Hagalund 3, 1965, 5 bilder (Järnväg allmänt)
Här är resten av de bilder min bror tog när han pryade på Hagalund i februari 1965.
av Ulfe, Saturday, July 28, 2018, 09:34 (2070 dagar sedan)
Här är resten av de bilder min bror tog när han pryade på Hagalund i februari 1965.
av mamma Ulla, Saturday, July 28, 2018, 10:55 (2070 dagar sedan) @ Ulfe
Här är resten av de bilder min bror tog när han pryade på Hagalund i februari 1965.
Ah, är det inte en BF1 i bakgrunden? Alltså en omkorgad trävagn. Den där balken i nederkanten ska alltså vara från typ en C08a.
av Ola Almquist, Saturday, July 28, 2018, 11:46 (2070 dagar sedan) @ mamma Ulla
Här är resten av de bilder min bror tog när han pryade på Hagalund i februari 1965.
Ah, är det inte en BF1 i bakgrunden? Alltså en omkorgad trävagn. Den där balken i nederkanten ska alltså vara från typ en C08a.
Ja, men littera var BF3. När bilden togs BFo16.
M.v.h.
Ola
av Alex, Saturday, July 28, 2018, 12:15 (2070 dagar sedan) @ Ulfe
D547 ser ju verkligen välputsat ut!
Mvh/Alex
av 53 Wadsten, Saturday, July 28, 2018, 13:27 (2070 dagar sedan) @ Alex
Nyreviderad maskin.
av tobbe, Saturday, July 28, 2018, 15:11 (2070 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Loket felvänt? beroende på att slickepinnarna"skulle" sitta norrut men förmodligen är loket under prov och därav detta, eller hur??, bara en liten petitess!!!!
tobbe
av 53 Wadsten, Saturday, July 28, 2018, 17:09 (2070 dagar sedan) @ tobbe
Du Tobbe som kan det mesta, vart ställdes Ryssvagnen resp. Mitropa upp i Hagalund, ve servade vagnarna där SJ eller bolagen själva.
av tobbe, Saturday, July 28, 2018, 23:39 (2069 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Det känner jag inte till ärligt talat. Var inte så ofta i Hagalund när det begav sig men beträffande Mitropavagnen så tror jag mig minnas att den rullade söderut i tåg 37 hela vägen till HBf under en tid troligen 1980-talet. Sedan minns jag att man vid nåt tidtabellskifte lät den rulla i tåg 35 till Nässjö och där stå ett par timmar och vänta in tåg 37 för vidare färd med reservation för att jag kan ha fel ang. tågnumren. Vad anledningen till detta var har jag glömt ihåg. Biljettkontrollen i denna vagn påbörjades ofta efter avgång Nässjö eller Alvesta beroende på belastningen i de övriga vagnarna och inte så sällan fick man av den tyske konduktören en eller 2 goda tyska öl(personalbier). Jag har väl aldrig varit nån nörd vad det gäller personvagnar och sammansättningar i olika tåg och dess sträckor men kanske Ola vet mer eller nån annan på forumet.
tobbe
av Anders Larsson, Sunday, July 29, 2018, 07:39 (2069 dagar sedan) @ tobbe
På 80-talet gick Moskvavagnen en dag i veckan, måndagar. Tror ganska säkert att det var i tåg 205. Vilket tåg den ankom Hgl i kommer jag däremot inte ihåg. Den var ju inväxlad i de tågsätt den kom och gick i, så den stod där de tågsätten stod. 205 avgick vad jag kommer ihåg från "Nya vagnhallen", men stod inte där under hela uppehållstiden. Jag har för mig att Moskvavagnen brukade växlas in i tågsättet relativt sent, möjligen hade det att göra med att de eldade med kol i vagnen vilket inte var optimalt att ha inomhus. Vi gjorde nog normalt inte annat än säkerhetssyn, bromsprov och vattentryckning på den där. Alla östvagnar hade egna vagnskötare med (även de västtyska för övrigt).
av Lennart Fransson, Sunday, July 29, 2018, 09:10 (2069 dagar sedan) @ tobbe
Det känner jag inte till ärligt talat. Var inte så ofta i Hagalund när det begav sig men beträffande Mitropavagnen så tror jag mig minnas att den rullade söderut i tåg 37 hela vägen till HBf under en tid troligen 1980-talet. Sedan minns jag att man vid nåt tidtabellskifte lät den rulla i tåg 35 till Nässjö och där stå ett par timmar och vänta in tåg 37 för vidare färd med reservation för att jag kan ha fel ang. tågnumren. Vad anledningen till detta var har jag glömt ihåg. Biljettkontrollen i denna vagn påbörjades ofta efter avgång Nässjö eller Alvesta beroende på belastningen i de övriga vagnarna och inte så sällan fick man av den tyske konduktören en eller 2 goda tyska öl(personalbier). Jag har väl aldrig varit nån nörd vad det gäller personvagnar och sammansättningar i olika tåg och dess sträckor men kanske Ola vet mer eller nån annan på forumet.
tobbe
Vad gäller Mitropavagnen på sydgång så stämmer det att den stod en timme i Nässjö (mellan tåg 35 och 37) under en tdt-period då Stockholm C byggdes om och tåg 37 var genomgående. Däremot gick den väl inte ut över Helsingborg F utan Trelleborg?
av Jonny Saljefeldt, Sunday, July 29, 2018, 13:32 (2069 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Vad gäller Mitropavagnen på sydgång så stämmer det att den stod en timme i Nässjö (mellan tåg 35 och 37) under en tdt-period då Stockholm C byggdes om och tåg 37 var genomgående. Däremot gick den väl inte ut över Helsingborg F utan Trelleborg?
Stämmer, den gick över Trelleborg-Sassnitz.
av 53 Wadsten, Sunday, July 29, 2018, 17:17 (2069 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
1969-72 gick Moskva/Mitropavagnen sist(i Malmödelen) i tåg 9 Vikingen på sydgång, avgång Cst 15.30, ank M 21.45
På nordgång i tåg 10 närmast lok från Malmö 09.15, ank Cst 15.55.
av BengtH, Monday, July 30, 2018, 12:59 (2068 dagar sedan) @ tobbe
Allt helt rätt vad jag kan se! Dubbla drivhjul är alltid A-sida på D-lok!
av Alex, Tuesday, July 31, 2018, 22:51 (2066 dagar sedan) @ BengtH
Se där lärde man sig något nytt!
Mvh/Alex
av Thomas Tell, Wednesday, August 01, 2018, 00:06 (2066 dagar sedan) @ BengtH
Allt helt rätt vad jag kan se! Dubbla drivhjul är alltid A-sida på D-lok!
A-ände kanske men inte alltid framände. Slickepinnarna kunde väl flyttas förr om åren?
/tell
av Börje Sundberg, Thursday, August 02, 2018, 12:21 (2065 dagar sedan) @ Thomas Tell
På 60-talet flyttades inte framändeskärmar. A-ände var alltid framände på D-loken. Alltså så som på bilden. Hagalund ville dock av någon anledning alltid ha loken norrvända.