Smalspåriga personvagnar: NÖJ (del 1: PFJ/FNJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, August 05, 2018, 22:07 (2087 dagar sedan)

Hej!

Den här serien inlägg kommer att avhandla personvagnarna och resgodsvagnarna vid NÖJ inklusive dess föregångare Pålsboda-Finspång (PFJ), Finspång-Norsholm (FNJ), Örebro-Pålsboda (ÖPJ) och Kimstad-Norrköping (KNJ).

Fordonsserierna på PFJ/FNJ är ett ganska rörigt kapitel. Godsvagnarna hade från början egna serier för de två banorna, medan personvagnarna ingick i en gemensam serie. I takt med att fordonsparken växte fick man omnumrera godsvagnar för att bereda plats åt en sammanhängande serie för personvagnarna. Till slut rådde det total villervalla bland vagnarna!

Även om de olika bolagen från 1895 hade samma ägare tillhörde fordonen respektive delsträcka och vi vet med säkerhet att signaturerna PFJ, FNJ och ÖPJ användes på godsvagnar. Mer oklart är om tex. ACo 6-8 levererade 1900 för ÖPJ någonsin varit märkta med ÖPJ-signatur, eller om man hunnit införa NÖJ som gemensam signatur innan dess. Vi har inte 100%-igt lyckats lista ut vilket år man började märka fordonen NÖJ, men själva bolaget bildas 1895 och börjar dyka upp mer frekvent i dokumenten kring sekelskiftet.

I samband med att man konsekvent märker om fordon med NÖJ-märkning gör man stora omnumreringar. Främst berör det godsvagnarna, men även de fd FNJ-personvagnarna tilldelas en egen nummerserie. Omnumreringarna sker under en period av flera år, men tyvärr ger inte ens NÖJs vagnjournal några definitiva årtal för alla vagnsindivider. Med hjälp av bland annat VoV-rapporteringen kommer här ändå våra gissningar.

Detta första dubbelinlägg kommer att avhandla PFJ- och FNJ-vagnarnas historia. Den som har kompletteringar av alla dess slag är som vanligt varmt välkommen att bidra!

PFJ
Första beställningen vagnar till PFJ gjordes hos Atlas och bestod bland annat av två förstaklassvagnar och sex stycken tredjeklassvagnar, samtliga levererade 1874.

[image]
Ett tåg i Svennevad bestående av vagnar ur den första leveransen från Atlas. Sammansättningen är Lok, F, C, AD, F.

Två år senare kompletterar man med ytterligare en förstaklassvagn, men nu kombinerad med post. I samband med detta låter man även bygga om de båda tidigare A-vagnarna till AD. I en gammal VoV-rapport anges även att en tredjeklassvagn varit försedd med postkupé, men att posten slopats 1883. Vi har letat i postarkivet efter gamla uppgifter, men hittar i princip inget äldre än 1910. Har någon här på forumet lyckats bättre?

[image]
En av tredjeklassvagnarna C 11-16 på bron över Finspångsån.

I den första beställningen från Atlas vagnar ingick förutom personvagnarna även tre bagagevagnar litt F. En fjärde vagn tillkommer 1893 genom att en I-vagn förses med finkkorg.

[image]
Blandat tåg mot Pålsboda i Qvismaren strax efter sekelskiftet. Notera att Atlas-finkorna hade utvändig trästomme.

Alla personvagnarna från PFJ behåller sina nummer när NÖJ tar över. I och med att vagnparken enbart utgörs av ålderdomliga vagnar kostar man inte på några större moderniseringar under NÖJ-tiden. Två tredjeklassvagnar förses 1902 med postinredningar och får littera CD. Den ena vagnen blir 1920 ombyggd till sjukvagn.

[image]
Pålsboda runt 1913. Till höger syns en C-vagn, delvis skymd därbakom någon av CD 12 eller 13. I mitten en av de Södertäljebyggda NÖJ ACo 6-8.

Under första halvan av 30-talet slopas de kvarvarande 1870-talsvagnarna. Två vagnsunderreden säljs 1932 till Fundo/Strebelverken i Västervik där åtminstone den ena senare används som slaggvagn.

[image]
NÖJ D 71, fd PFJ AD 3 i sitt sista skick som trafikvagn. Notera att vagnen är märkt ”Post – vagn”. Underredet säljs 1932 till Fundo i Västervik.

Några vagnar överlever som tjänstevagnar. Bland annat blir C 2 under 30/40-talet ombyggd till finka och används som sopvagn i Valdemarsvik. Troligen finns den kvar ändra fram till nedläggningen. De fyra PFJ-finkorna blir redan 1902 decimerade till tre, när F 33 blir I-vagn. De övriga får nya NÖJ-nummer och blir med tiden ombyggda. En vagn överlever fram till förstatligandet och blir tjänstevagn hos SJ.

Två PFJ-vagnar har överlevt. PFJ C 11 står sedan många år på Järnvägsmuseet i Linköping (dock märkt PFJ C 3). Korgen till sjukvagnen Cx 81, ursprungligen PFJ C 12 såldes på 30-talet för att bli fiskestuga strax utanför Finspång. Även några rester av PFJ C 13 finns kvar, de togs omhand i samband med att en sommarstuga innehållande korgen revs för ett 20-tal år sedan.

[image]
Den fd sjukvagnen Cx 81 som fiskestuga utanför Finspång 2017.

I nästa inlägg fortsätter vi med FNJs vagnar.

Smalspåriga personvagnar: NÖJ (del 1: PFJ/FNJ)

av Johan O, Sunday, August 05, 2018, 22:11 (2087 dagar sedan) @ Johan O

Fortsättning från föregående inlägg.

