Polsk sovvagn (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, August 01, 2018, 20:48 (2066 dagar sedan)

I SJ-nytt nr 6-7 1956 visas bland annat denna bild;

[image]

Man anger i artikeln att det är en polsk sovvagn för trafiken Warszawa-Stockholm. Jag undrar om den avbildade vagnen är ett polskt nybygge eller en fd Mitropa/ISG/CIWL vagn?

Ola Ahlström
Malmö

Polsk sovvagn

av Ola Ahlström, Thursday, August 02, 2018, 12:39 (2066 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Wagon Sypialny.

Vilket betyder vadå?

Ola Ahlström
Malmö

Polsk sovvagn

av Jonny Saljefeldt, Thursday, August 02, 2018, 12:49 (2066 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Wagon Sypialny.


Vilket betyder vadå?

Ola Ahlström
Malmö

Sovvagn :-)

Polsk sovvagn

av Ola Ahlström, Thursday, August 02, 2018, 14:22 (2065 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Wagon Sypialny.


Vilket betyder vadå?

Ola Ahlström
Malmö


Sovvagn :-)

Alltså inte svar på min ställda fråga;
"Jag undrar om den avbildade vagnen är ett polskt nybygge eller en fd Mitropa/ISG/CIWL vagn?"

Ola Ahlström
Malmö

Polsk sovvagn

av 53 Wadsten, Thursday, August 02, 2018, 15:57 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Sovvagn på Polska.

Vagnen ser ut att vara Rysktillverkad av fönsterrammarna att döma.

Polsk sovvagn o postvagn

av Thomas Tell, Thursday, August 02, 2018, 14:56 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Till vänster en tysk postboggivagn.
/tell

Polsk sovvagn o postvagn

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 02, 2018, 17:15 (2065 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det är en genompolsk sovvagn. Polska snälltågsvagnar såg ut så där ända från 30-talet tills av UIC standardiserade vagnar blev normen. Postvagnen till vänster i bild kan mycket väl vara polsk också - men är helt klart av tysk härkomst. Polen ärvde mängder av tyska vagnar både 1918 och 1945!
Jag har inga direkta uppgifter om sovvagnstypen, men sådana polska snälltågsvagnar som på bilden var 22420 mm över buffertar, boggicentrumavstånd 15400 mm och de hade alltid polskbyggda Görlitz-boggier med 3,0 m axelavstånd (därmed tämligen lika våra mod 39).
Berra

Polsk sovvagn

av WL11, Thursday, August 02, 2018, 17:46 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Även om du redan fått svar så vill jag framföra min uppfattning.

Jag tycker att det ser ut som en WARS WL AB13. Läser jag numret rätt (2527) så är vagnen tillverkad av Pafawag (Państwowa Fabryka Wagonów) i Wroclaw 1951-1952.

Polsk sovvagn

av 53 Wadsten, Thursday, August 02, 2018, 18:43 (2065 dagar sedan) @ WL11

Senare PAFAWAG i Wroclaw som senare tillverkade spårvagnar till de Polska städerna.

Polsk sovvagn

av Ola Ahlström, Thursday, August 02, 2018, 19:01 (2065 dagar sedan) @ WL11

Jag tycker att det ser ut som en WARS WL AB13. Läser jag numret rätt (2527) så är vagnen tillverkad av Pafawag (Państwowa Fabryka Wagonów) i Wroclaw 1951-1952.

Tack för svaret. Det blir ännu en pusselbit till ämnet sovvagnar efter WW2 mellan Sverige/Norge och Polen. Tidigare har ämnet behandlats i dessa trådar;

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931
Där vi konstarerar att tre svenska sovvagnar, teakklädda fd Ao2a/ACo2a, såldes till PKP och blev WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=159018
Där konstateras att de till Polen sålda vagnarna sattes i trafik 22/5 1947,


Kvarvarade frågor och någon ny;

"Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675" när det gäller de till Polen sålda Svenska vagnarna, hur ser denna skiss ut?

Hur länge pågick sovvagnstrafiken med svenska och fd Svenska (alltså de tre till Polen sålda vagnarna)?

Hur länge var de tre till Polen sålda vagnarna i trafik? Slutligt öde?

Var finner jag mer uppgifter om WARS WL AB13?


Ola Ahlström
Malmö

Polsk sovvagn

av WL11, Thursday, August 02, 2018, 20:12 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Min källa till uppgiften jag lämnade är boken "Komfort auf Schienen" skriven av dr Fritz Stöckl utgiven 1970 av Verlag fur Eisenbahn und Strassenbahnlitterarur Basel/Schweiz.
Vad gäller källor runt personvagnar i öst är nog litteraturen begränsad till resp lands språk.
Där har jag fått göra halt pga mina begränsade språkkunskaper i slaviska språk.

Polsk sovvagn

av Ola Ahlström, Thursday, August 02, 2018, 20:21 (2065 dagar sedan) @ WL11

Min källa till uppgiften jag lämnade är boken "Komfort auf Schienen" skriven av dr Fritz Stöckl utgiven 1970 av Verlag fur Eisenbahn und Strassenbahnlitterarur Basel/Schweiz.

