Tornado!

av Jan Frelin, Monday, February 11, 2008, 20:58 (5890 dagar sedan) @ Richard Loe

Så länge vi står upp til knäna i gamla B-lok kanske det inte behövs...

Hur skulle det se ut utan beredskapsloken?

av Per-Åke Lampemo ⌂, Älmhult, Monday, February 11, 2008, 21:23 (5890 dagar sedan) @ Jan Frelin

Ja, man kan undra hur det skulle se ut i normalspårsföreningarna utan våra beredskapslok littra B och E/E2 som togs ut ur förråden på 1990-talet. Hur många 1435 jvg-föreningar skulle orka med större revisioner? Hur skulle de klara sig ekonomiskt utan dessa beredskapslok? Frågan är hur framtiden ser ut när beredskapsloken är slutkörda...

Har man då kunskap och resuser/ekonomi att överleva???

Det känns som dessa frågor egentligen är mycket viktiga för hela normalspårsbranschen.
Mvh P-Å Lampemo

Hur skulle det se ut utan beredskapsloken?

av Micke Carlsson, Monday, February 11, 2008, 22:11 (5890 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vet inte. Fråga nån. ;-)


Ibland blir det lite väl ödesmättat. Det görs saker. Inte bara E och B-lok så långt ögat når. Revisioner är förresten föråldrat... skulle vilja säga att SPLIT slagit igenom även i gam-branschen, bara det att det ännu är okommenterat.

Litterafientlig smalspårsnarcissism har kommit till vägs ände! Lite retrospektiv tack. Uppenbarligen finns det en mycket utbredd kunskapslucka om vilka jobb som gjorts på spårvidder över 1434 de senaste 30 åren. Så långt tycker jag inte att glappet är till banorna, även om de mest avancerade och koncentrerade insatserna för all del har gjorts på små bolagslok.
Dessutom jobbar många "normala" även med de vita kolen, så vi har en resursfördelningsfråga också. Vilket inte betyder undergång för högre ångbokstäver i alfabetet. Om man ser sig omkring.

Hur skulle det se ut utan beredskapsloken?

av Per-Åke Lampemo @, Tuesday, February 12, 2008, 02:47 (5890 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vet inte. Fråga nån. ;-)


Ibland blir det lite väl ödesmättat. Det görs saker. Inte bara E och B-lok så långt ögat når. Revisioner är förresten föråldrat... skulle vilja säga att SPLIT slagit igenom även i gam-branschen, bara det att det ännu är okommenterat.

Litterafientlig smalspårsnarcissism har kommit till vägs ände! Lite retrospektiv tack. Uppenbarligen finns det en mycket utbredd kunskapslucka om vilka jobb som gjorts på spårvidder över 1434 de senaste 30 åren. Så långt tycker jag inte att glappet är till banorna, även om de mest avancerade och koncentrerade insatserna för all del har gjorts på små bolagslok.
Dessutom jobbar många "normala" även med de vita kolen, så vi har en resursfördelningsfråga också. Vilket inte betyder undergång för högre ångbokstäver i alfabetet. Om man ser sig omkring.

Det är väl klart att många normalspåriga föreningar gör goda arbetsinsatser. Inte minst inom vid MRO-banorna. Här kan ju nämnas Skånska Järnvägar som ett bra exempel på idogt ångloksarbete. Tyvärr har man haft rejäl otur med ett av sina stora renoveringar av sina driftånglok (SJ S1 1914) men det fixar sig nog till slut får vi hoppas.
Ett annat gott exempel är väl NBVJ och det nyrenoverade ångloket SWB 16.
Det finns säkert fler stora goda arbetsinsatser i landet vad gäller normalspåriga ånglok.

Men tyvärr är det också många normalspåriga jvg-föreningar som idag endast har sina beredslapslok (B, E, E2)som enda driftsångloksresurs och kanske knappt det...Detta trots att man i några föreningar har riktiga godbitar i sina samlingar som med lite arbete skulle kunna driftsättas relativt (se tubbyte) enkelt.

