Personvagnar tillverkade för CWJ 1874 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Monday, August 13, 2018, 13:06 (2075 dagar sedan)

Enligt boken ”Järnvägen i sydostregionen genom åren” av Ingemar Elofsson utgiven 2013 kan man utläsa att de första personvagnarna som levererades till Carlskrona-Wexiö Jernväg (CWJ) var fyra förstaklassvagnar och två kombinerade andraklass- och tredjeklassvagnar byggda av Wagenbahnanstalt i Hamburg 1874. Samma år levererades femton tredjeklassvagnar byggda vid Göteborgs Mekaniska verkstad.

Boken redovisar vidare en vagnsförteckning visande vagnsbeståndet 1928. Här kan man utläsa följande;

B nr 2 (1874) axelasvstånd 6 meter, 19 sittplatser, två kupéer, en toalett
B nr 3 (1874) axelsavstånd 6 meter, 19 sittplatser, två kupéer, en toalett
B nr 4 (1874) axelsavstånd 6 meter, 18 sittplatser, två kupéer, en toalett
C nr 21 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 46 sittplatser, en kupé, en toalett
C nr 23 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 50 sittplatser, en kupé
C nr 25 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 50 sittplatser, tre kupéer
C nr 26 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 50 sittplatser, tre kupéer
C nr 27 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 50 sittplatser, tre kupéer
C nr 28 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 50 sittplatser, två kupéer
C nr 29 (1873-74) axelavstånd 4,1 meter, 36 sittplatser, två kupéer, en toalett
C nr 30 (1873-74) axelavstånd 4,1 meter, 36 sittplatser, en kupé, en toalett
C nr 31 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 36 sittplatser, en kupé, en toalett
C nr 32 (1873-74) axelavstånd 4,1 meter, 36 sittplatser, en kupé, en toalett
C nr 33 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 40 sittplatser, en kupé, en toalett
C nr 34 (1873-74) axelavstånd 5 meter, 40 sittplatser, två kupéer, en toalett

I tidigare inlägg här på Järnvägshistoriskt forum har delvis vagnarna behandlats;

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=175722
SJs C2 som hade toalett, vilket dessa två vagnar har, var 10 st och där satt röret i hörnet och inte som här längre in.
CWJ hade 15 C-vagnar byggda 1874 vilka de senare kallade C1. De här två vagnarna har någon slags gasbelysning då det ligger rör till lamporna men inga gasbehållare syn. Vagnarna har inte sidodörrar som SJs C1 och C2.
/tell

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=207188
CWJ 23 C1 Göteborg -?? SJ 9165 EC3a
CWJ 29 CF Göteborg -73-74 SJ 9177 ECF1
CWJ 30 CF Göteborg -74 SJ 9178 ECF1
CWJ 31


Mina frågor blir därför;

  • Det saknas sex vagnar i förteckningen från 1928, vilka?
  • När det gäller tredjeklassvagnarna i förteckningen från 1928 skiljer sig mycket åt när det gäller inredning, antal passagerare och även två olika axelavstånd. Återfinns någon form av logik i detta?
  • Vilka vagnar var bromsade?
  • De femton vagnarna från Göteborgs Mekaniska verkstad, var dessa ursprungligen identiska, med undantag av sidodörrar, med SJ C2b och /eller C2c från 1973?
  • Vad är Wagenbahnanstalt i Hamburg?

Ola Ahlström
Malmö

Personvagnar tillverkade för CWJ 1874

av BD, Monday, August 13, 2018, 18:54 (2075 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Enligt boken ”Järnvägen i sydostregionen genom åren” av Ingemar Elofsson utgiven 2013 kan man utläsa att de första personvagnarna som levererades till Carlskrona-Wexiö Jernväg (CWJ) var fyra förstaklassvagnar och två kombinerade andraklass- och tredjeklassvagnar byggda av Wagenbahnanstalt i Hamburg 1874.

Bör vara "Wagenbauanstalt"

Personvagnar tillverkade för CWJ 1874

av Ola Ahlström, Monday, August 13, 2018, 20:43 (2075 dagar sedan) @ BD

Enligt boken ”Järnvägen i sydostregionen genom åren” av Ingemar Elofsson utgiven 2013 kan man utläsa att de första personvagnarna som levererades till Carlskrona-Wexiö Jernväg (CWJ) var fyra förstaklassvagnar och två kombinerade andraklass- och tredjeklassvagnar byggda av Wagenbahnanstalt i Hamburg 1874.


Bör vara "Wagenbauanstalt"

Säkert så men boken anger faktiskt "Wagenbahnanstalt".

Däremot lyckades jag snubbla på tangenterna när jag ställde en av mina frågor, skall givetvis vara 1872 och inte 1973.

Ola Ahlström
Malmö

Personvagnar tillverkade för CWJ 1874

av Ola Ahlström, Wednesday, August 15, 2018, 19:03 (2073 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Responsen på mitt inlägg har inte varit överväldigande, kanske beror det på att kunskapen om fd privatbanor och deras äldre vagnsmaterial är ganska ointressant. Jag fyller dock på med några nya frågor;

I boken jag refererar till finns en Växjö station från 1890, här syns på avstånd vad jag uppfattar som en 3:e klassvagnarna men vagnen har inbyggd plattform. Detta intressanta faktum har medfört att jag sökt och fått ta del av en ritning som har texten "3dje klass passagerarvagn för Karlskrona-Wexjö Jernväg samt Kalmar Jernväg". Detta generar två nya frågor då ritningen visar dels en vagn med öppna plattformar, dels visar en delritning med en inbyggd plattform, Ritningen är daterad Göteborg oktober 1873;

  • Var personvagnar tillhörande CWJ och KJ i en gemensam nummerserie?
  • Fick vissa vagnar redan 1873 inbyggda plattformar eller kan det vara en tilläggsdel till originalritningen som visar detta?
  • Vilka vagnar fick inbyggda plattformar?

Ola Ahlström
Malmö

Personvagnar tillverkade för CWJ 1874

av WS, Wednesday, August 15, 2018, 21:04 (2073 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Responsen på mitt inlägg har inte varit överväldigande, kanske beror det på att kunskapen om fd privatbanor och deras äldre vagnsmaterial är ganska ointressant.

Ola Ahlström
Malmö


Det kan ibland också vara så att frågeställaren själv har
de största kunskaperna i det aktuella ämnet. ;-) /WS/

Personvagnar tillverkade för CWJ 1874

av johanmmolin, Wednesday, August 15, 2018, 21:10 (2073 dagar sedan) @ WS

Den tanken har slagit mig ganska ofta när Ola har frågat om saker ... :-)