Köping station (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, July 29, 2018, 14:31 (2097 dagar sedan)

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAM05012&Imgnr=1[/img]

Jag var en trägen gäst på Köpings järnvägsstation åren 1945 till början av 1950.
Enligt vad jag kan erinra mig fanns då inget smalspår bortom godsmagasinet, i bildens mitt, åt västeråshållet. På bilden syns smalspår till höger på bilden.
När revs de spåren?

Köping station

av Christer Fredriksson, Sunday, July 29, 2018, 15:02 (2097 dagar sedan) @ BD

Den största saneringen av smalspåret skedde åren efter det att Köpings hytta hade nedblåsts.

Köping station

av Christer Fredriksson, Sunday, July 29, 2018, 19:19 (2097 dagar sedan) @ BD

Den stora sanneringen av smalspåret vid Köping borde ha varit inför elektrifieringen 1945-47 eller då överföringsvagnar började användas från Köping. Varefter smalspåret bara gick fram till utbyggnaden av godsmagasinet och slutade med stoppbock mot själva godsmagasinsgaveln.

Köping station

av Anders Nordebring, Sunday, July 29, 2018, 21:46 (2097 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den stora sanneringen av smalspåret vid Köping borde ha varit inför elektrifieringen 1945-47 eller då överföringsvagnar började användas från Köping. Varefter smalspåret bara gick fram till utbyggnaden av godsmagasinet och slutade med stoppbock mot själva godsmagasinsgaveln.

Ombyggnaden av bangården i Köping var resultatet av en överenskommelse mellan KURJ, TGOJ och SJ och torde ha genomförts ganska snart sedan representanter för de tre förvaltningarna vid ett möte i Köping 8 november 1945 kommit överens om de sista ekonomiska frågorna och KURJ:s styrelse fem dagar senare godkänt denna uppgörelse. Ombyggnaden innebar bland annat att alla smalspår sydost om godsmagasinet revs upp, vilket skedde på KURJ:s initiativ trots att det medförde något försämrade växlingsmöjligheter på smalspåret. Som tc Ahlberg uttryckte det i en skrivelse till SJ gjorde denna ändring emellertid "hela området användbart för de normalspåriga banorna på ett oerhört mycket mera effektivt sätt, något som vid utnyttjandet av denna trånga bangård knappast kan värderas i penningar".

Köping station

av Ola Almquist, Sunday, July 29, 2018, 20:15 (2097 dagar sedan) @ BD

[image]

Är det en personvagnskorg som syns till höger på bilden?

M.v.h.
Ola

Köping station

av WS, Sunday, July 29, 2018, 20:55 (2097 dagar sedan) @ Ola Almquist

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAM05012&Imgnr=1[/img]

Är det en personvagnskorg som syns till höger på bilden?

M.v.h.
Ola

Det ser det absolut ut att vara.

Röken från loket skymmer ju sikten något,
men vid zoom ser det ut att sitta väldigt
många luftventiler på taket.. Så nån typ
av kupevagn ser det väl ut ha varit? /WS/