Som sagt tror jag iallafall att det finns en risk för att flera normalspårsföreningar i en framtid inte klarar av att hålla sig med ånglok. Framför allt när större mer kostnads/kompetenskrävande jobb som i framtiden måste till. Tyvärr är detta med ånglokskompetens en allt större bristvara i den ideélla jvg-branschen enligt min mening.
Jag hoppas innerligt att jag har fel i mina dystra framtidsvisioner, men som det på många ställen ser ut idag är jag orolig...
//Mvh Per-Åke L

Hur skulle det se ut utan beredskapsloken?

av Micke Carlsson, Tuesday, February 12, 2008, 08:05 (5890 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Visst finns det en hävstång i beredskapsloken. Smalspåringarna har inte haft någon sådan på loksidan sedan 60-70-talet då föreningarna bildades, men det är inget skäl till att sjåpa sig tycker jag, som numera lätt blir ganska provocerad av denna litteradebatt.

Kolla på fältet innan E/B-vågen, visserligen var det mycket bolagslok m m från 70-talsavvecklingen som gällde då, men det var också så att den efterlysta diversifieringen också fanns. Många lok från 70-talsrensningarna hann få tunga reparationer innan E/B gjorde det ekonomiskt oförsvarbart att satsa på sådan sönderkörd mög.

En dag i en nära framtid är alla lok sönderkörd mög och då tror inte jag att 1435/BV ånga är slut för det.

De problem många 1435-föreningar har beror inte på bristande ånglokskompetens i första hand, så jag håller inte med om att tendenserna till nedgång beror på något sådant.

En del har lämnat ångan för elektron, kan man säga att en sådan fokusering är ett aktivt val mot ångdrift? Eller är det en aktion för något annat?

En sak är säker; Där näsdukar snyts fulla med snor, där blir ingenting gjort. Varför står ni själva och bultar på de förhatliga loktyperna i Herrljunga när ni har så fina S-lok ute på gården? Kanske för att det är det enda rationella just för stunden? Mest utbyte i förhållande till arbetsinsatsen? Men är det så för alltid hädanefter? Jag tvivlar starkt på att det finns en liknöjdhet med det man har i drift just för ögonblicket, men ambitioner är inte alltid något man skyltar med, hellre låter man resultaten tala för sig. Och det är ganska långa perspektiv som gäller.

Vi kanske skulle göra allvar av den där bevarandeplanen, och göra en klassindelning på vilka fordon vi vill ha kvar orörda och vilka fordon vi vill kunna se i drift. Och så uppmuntra till att kulturslantar i första hand går till dessa kategorier?

Hur skulle det se ut utan beredskapsloken?

av Per-Åke Lampemo, Tuesday, February 12, 2008, 10:58 (5890 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Visst finns det en hävstång i beredskapsloken. Smalspåringarna har inte haft någon sådan på loksidan sedan 60-70-talet då föreningarna bildades, men det är inget skäl till att sjåpa sig tycker jag, som numera lätt blir ganska provocerad av denna litteradebatt.

Kolla på fältet innan E/B-vågen, visserligen var det mycket bolagslok m m från 70-talsavvecklingen som gällde då, men det var också så att den efterlysta diversifieringen också fanns. Många lok från 70-talsrensningarna hann få tunga reparationer innan E/B gjorde det ekonomiskt oförsvarbart att satsa på sådan sönderkörd mög.

En dag i en nära framtid är alla lok sönderkörd mög och då tror inte jag att 1435/BV ånga är slut för det.

De problem många 1435-föreningar har beror inte på bristande ånglokskompetens i första hand, så jag håller inte med om att tendenserna till nedgång beror på något sådant.

En del har lämnat ångan för elektron, kan man säga att en sådan fokusering är ett aktivt val mot ångdrift? Eller är det en aktion för något annat?

En sak är säker; Där näsdukar snyts fulla med snor, där blir ingenting gjort. Varför står ni själva och bultar på de förhatliga loktyperna i Herrljunga när ni har så fina S-lok ute på gården?

Inte tycker jag att B/E är förhatliga loktyper, tvärtom. Beredskapsloken är synnerligen bra lok enligt min mening.

Ja, jag tänkte att SvJvm´s Sa-lok skulle komma på tapten i en sådan här diskussion. Du har helt rätt vi (Jvmv Herrljunga)har tagit den lättaste vägen för att bygga upp något som kan vara till nytta för Sveriges Järnvägsmuseum.