[b]FNJ[/b]
I samband med invigningen av FNJ år 1884 levereras fyra tredjeklassvagnar, återigen från Atlas. Den här gången har man valt en modernare typ med öppna plattformar. Både lok och vagnar är av samma typer som SRJs första fordonsuppsättning, vilka tillverkades samtidigt. Enligt VoV-rapporterna dröjer det ett respektive två år innan de båda förstaklassvagnarna levereras.

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAA07392&Imgnr=1[/img]
En av FNJ tredjeklassvagnar C 17-20 i Prästköp. Vagnen saknar grindar, endast en kedja finns som skydd. Framför vagnen går någon av PFJ AD 1-3.

FNJ köper inför trafikstarten 8 st täckta godsvagnar, varav de två med broms redan efter några år anges som resgodsvagnar. FNJ F 34 blir 1907 omnumrerad till NÖJ F 59 för att 1909 bli NÖJ F 106. Därefter råder det viss oklarhet: en källa anger att vagnen 1922 blivit ombyggd till ångfinka Få 88, en annan källa anger att den samma år, eller möjligen 1929 blivit ombyggd till G 216. 1944 blir den i alla fall med säkerhet ombyggd till öppen godsvagn. Systervagnen blir 1924 degraderad till ren G-vagn. Tyvärr har vi inte lyckats hitta bilder på någon av vagnarna, är det någon här på forumet som kan bidra?

FNJ har från början ingen egen postvagn, hur posttransporterna gick till är oklart. 1892 förses C 19 med postkupé, och 1909 blir den ren D-vagn.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/NÖJD19.jpg[/img]
FNJ 19 (troligen märkt NÖJ D 19) i persontåg. Övriga personvagnar är NÖJ C 28 eller 29 och NÖJ BCo 30.

Övriga NÖJ (PFJ, ÖPJ, KNJ) rapporteras i VoV-rapporterna tillsammans, men FNJ särredovisas fortfarande 1913 som en egen del av NÖJ. I samband med att NÖJ sorterar om sina godsvagnar 1909 låter man FNJ-personvagnarna få en helt egen nummerserie, 100-105. Under 20-talet har dock alla vagnarna återfått sina gamla nummer.

Bland ombyggnader ska vi först och främst nämna FNJ C 17. Den förses troligen redan 1912 med nytt högvälvt tak, nya fönster och träklädsel. Vagnen verkar senare ha använts som släpvagn till spritmotorvagnarna.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/NÖJC17.jpg[/img]
C 17 delvis skymd bakom en N-vagn lastad med mjölkkannor. Se även bilden nedan. Som synes är det inte mycket som avslöjar hur vagnen sett ut innan ombyggnaden.

1920 låter man bygga om de båda förstaklassvagnarna. Den ena blir tredjeklassvagn och slutar sina dagar som redskapsvagn i Finspång. Den hamnar senare hos SJ fritidsförening och blir så småningom fiskestuga söder om Igelfors. Sedan 2008 finns korgen i Kvarnabo.

Den andra vagnen blir istället ombyggd till postvagn för att ersätta CD 12 som blir sjukvagn. I sin skepnad som NÖJ D 72 är vagnen officiellt i trafik fram till förstatligandet, men enbart som reserv för rälsbussarna de sista åren. Sedan många år återfinns den på museet i Linköping.

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAJ02007&Imgnr=1[/img]
C 18, C 17, C 15(2) och C 20 i Verkebäck i samband med militärens ”Smålandsmanöver” 1937. Samtliga vagnar slopades troligen kort därefter.

Förutom de båda förstaklassvagnarna finns även korgen till en tredjeklassvagn kvar som sommarstuga utanför Igelfors. Sannolikt rör det sig om FNJ C 18.


[b]Fordonslistor[/b]
Fordonslista för PFJ inklusive senare öden hos NÖJ
[img]http://smalspar.se/forumb/psv/PFJ.jpg[/img]

Fordonslista för FNJ inklusive senare öden hos NÖJ
[img]http://smalspar.se/forumb/psv/FNJ.jpg[/img]

De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer. I och med många av fordonen hann ha flera NÖJ-nummer blir det lite rörigt i tabellerna, men vi hoppas att det går att följa omnumreringarna.

Gula fält är osäkra uppgifter, eller där olika källor motsäger varandra.


I nästa del ska vi fokusera på de vagnar som NÖJ beställde.

/Johan och Stefan

Smalspåriga personvagnar: NÖJ (del 1) -- slutsignalen

av Ulf Pålsson, Thursday, August 09, 2018, 23:17 (2083 dagar sedan) @ Johan O


[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAGF00361&Imgnr=1[/img]
Blandat tåg mot Pålsboda i Qvismaren strax efter sekelskiftet. - - -

Inte vid alla enskilda järnvägar var slutsignal ursprungligen obligatorisk som dagsignal, men här ser vi en. Ur 1880 års Tjenstgöringsreglemente för EJ: ”[i]Å jernväg, der det anses nödigt att vid dagsljus särskildt beteckna sista vagnen i tåg, skall sådan beteckning ske genom en hvit skärm, fästad vid vagnens eftersta gafvel.[/i]” Detta gällde vid EJ i princip fram till 1921. Vid SJ infördes 1907 sidoplacerade vita slutsignalskärmar, med syfte att de skulle kunna ses även framifrån. Vissa "större" EJ, bl.a. BJ, SWB och GDJ, införde 1913 samma regler som gällt vid SJ från 1907.

1921 infördes vid EJ allmänt sidoplacerade slutsignalskärmar, som redan hade det röda tvärstreck som SJ införde först 1923, liksom vita slutsignallyktor med rött tvästreck.
/up