Är den äkta? (Signaler/säkerhet)

av Hans O, Friday, January 09, 2009, 18:46 (5579 dagar sedan)

Hos en antikvitets affär hittade min syster denna lampa, enl handlaren en "tåg" lampa. Den känns äkta förstås, med fack framför glasen för färgade skivor är väl en skarp gissning. Även i dörren finns fack för förvaring av dessa skivor (antagligen). Undrar förstås om lampan är nu en äkta tåglampa eller ej? Gärna lite info om lampan om någon har förstås? Har ej hittat någon text på den.

Mvh Hans O


[image]

[image]

Är den äkta?

av tiosextiosju ⌂ @, Friday, January 09, 2009, 19:42 (5579 dagar sedan) @ Hans O

Jadå. Den ser mycket äkta ut. Åtminstone lika äkta som mina.

Skulle väl vara en bansignallykta. Sattes upp där det arbetades. Såna kunde nog medföras i finkan åxå. Sattes på käpp som trycktes ned i gruset. Ej olik slutsignallyktor. Kunde nog nyttjas som sådan.

Är den äkta?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, January 09, 2009, 19:44 (5579 dagar sedan) @ Hans O

En slutsignallykta, ja, därav möjligheten att visa olikfärgade sken åt olika håll. Har ett fyrkantigt urtag i bottnen, som vagnarnas sidokrokar passade i.

Verkar vara en ngt ovanlig variant, ej tillverkad för SJ. Trol. värd en slant (om dom färgade röda o gröna glasen är kvar o är hela).

Är den äkta?

av tiosextiosju ⌂ @, Friday, January 09, 2009, 20:11 (5579 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Kanske inte bansignaler då. fast... ok (njaaä..)

Mina är mycket lika den på bilden men skiljer något sinsemellan vad gäller täckluckorna över glasfickorna.

Den ena har "SJ" pressat i plåten. Den andra märkt "TGDG GRG". ST på en liten mässingsplåt.

Måla inte omm lyktan. De lyktor jag fått fr Tm på sextiotalet fick puts och ny färg. Bara försiktig rengöring. Elda med tändvätska av det renare slaget. Har en med rovoljebrännare och det bränslet doftar i flera veckor och utgör en allvarlig fara för äktenskapet.

Är det nån som vet var man kan få tag i rovolja idag. Utan att odla rovor själv.

Är den äkta....

av Hans O, Friday, January 09, 2009, 22:27 (5579 dagar sedan) @ Lars

Bugar för svaren, hittar som sagt ingen text alls. Såg nu att man kunde dra ut själva "brännaren" så den får en rengörning innan det är test dags. Tyvärr så saknas glasen och den är målad med en ganska tjock färg som säkert är ett "rennoverings" försök. Ang glasen så borde väl vara röda glasskivor som jag skall leta efter, fler färger?

Mvh Hans O

Är den äkta....

av tiosextisju ⌂ @, Saturday, January 10, 2009, 00:10 (5579 dagar sedan) @ Hans O

Glasen till dom där är väldigt mörka. Går mot vinrött. Dvs de som är röda (Fniss!)
Det gröna glaset är nästan turkosförgat med dragning åt blått, vilket ger en klargrön färg vid den gula låga man får vid användning av lysoljor.

Lite konstigt med tanke på att i de gamla oljepaltarna med runda glas i vridcylinder håller grönglasen en rätt normal grön färg. Vid såväl olje- som karbidbrännare. Kan nämnas att oljebrännarna saknar brännarglas som fotogenbrännarna har.

Har en gammal engelsk palt här med porslinsbrännare. har aldrig sett en sån brännare i gamla signallyktor i övrigt.

När du eldar på så håll lågan kort. Den sotar som f-n och handtaget upptill blir ruggigt hett. Det brukade sitta grovt snöre virat elegant funt handtaget på såna luktor som man höll länge i handen. Undvik såna av plast eller nylon där. Inte kul när sånt smälter i handen. Man brukar få skära rätt mycket för att få ut alla smälta nylonfibrer frän mellanhandsben och fingerleder.

Är den äkta....

av Hans Wicklund, Sunday, January 11, 2009, 01:19 (5578 dagar sedan) @ tiosextisju

Jag vill nog påstå att detta är en bansignallykta. Vi har några sådana i Mariefred och de har en mindre invändig fyrkant i botten än för slutsignalkrokarna. Däremot passar de på fyrkantshålalran på glma varsamhetslyktor.
Då användes rött ljus som nattsignal på "röd bansignaltavla" dvs dagens hindertavla.
Grönt ljus som nattsignal på "grön bansignaltavla" dvs varsamhetstavla (liggande grönrektangel med bred vit kantrand).
"Bakåt" visas vitt ljus, som infallet varsamhetstavla innebär att varsamheten (hastighetsnedsättningen) upphör.
Varsamhetstavla finns fortfarande i MRO säo.

Är den äkta....

av Kurt G. Möller, Sthlm, Sunday, January 11, 2009, 11:23 (5577 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Tack, Hans, det där har jag missat. Nu förstår jag varför fyrkanterna upptill på tavlorna är så små!

Vad kan det handla om för största fyrkantmått (obs. konorna)? 40-45 mm på slutsignalerna och bara 30 mm på tavlorna?