Vi är nu inne på vårt tredje år med vår lilla verksamhet. Grunden och iden för Jvmv Herrljunga har varit att ta hand om några ånglok åt Sveriges Järnvägsmuseum och skydda/renovera dem inomhus i lokstallet. Ett av de bättre loken som under en tid stod under bar himmel i Gävle var SJ B 1038. Loket förtjänade enligt oss ett bättre öde. Sedemera driftsattes loket till Järnvägen 150 år i Gävle. Plats under tak var ett problem. Men när vi/SvJvm fick möjlighet att komma åt Herrljunga lokstall så tog vi chansen.

I samma veva ville man också skydda SJ E 902 (Grängesbergs malmbangård)mot fortsatt föfall. Även detta lok var i ett mycket bra skick. Sagt och gjort, loken transporterades till Herrljunga där de ställdes in under tak.
Även SJ E 902 har ångdriftsprovats och pannan är idag godkänt av Inspecta.
Detta lok transporterades ner till musseét i Ängelholm där loket i framtiden ska vara ett driftlok för deras verksamhet. Istället fick Herrljungagänget ångloket SJ B 1135. Även detta lok är i ett bra skick om man bortser från dåliga småtuber. Tanken är att detta lok inom den närmaste framtiden ska tubas om.

Vi tyckte också att de Sa-lok som då stod i Grängesberg mbg kanske borde få ett bättre öde. Tanken idag är att göra ett driftdugligt Sa-lok av två. Detta jobb kommer kräva både tid, pengar och kunskap. Det är dock ett långtidsprojekt för SvJvm ska man komma ihåg. Det viktiga blir att så fort som möjligt få ett av loken under tak. Med bortforsladet av BJs lokomotor 446 till NBVJ finns förnärvarande en plats till förfogande i Herrljunga lokstall.

Jag och mina kamrater i Herrljunga har varit medvetna om att det skulle vara svårt, kanske mycket svårt att få vår verksamhet att fungera vettigt. Detta då vi börjat från noll och ingenting. Men det har långsamt ändå blivit en resurs för SvJvm vilket var tanken från början. Med tiden kanske det blir ändå bättre...


Mvh P-Å Lampemo

Hur skulle det se ut utan beredskapsloken?

av Micke Carlsson, Tuesday, February 12, 2008, 11:11 (5890 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ett lysande exempel på nyttan och nöjet med E/B! Hoppas det framgår att jag inte är det minsta kritisk till ert vägval, tvärtom. Man kan tillägga & dra slutsatsen att det hade varit mindre troligt att de båda essen skulle vara så nära en chans som de idag är, om det inte vore för att just E/B gav den hävstång en nyetablering (som i ert fall) behöver!

I ljuset av detta: Varför så sorgsen över utarmningen som råder för tillfället? Tiden rättar till sådant! Måhända ERTMS rättar till andra saker, nå då tar vi det problemet då. Man får vara tacksam för att vissa är framsynta (Gyttorp-Karlskoga) även om det kanske inte står helt klart vad det är man är så framsynt om ännu.

Tornado!

av Dag Bonnedal @, Monday, February 11, 2008, 21:57 (5890 dagar sedan) @ Richard Loe

Och hur troligt är det att vi göt något liknande här i Sverige?

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7238506.stm

Intressant fråga.
Tornados hemsida:
http://www.a1steam.com/

Undrar vad hela budgeten går lös på? Inte helt lätt att hitta, småsiffror nämns här och där.
Och detta är inte det enda nybyggnadsprojektet, det finns åtminstone 3 normalspåriga till just nu plus en massa smalspåriga.

Vi har ju liknande projekt i sverige också men inte just på spår:
http://www.soic.se/ostindiefararengotheborg.4.398cfe3510816ba7647800047.html
http://www.nordevall.com/
http://www.stockholmsbriggen.se/

Ostindiefararen har helt klart större budget än A1:an.
Nordevall har ju nybyggd ångmaskin från Motala, byggd efter orginalritningarna. Samt nitad ångpanna från Karlskronavarvet.
Så pengar finns, det gäller bara att locka fram dom!

Fick man rösta om ett lämpligt lokprojekt i Sverige skulle det väl vara en återuppbyggnad av A 1001. Fick jag bestämma själv så skulle det vara JGJ Nr. 5!

