Tågfärjan Starke spårlängder? (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, July 29, 2018, 17:47 (2097 dagar sedan)

På Historische Bahn på Drehsheibe diskuteras tågfärjan Starke spårlängder.

Drehscheibe

Tågfärjan Starke spårlängder?

av Lars Ågren, Sunday, July 29, 2018, 20:42 (2097 dagar sedan) @ BD

Enligt minnesskriften vid SJ 100-årsjubileum 1956 anges på sid 134 att Starke var trespårig och efter ombyggnad 1945 hade en effektiv spårlängd av 258 meter.

Tågfärjan Starke spårlängder?

av 53 Wadsten, Monday, July 30, 2018, 10:44 (2096 dagar sedan) @ Lars Ågren

Vad hade de övriga tågfärjorna för spårlängd.

Tågfärjan Starke spårlängder?

av Bertil Bengtsson, Monday, July 30, 2018, 11:23 (2096 dagar sedan) @ Lars Ågren

Diskussionen i Drehscheibe handlar om de tre spårens längd, samt om spårlayouten i fören; de tre spåren tycks ha haft olika längd / "utseende" i fören (enligt Str. 77 1.1.1946).
I SJ:s minnesskrift 1931, band II, finns på sidan 623 en längdvy och ett tvärsnitt av Starke (naturligtvis före ombyggnaden) men ingen vy över spårdäck.
Det finns på Samlingsportalen och på andra ställen i nätet flera bilder av Starke, särskilt då från aktern. Så hur spåren låg där är klart - men i fören?
Någon på forumet som har ritning / skiss över Starkes spårlayout i fören??

Berra

Tågfärjan Starke spårlängder?

av Ola Ahlström, Monday, July 30, 2018, 12:03 (2096 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Någon på forumet som har ritning / skiss över Starkes spårlayout i fören??

Sitter med en ritning från boken "Lindholmen 1845-1945" som visar "isbrytarfärjan Starke". Här syns spårlayouten vid leverans (betvivlar att den ändrades avseende förskeppet i samband med reparationen). Enkelt beskrivet böjer de yttre spåren av mot midskeppslinjen medan det mittre slutar i och med "fria spåret" upphör (alltså enligt version 2 på det tyska forumet). I mittspårets förlängning finns därefter en nedgång/lejdare till däcket under.

Ola Ahlström
Malmö

Tågfärjan Starke spårlängder?

av Bertil Bengtsson, Monday, July 30, 2018, 18:33 (2096 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tackar, Ola!

Om jag förstår saken rätt, är båda ytterspåren likadana (lika långa). Men i Str.77 anges spåren som olika långa, men den hinderfria spårlängden är likadana. Hur tolkar man det?

Berra

Tågfärjan Starke spårlängder?

av Ola Ahlström, Monday, July 30, 2018, 19:55 (2096 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Om jag förstår saken rätt, är båda ytterspåren likadana (lika långa). Men i Str.77 anges spåren som olika långa, men den hinderfria spårlängden är likadana. Hur tolkar man det?

Utgår från att det förhåller sig så här. Man vill utnyttja spårlängden max vilket innebär att ett av ytterspåren kan tillgodoräkna sig "växeln" fullt ut. Detta ger tre olika spårlängder.

Ola Ahlström
Malmö

Tågfärjan Starke spårlängder?

av 53 Wadsten, Wednesday, August 01, 2018, 13:46 (2094 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Då vi ändå är inne på ämnet Tågfärjor vill jag dra mig till minnes från mina sommarresor till Sassnitz 1973-76 med den eleganta M/S Skåne som levererades av Uddevallavarvet till SJ 1966, insatt på leden 1967.

Far skjutsade mig till och från Trelleborg, med passet på fickan(utfärdat på polisstationen i Vellinge 1970) löste jag en dagbiljett för 25 kr och äntrade färjan, givetvis begav jag mig till akterdäck för att bese rangeringen av järnvägsvagnarna, härligt ljud vid passagen av klaffen. Vad som slog mig var hur rent och snyggt det var överallt ombord, mycket träinredning i salongerna, typiskt 60-talsstuk.

Elegant cafeteria där jag intog en rejäl räkmacka, TR var synnerligen generösa med skaffningen, det skulle behövas på tågen. Resten av framresan tiillbringades i Sky-Baren med panoramautsikt åt alla håll. Efter ett tag skymtas siluetten av Tysklands nordspets Arcona(88 km från Smygehuk), sedan kommer Rügens kritklippor, vi följs av östtyska patrullbåtar.
Endagsvisum löser jag ombord för inköp av starkvaror i land.

På återresan besöks den eleganta matsalongen med linnedukar och brutna servettter, 5-öring med stekt ägg och potatis(lövbiff med stekt ägg) beställs av hovmästaren, samt en Pripps Export, mumma för gommen. En vacker gul måne speglar sig i Östersjöns vatten akter om oss.

Väl framme i Trelleborg blir det hemresa till Falsterbo.

Tågfärjan Starke spårlängder?

av Ola Ahlström, Wednesday, August 01, 2018, 20:35 (2094 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tågfärjan Starke i leveransutföranden..

[image]

/Ola

Starke hastighet

av mormorsgruvan, Friday, January 01, 2021, 16:41 (1210 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hur snabbt gick STARKE ?

Starke hastighet

av Sven Bårström, Friday, January 01, 2021, 16:56 (1210 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I SJ 75-årsminnesskrift 1931 finns Starke ganska väl beskriven i sitt ursprungsskick. Den hade då en normal fart av 13,5 knop och får antas kunna ha gått något fortare vid forcering. Efter haveriet under kriget byggdes den om. Om det gav möjlighet till högre fart, vet jag inte.
Sven B