Går det möjligen att utläsa ur boken ifråga hur många sovvagnar av typen som tillverkades?

Ola Ahlström
Malmö

Polsk sovvagn

av johanmmolin, Thursday, August 02, 2018, 22:06 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har två följdfrågor i denna intressanta tråd:

1. Ursprunglig färgsättning på dessavagnar? Finns nåogn sådan information att uppbringa?

2. Hur länge var de i drift? Eller kanske hellre: Hur länge kunde man se dem i trafik på Sverige?

Att söka efter dem på Internet förefaller vara minst sagt en utmaning ...

Polsk sovvagn

av WL11, Thursday, August 02, 2018, 22:15 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Min källa till uppgiften jag lämnade är boken "Komfort auf Schienen" skriven av dr Fritz Stöckl utgiven 1970 av Verlag fur Eisenbahn und Strassenbahnlitterarur Basel/Schweiz.


Går det möjligen att utläsa ur boken ifråga hur många sovvagnar av typen som tillverkades?

Ola Ahlström
Malmö

Utifrån denna vagnförteckning från 1968 torde det nog ha tillverkats 31 st. Jag antar att vagn 2515 och 2524 också har funnits men slopats före 1968.

[image]

Polsk sovvagn

av Anders Jansson, Thursday, August 02, 2018, 22:35 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack för svaret. Det blir ännu en pusselbit till ämnet sovvagnar efter WW2 mellan Sverige/Norge och Polen. Tidigare har ämnet behandlats i dessa trådar;

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931
Där vi konstarerar att tre svenska sovvagnar, teakklädda fd Ao2a/ACo2a, såldes till PKP och blev WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=159018
Där konstateras att de till Polen sålda vagnarna sattes i trafik 22/5 1947,


Kvarvarade frågor och någon ny;

"Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675" när det gäller de till Polen sålda Svenska vagnarna, hur ser denna skiss ut?

Hur länge pågick sovvagnstrafiken med svenska och fd Svenska (alltså de tre till Polen sålda vagnarna)?

Hur länge var de tre till Polen sålda vagnarna i trafik? Slutligt öde?

Lite fördjupning vad gäller bakgrunden till ovanstående:

I mars 1947 skrev Järnvägsstyrelsen "till kungs" för att få tillstånd att sälja de tre vagnarna. Följande text är hämtad från den skrivelsen.

Enligt gällande internationell överenskommelse, vilken även biträtts av statens järnvägar, skola i fråga om regelbundna vagnskurser de deltagande järnvägarna tillhandahålla erforderliga vagnar i sådan proportion, att antalet vagnaxelkilometer å järnvägarna i möjligaste mån utjämnas. Detta är emellertid i här förevarande fall icke möjligt, enär de polska statsbanorna till följd av kriget sakna övergångsdugliga sovvagnar. Då sådana på grund av rådande svåra förhållanden i Polen ej heller är att förvänta inom rimlig tid har ”Ministerstwo Komunikacji” begärt att av statens järnvägar få övertaga de 3 kombinerade 1, 2 och 3 klass sovvagnarna, som sedan den 31 oktober 1946 framföres å sträckan Göteborg C – Warzawa Kudowa Zdrój, för att med dessa åstadkomma erforderlig utjämning i framföringskostnaderna. Då vagnarna även i fortsättningen komma att bibehållas i samma kurs, komma en överlåtelse av äganderätten till desamma att i realiteteten inte inverka på statens järnvägars vagndispositioner, och då vidare vagnarna är ganska gamla – av träkonstruktion och byggda år 1915 – är från järnvägsstyrelsens sida intet att erinra mot deras överlåtande.

Formell köpare synes ha varit Polskie Biuro Podrózy "Orbis" som drev internationell sovvagnstrafik. Det avtalade priset var 125.000 kronor per vagn. Detta betalades med stenkol till ett pris av 50 kr per ton fritt på vagn ombord på färja i Gdynia.

Från den 9 maj 1948 ändrades användningen av vagnarna till Balt-Orientexpressen. De användes då primärt i relationen Oslo-Prag men kan även ha förekommit i relationen Stockholm-Belgrad.

Polsk sovvagn

av Thomas Tell, Friday, August 03, 2018, 00:04 (2065 dagar sedan) @ Ola Ahlström

"Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675" när det gäller de till Polen sålda Svenska vagnarna, hur ser denna skiss ut?

Skiss S-1675 visar "Hjälpvagnar Redskapsvagn Typ IB o IIAB Plåtlådor till fack för oljekannor".
/tell

Polsk sovvagn

av Anders Jansson, Friday, August 03, 2018, 00:18 (2065 dagar sedan) @ Thomas Tell

"Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675" när det gäller de till Polen sålda Svenska vagnarna, hur ser denna skiss ut?

Skiss S-1675 visar "Hjälpvagnar Redskapsvagn Typ IB o IIAB Plåtlådor till fack för oljekannor".
/tell

Rätt nummer skall vara S-1875. En vagn ommärkt i Göteborg och två i Tomteboda.