Dag B

Tornado!

av Richard Loe, Tuesday, February 12, 2008, 09:21 (5890 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Budgeten för projketet går loss på ungefär GBP 2 miljoner (dvs 25 miljoner kronor).

Några punkter - loket är inte en rekonstruktion, utan en utveckling av original konstruktionen. Bland annat så tillåter moderna valsningsmetoder att man valsar ramarna i ett stycke, vilket man inte kunde göra 1949. Detta innebär att det nya loket inte borde plågas av ramsprickor på samma sätt som loken i sin urspungliga form. A1 och A2 loken hade från början LNERs standard ångpanna för snälltågslok, dvs den som satt i samtliga A4 och en del A3 lok (pannbyte pågick när man beslutade att ersätta loken med diesellok). Den nya pannan är en utveckling av denna äldre Gresley konstruerade pannan, med skillnaden att panna och fyrbox är konstruerad i helsvetsad stål.

A1 (och A2) loken var aldrig särskilt populära i snälltågstjänst trots deras driftsäkerhet, då A3 och A4 loken ansågs ha bättre gångegenskaper i högre hastigheter pga Gresleys val av slidstyrning och drivaxel.

Slutligen - samtliga A1, A3 och A4 lok ersattes av 22 Deltic lok, vilket säger något om hur mycket mer effektiv dieseldriften var, samt hur mycket man sparade i både personal och verkstadsresurser.

Om man skulle bygga eller maskera...

av HP @, Jönköping, Tuesday, February 12, 2008, 07:57 (5890 dagar sedan) @ Richard Loe

Hej!
Vilka loktyper skulle vi kunna skapa relativt enkelt?

-SJ Gb (märka om TGOJ Gb 95 vid något tillfälle).
-HNJ G12 (BJs/LJM: Här står E10 1748 och bara väntar... ;-)
-SJ Ga (det finns några (är det typ 58 de heter) få ex i Tyskland och Polen.

Något som är svårare, men som torde vara intressant vore väl att bygga ett L-lok på nytt?

Kan man tänka sig ta hjul och delvis ramverk från S 1054 eller 1252, samt hitta en passande tender? Panna är lite lurigare. L-loket har en ångdom som sitter väldigt långt fram, och jag har inte lyckats klura ut om det finns en liknande ångpannetyp på någon annan befintlig loktyp?

Nu är ni flera som slår bort dessa tankar direkt, och kan medge att vi är nog inte där än, men i England pågår en hel de projekt jämnte Tornado. Bland annat har "Barry ten" (10 lok som ej renoverats, men räddats från Barry scrapyard) nu börjat fungera som donatorer, och pannor, ramar, hjul mm från dessa används till alla möjliga projket för att återställa gågna loktyper.

Mvh Henrik R

Om man skulle bygga eller maskera...

av Micke Carlsson, Tuesday, February 12, 2008, 08:18 (5890 dagar sedan) @ HP

Ga är en 55, finns en tänkbar i Polen men annars är det nog svårt.

Ta hem en NOHAB-turk vore kanske något?

Vill du ha en L så är SWB 16 en lämplig donator! Cylindrar, koppelhjuldiametrar, Helmholz styrning etc matchar perfekt! ;-)

E10 till HNJ G12 tror jag på som ett startskott för rekreationalismen.

Förfalskade identiteter för att på en viss ort förhöja en museiupplevelse tror jag också på.

Om man skulle bygga eller maskera...

av Kurt Möller, Tuesday, February 12, 2008, 09:00 (5890 dagar sedan) @ Micke Carlsson

...frågan är väl om hr C. skojar eller inte...

Om man skulle bygga eller maskera...

av Micke Carlsson, Tuesday, February 12, 2008, 09:32 (5890 dagar sedan) @ Kurt Möller

Beträffande SWB 16 - ja (fast måtten är rätt), i övrigt nej!

Tornado!

av Sven Wikblom @, Wednesday, February 13, 2008, 10:26 (5889 dagar sedan) @ Richard Loe

Hej!
Ett jätteprojekt som pågått i 18år. Det har gått åt över 40miljoner kronor. Fantastiskt att man kunnat skrapa ihop pengarna. Det är bara att gratulera!!
Men jag tror inte vi Sverige har den rätta känslan för att genomföra sådana här projekt.
Sven