Personvagn C3g 2125 i Härnösand (Fordon: vagnar)

av Oskar F, Friday, August 03, 2018, 23:16 (2086 dagar sedan)

Utanför Härnösands bilmuseum står ångloket B 1287 och en tvåaxlig personvagn märkt C3g 2125. Vagnen är inte renoverad historiskt korrekt varken till utsidan (särskilt märkningen avviker) eller insidan men ger nog ett bra intryck för museibesökarna. Jag hittar dock ingen information som bekräftar vagnens identitet, användning och den troliga tjänstevagnstiden(?). Någon som kan hjälpa mig med mer information?

Personvagn C3g 2125 i Härnösand

av Mattias Jansson, Friday, August 03, 2018, 23:44 (2086 dagar sedan) @ Oskar F

Utanför Härnösands bilmuseum står ångloket B 1287 och en tvåaxlig personvagn märkt C3g 2125. Vagnen är inte renoverad historiskt korrekt varken till utsidan (särskilt märkningen avviker) eller insidan men ger nog ett bra intryck för museibesökarna. Jag hittar dock ingen information som bekräftar vagnens identitet, användning och den troliga tjänstevagnstiden(?). Någon som kan hjälpa mig med mer information?

Ska vara rätt identitet, dock C3d och inte C3g:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/3422-B-1287?highlight=h%C3%A4rn%C3%...

Personvagn C3d 2125 i Härnösand

av Oskar F, Saturday, August 04, 2018, 08:32 (2086 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack, nu gick sökningen bättre!
Det är alltså f.d. SJ C3d 2125, som enligt [link=http://stiglundin.se/agj/18121180/agj/gamlaweb/web001217/historia/sj/personvagnar/pv2100.htm]Stig Lundins lista[/link] slopades 1960 för att bli bangårdsvagn i Katrineholm.

C3d 2125 innan den kom till Härnösand

av Carl-Erik Olsson, Monday, August 06, 2018, 11:22 (2084 dagar sedan) @ Oskar F

Ska vara rätt identitet, dock C3d och inte C3g:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/3422-B-1287?highlight=h%C3%A4rn%C3%...

Tack, nu gick sökningen bättre!
Det är alltså f.d. SJ C3d 2125, som enligt [link=http://stiglundin.se/agj/18121180/agj/gamlaweb/web001217/historia/sj/personvagnar/pv2100.htm]Stig Lundins lista[/link] slopades 1960 för att bli bangårdsvagn i Katrineholm.

2125 sågs för ett antal år sedan i lokstallet i Kärrgruvan där renovering hade påbörjats. Om detta hade gjorts av ENJ eller tidigare ägaren FMJ vet jag dock inte.
Kanske Björn A enligt PV-länken ovan kan komplettera här med varifrån och när den kom till FMJ?
Vagnen hade i alla fall då fått "husfönstren" urplockade och man sökte fönster av "originaltyp". Sådana tillhandahölls senare av SÅS som hade sparat dem vid skrotningen på slakthusområdet 1984 av C3d 2220, vars korgstomme då sades vara alltför rutten för att vara renoverbar, varför en del "bra att ha"-delar togs tillvara, alltså bl a fönstren.
1993 övertog dock SÅS en annan fd C3d i tjänstevagnsskick, vilken hade stått på ett litet av dåvarade BV disponerat spårområde mittemot rangervallen i Älvsjö, strax intill nuvarande södra landfästet för "Älvsjöbågen", där tidigare en annan tjänstevagn hade stått och blivit något brandskadad, nämligen urspr restaurangvagnen 2702, som via en kortare vistelse i Norrbotten sedan ett antal år undergår en minutiös renovering hos Järnvägsmuseet i Gävle. Denna "nya" C3d var dock bättre i stommen men var tilläggsisolerad och försedd med omlagt papptak i gott skick, förutom förstås också husfönster, så den behölls av SÅS som snickeriverkstadsvagn. Försedd med glidlagerhjulpar typ III med skivhjul (enl en annan tråd nyligen), därför kanske bara använd som mer stationär bangårdsvagn? Vad vi kom fram till genom ramstansen är den C3d 2253, Ljunggrensbygge från 1914, men enligt [link=http://stiglundin.se/agj/18121180/agj/gamlaweb/web001217/historia/sj/personvagnar/pv2250.htm]Stig Lundins lista[/link] skulle denna vagn vara skrotad i Vislanda 1962, så någon uppgit är uppenbarligen fel, men vilken?
/CEO

C3d 2125 innan den kom till Härnösand

av Björn Arvidsson, Monday, August 06, 2018, 12:01 (2084 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hejsan!
C3d 2125 tillsammans med FV1 55038 kom till FMJ i Finspång från Katrineholm där de varit Tjänstevagnar.
C3d användes som personal och verkstadsvagn i Finspång avlyft av spåret. Det enda som gjordes på vagnen under sin tid i Finspång var att furupanelen målades SJ-röd istället för sliten tjänstevagnsgrå . Den överläts till ENJ i samband med att FMJ avvecklades.

FV1 55038 hamnade vid avvecklingen av FMJ hos NBVJ i Nora, vidare öde för den vet jag inte

Soliga Hälsningar
Björn A