Film: Rangering i Dresden på 80-talet. (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Monday, August 13, 2018, 13:10 (2082 dagar sedan)

Hittade en trevlig dokumentärfilm spm är upptagen på rangerbangården Dresden-Fredrichstadt tidigt 80-tal.
Väldigt stämningsfull film och det sägs inget på "utrikiska".
Lite Svenska vagnar rullar förbi också.
Väldigt häftig rangersticka killen på vallen har som hänger av koppel, ser lätt ut när han gör det.

[link=https://youtu.be/L9OpRjoDaDU]Youtube[/link]

M.V.H Anders.k.

Film: Rangering i Dresden på 80-talet.

av mamma Ulla, Monday, August 13, 2018, 15:00 (2081 dagar sedan) @ Anders.k.

Hittade en trevlig dokumentärfilm spm är upptagen på rangerbangården Dresden-Fredrichstadt tidigt 80-tal.
Väldigt stämningsfull film och det sägs inget på "utrikiska".
Lite Svenska vagnar rullar förbi också.
Väldigt häftig rangersticka killen på vallen har som hänger av koppel, ser lätt ut när han gör det.

[link=https://youtu.be/L9OpRjoDaDU]Youtube[/link]

M.V.H Anders.k.

Wunderschön!

Några detaljer:
- Runt 11.50, underbart sunkigt kontor. Man ser ett par colaflaskor, vad kan fabrikatet ha varit på dem?
- Vid 14.00, kranbilar fabrikat Takraf. Välkänd leverantör, som kunde göra [link=http://www.f60.de/]stora saker[/link].

Film: Rangering i Dresden på 80-talet.

av Jan Frelin, Monday, August 13, 2018, 15:44 (2081 dagar sedan) @ mamma Ulla

Några detaljer:
- Runt 11.50, underbart sunkigt kontor. Man ser ett par colaflaskor, vad kan fabrikatet ha varit på dem?

Cuba Cola?

Film: Rangering i Dresden på 80-talet. EV Cola

av johanmmolin, Monday, August 13, 2018, 19:18 (2081 dagar sedan) @ -RB-

Det enda jag minns av DDR-cola är från en skolresa dit under gymnasietiden våren 1974 (med ånglok litt 03 från Sassnitz och allt ...). Där vi inmundigade något som kallades för Cola på ett café i Östberlin. Det såg ut som murket avloppsvatten med lätt fräsande yta. Smaken skonar jag läsarna från beskrivning av.

Varför dricka Cola?

av Christer Brimalm, Monday, August 13, 2018, 20:54 (2081 dagar sedan) @ johanmmolin

Nu tappar vi tråden litet, men ett trecylindrigt oljeeldat 03.10 lär det ha varit ni åkte efter mellan Sassnitz och Berlin. (Fast numreringen var litet förvirrande efter datasiffrornas införande.) Fina grejor (sth 140, men banans sth var 120 som mest).

Nu var ni ju gymnasister, men varför skulle man dricka otäck Cola i gamla Östtyskland när det fanns utmärkt gott öl? Jag säger bara "Wernesgrüner". Billigt var det också:-)
Nej, bäst att sluta innan det blir "Ostalgie" för hela slanten.

Varför dricka Cola?

av Gunnar Olson, Monday, August 13, 2018, 21:24 (2081 dagar sedan) @ Christer Brimalm

När jag sommaren 1973 p.g.a. en bruten anslutning blev hänvisad att tillbringa en hel natt på järnvägsrestaurangen på Berlin Ostbahnhof var de enda drycker som serverades (oavsett gästernas ålder) den beskrivna östtyska colan och sekoriakaffe. Jag åt en fläskschnitzel, med potatismos och ärter, vilket tillsammans med tårtbitar var den enda fasta födan, som erbjöds. Efter en stund var sekoriakaffet det enda, som serverades. Det var ju tacknämligt att de höll öppet hela natten, men det hade varit en fördel, om de haft något att servera.

Varför dricka Cola?

av Torbjorn_Forsman, Monday, August 13, 2018, 21:58 (2081 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Ett skäl till att dricka Cola i DDR - och ett skäl till att Vita Cola smakade som den gjorde - var att en del år då landet hade ännu sämre ställt än vanligt med västvaluta, hade man inte råd att importera citrusfrukter och andra grönsaker, och det var överhängande risk för svår C-vitaminbrist hos hela befolkningen. Östtysk kemisk industri kunde framställa C-vitamin syntetiskt, men extraktet smakade rätt illa. Bästa sättet att få folk att sätta i sig det var att blanda det i en coladryck som maskerade smaken så gott det gick.

Förutom Vita Cola fanns det också något som hette Margon Cola i DDR.

