letade man upp den bokningen och sålde biljetterna lika anonymt som om resan inte varit förbokad utan skulle ske några dagar senare.

Ja jag minns inte att jag behövt ange namn eller att namn stått på sovbiljetten vid mina rätt frekventa resor från 1963 och framåt (i senare tid har ju SJ infört namnbokning). Men det angavs kön , herre respektive dam , på biljetten. Första gången jag träffade på namnlistor på tåg var i Indien 1974 och sedan i södra Afrika 1981 vilket kändes lite annorlunda mot europeisk standard.

Getåolyckan

av Rolf Nordin, Sunday, July 29, 2018, 14:16 (2070 dagar sedan) @ Maria

Det här är kanske redan känt.

Om Getåolyckan finns mycket i SJ:s arkiv i Riksarkivet/Arninge. Underlagen till de tryckta böcker och utredningar som omnämns längre ned i denna tråd torde härröra från SJ:s arkiv. Sedan finns ju de mikrofilmade tidiningarna från denna tid, då på Kgl Biblioteket. Och som sagt Järnvägsmuseet i Gävle m fl m fl

https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=%22statens+j%C3%A4rnv%C3%A4gar%22+get%C3%A5&E...