Spåret till Hennickehammar? (Bana)
Idag var vi tre kumpaner ute på expedition längs forna Inlandsbanan-MVJ-ÖWJ på banvallen Gammelkroppa-Nyhyttan–Hennickehammar-Filipstad. För första gången tog jag mig ner längs banvallen för spåret till Hennickehammar. Enligt flera källor ska detta ha gått till ett sågverk, men dels verkar detta osäkert rent topografiskt i området, och dels såg vi en intressant grej utmed vägen.
- Spåret går ner till nuvarande asfatlerade väg från Rv 26 till Hennickehammars gård. Där det kommer ner finns varken sågverk eller lastplats, även om spåret såklart kan ha fortsatt en bit till, men vi såg inget i skogen som tydde på det. Inte på någon tillgänglig karta finns något sågverk i området, förutom på 1880-talets konceptblad, men då uppe vid H-hammars gård. På sagda karta saknas dessutom sidospåret helt (även om det kan vara en kartmiss), fast det i litteraturen anges vara byggt på 1870-talet.
Så frågan blir när det anlades, vad det gick till och hur länge det var i bruk?
- Halvvägs längs vägen ner träffade vi på något som vi bara lyckas tolka som en inspektionsgrav till ett litet lokstall. Banvallen blev här också bredare, i triangelform, ungefär som en växel hade lett in till ett stall där graven ligger, åt nordost. Men kan det verkligen ha varit lönt att ha ett lok med stall för trafiken på på detta lilla sidospår? Och varför halvvägs upp längs spåret och inte i en av ändarna?
Om nån har några tips eller ideer kring detta så tar vi gärna emot dem. :-)