Da 812 till SKÅJ (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, July 30, 2018, 18:15 (2068 dagar sedan)

Hej!
Härmed meddelas att SKÅJ övertar elloket Da 812 från JVM. Loket är komplett och kördes några år i mitten av 2000-talet, men är i behov av korg- och hyttgolvsrevision, det var tekniskt i gott skick när det ställdes av.

JVM har bedömt att Da 820 och 888 räcker för JVM:s behov, och även reservdelar har vi gott om. Som ett led i uppgörelsen tar vi över transformatorn från Da 887 som SKÅJ avser att skrota.

JVM önskar SKÅJ lycka till med Da 812, som SKÅJ planerar att göra trafiklok av.

Henrik R, JVM

Da 812 till SKÅJ

av Hans N, Tuesday, July 31, 2018, 12:41 (2067 dagar sedan) @ HP

Hej
Tack för infon
1998 deponerades loket hos Innovatum, Trollhättan. När återtogs det till JVM?
/Hans

Da 812 till SKÅJ

av Catarina, Tuesday, July 31, 2018, 13:55 (2067 dagar sedan) @ Hans N

Hur många icke körklara ellok har SKÅJ nu?

Da 812 till SKÅJ

av Mattias Jansson, Tuesday, July 31, 2018, 14:18 (2067 dagar sedan) @ Catarina

Hur många icke körklara ellok har SKÅJ nu?


De ellok från SJ de har som jag har halvbra koll på är:

Du2 302, 424 och 581, Mg 620, F 696 och 701, Hg2 787, Da 790 och 812, Ra 994.

Vilka av dessa som sedan är körklara respektive ej körklara har jag än mindre koll på.

Da 812 till SKÅJ

av Lennart Fransson, Tuesday, July 31, 2018, 14:26 (2067 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hur många icke körklara ellok har SKÅJ nu?


De ellok från SJ de har som jag har halvbra koll på är:

Du2 302, 424 och 581, Mg 620, F 696 och 701, Hg2 787, Da 790 och 812, Ra 994.

Vilka av dessa som sedan är körklara respektive ej körklara har jag än mindre koll på.

Enligt hemsidan dessutom (TGOJ-loken) Ma 405 och 409. Lokens status är okänd även för mig.

Da 812 till SKÅJ

av ztenlund, Tuesday, July 31, 2018, 14:49 (2067 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Hur många icke körklara ellok har SKÅJ nu?


De ellok från SJ de har som jag har halvbra koll på är:

Du2 302, 424 och 581, Mg 620, F 696 och 701, Hg2 787, Da 790 och 812, Ra 994.

Vilka av dessa som sedan är körklara respektive ej körklara har jag än mindre koll på.


Enligt hemsidan dessutom (TGOJ-loken) Ma 405 och 409. Lokens status är okänd även för mig.

Ma 409 är ju det lok som är omlackat i orange TGOJ-färgschema*. Definitivt körbart, men åtminstone tidigare var båda loken körbara.

Om det inte har ändrats så lär åtminstone Mg 620, F 701, Hg2 787 och Ra 994 vara körbara, för de har tidigare använts i diverse tåg. D-loken har jag på rak arm ingen riktig uppfattning om.

*Hos SKÅJ, även Ma 408 hos FSVJ är orange.

Da 812 till SKÅJ

av HP, Tuesday, July 31, 2018, 17:31 (2067 dagar sedan) @ ztenlund

Hur många icke körklara ellok har SKÅJ nu?


De ellok från SJ de har som jag har halvbra koll på är:

Du2 302, 424 och 581, Mg 620, F 696 och 701, Hg2 787, Da 790 och 812, Ra 994.

Vilka av dessa som sedan är körklara respektive ej körklara har jag än mindre koll på.


Enligt hemsidan dessutom (TGOJ-loken) Ma 405 och 409. Lokens status är okänd även för mig.


Ma 409 är ju det lok som är omlackat i orange TGOJ-färgschema*. Definitivt körbart, men åtminstone tidigare var båda loken körbara.

Om det inte har ändrats så lär åtminstone Mg 620, F 701, Hg2 787 och Ra 994 vara körbara, för de har tidigare använts i diverse tåg. D-loken har jag på rak arm ingen riktig uppfattning om.

*Hos SKÅJ, även Ma 408 hos FSVJ är orange.

Nja, Ra 994 har nog inte rullat på ett tag, men Du2 581, hur är statusen på den?/HP

Da 812 till SKÅJ

av Peter Flink, Wednesday, August 01, 2018, 08:02 (2066 dagar sedan) @ ztenlund

Hur många icke körklara ellok har SKÅJ nu?


De ellok från SJ de har som jag har halvbra koll på är:

Du2 302, 424 och 581, Mg 620, F 696 och 701, Hg2 787, Da 790 och 812, Ra 994.

Vilka av dessa som sedan är körklara respektive ej körklara har jag än mindre koll på.


Enligt hemsidan dessutom (TGOJ-loken) Ma 405 och 409. Lokens status är okänd även för mig.


Ma 409 är ju det lok som är omlackat i orange TGOJ-färgschema*. Definitivt körbart, men åtminstone tidigare var båda loken körbara.

Om det inte har ändrats så lär åtminstone Mg 620, F 701, Hg2 787 och Ra 994 vara körbara, för de har tidigare använts i diverse tåg. D-loken har jag på rak arm ingen riktig uppfattning om.

*Hos SKÅJ, även Ma 408 hos FSVJ är orange.

Bägge Ma-loken är i drift, F 701 Mg 620 och Hg 787 är i drift men Hg'n fick ett överslag i höstas som måste undersökas. Ra 994 tror jag har dåliga hjul samt att lackeringen krackelerar trots tidigare proffslackering.

Ma 409 i lördags (Isättra)
[image]

Da 812 till SKÅJ

av Anders Svensson, Saturday, August 04, 2018, 16:41 (2063 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hur många icke körklara ellok har SKÅJ nu?


De ellok från SJ de har som jag har halvbra koll på är:

Du2 302, 424 och 581, Mg 620, F 696 och 701, Hg2 787, Da 790 och 812, Ra 994.

Vilka av dessa som sedan är körklara respektive ej körklara har jag än mindre koll på.

Tillkommer Da 887 som dock efter förvärvet av Da 812 enligt ovan avses skrotas efter reservdelsplockning.

Ingen av Du2-loken anses körklara f n. M 620 i princip körklart, men avsaknad av ATC gör det till ett "kortdistanslok". F 696 saknar ATC och har dåliga hjulringar. Da 790 har diverse krämpor och är f n avställt. F n ser vi de båda Ma-loken, F 701 och Hg2 787 som trafiklok. I övrigt som sägs på andra ställen i tråden. //Anders, SKÅJ, f n i Hällefors med Skäret-tåg, även denna gång med Ma 409 som dragare.