Vita Cola

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, August 14, 2018, 06:48 (2081 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Ett skäl till att dricka Cola i DDR - och ett skäl till att Vita Cola smakade som den gjorde - var att en del år då landet hade ännu sämre ställt än vanligt med västvaluta, hade man inte råd att importera citrusfrukter och andra grönsaker, och det var överhängande risk för svår C-vitaminbrist hos hela befolkningen. Östtysk kemisk industri kunde framställa C-vitamin syntetiskt, men extraktet smakade rätt illa. Bästa sättet att få folk att sätta i sig det var att blanda det i en coladryck som maskerade smaken så gott det gick.

Förutom Vita Cola fanns det också något som hette Margon Cola i DDR.

Vita Cola produceras fortfarande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vita_Cola (utländsk text)

Vita Cola

av Calle Wickberg, Tuesday, August 14, 2018, 18:17 (2080 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Ett skäl till att dricka Cola i DDR - och ett skäl till att Vita Cola smakade som den gjorde - var att en del år då landet hade ännu sämre ställt än vanligt med västvaluta, hade man inte råd att importera citrusfrukter och andra grönsaker, och det var överhängande risk för svår C-vitaminbrist hos hela befolkningen. Östtysk kemisk industri kunde framställa C-vitamin syntetiskt, men extraktet smakade rätt illa. Bästa sättet att få folk att sätta i sig det var att blanda det i en coladryck som maskerade smaken så gott det gick.

Förutom Vita Cola fanns det också något som hette Margon Cola i DDR.


Vita Cola produceras fortfarande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vita_Cola (utländsk text)

Den smakar dessutom riktigt bra - men det kan ju ha ändrat sig sedan sjuttiotalet.

Varför dricka Cola?

av Anders.k., Tuesday, August 14, 2018, 12:08 (2081 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Ett skäl till att dricka Cola i DDR - och ett skäl till att Vita Cola smakade som den gjorde - var att en del år då landet hade ännu sämre ställt än vanligt med västvaluta, hade man inte råd att importera citrusfrukter och andra grönsaker, och det var överhängande risk för svår C-vitaminbrist hos hela befolkningen. Östtysk kemisk industri kunde framställa C-vitamin syntetiskt, men extraktet smakade rätt illa. Bästa sättet att få folk att sätta i sig det var att blanda det i en coladryck som maskerade smaken så gott det gick.

Förutom Vita Cola fanns det också något som hette Margon Cola i DDR.

Låter som Askorbinsyra , och det ingår i dom mesta läsken och lite andra livsmedel bla mjöl.
Första gången dock jag hört det som DDR historia.

Svenskar är vana vid duktiga mängder socker i sina produkter så när vi kommer utrikes smakar saker annorlunda , det var väl värre för ett antal år sedan kan jag tänka mig.


M.V.H Anders.k.

Varför dricka Cola?

av johanmmolin, Tuesday, August 14, 2018, 13:32 (2080 dagar sedan) @ Christer Brimalm

[i]varför skulle man dricka otäck Cola i gamla Östtyskland[/i]

Det dracks förvisso annat under resan också, dock framförallt när vi vistades i Västberlin. Anledningen till colan var att vi ville kolla om produkter gjorda i öst var lika vedervärdiga som man kunde tro. Att döma av just colan var de det ...

Å andra sidan var det bara ett stenkast från den östtyska okände soldatens grav på Unter den Linden, så vi fick också nöjet (?) att se Volksarmée-soldater marschera i preussisk gåsmarschstil. Förutom då, för att återkoppla till jätnvägsanknytning, poliserna på gångbron över spåren på Bahnhof Friedrichstrasse som stod var och en ovanför varsitt spår med sina maskingevär riktade snett nedåt tågen ...

Varför dricka Cola/DDR- Vopo

av Granis, Tuesday, August 14, 2018, 13:49 (2080 dagar sedan) @ johanmmolin

Å andra sidan var det bara ett stenkast från den östtyska okände soldatens grav på Unter den Linden, så vi fick också nöjet (?) att se Volksarmée-soldater marschera i preussisk gåsmarschstil. Förutom då, för att återkoppla till jätnvägsanknytning, poliserna på gångbron över spåren på Bahnhof Friedrichstrasse som stod var och en ovanför varsitt spår med sina maskingevär riktade snett nedåt tågen ...

På samma tema med samma anknytning: Nere på plattformen vid Friedrichstrasse stod också "Volkspolizei" utposterade längs tåget med jämna mellanrum för att övervaka att ingen skulle hoppaa ombord när tåget drogs över till västsidan. Dock utan maskingevär, vill jag minnas. Men med händerna på ryggen och med ridstövlar (typ). Det gav en mycket suggestiv "kallakriget stämning" i mörkret eftersom vagnarna fortfarande värmdes upp med ånga som pös ut mellan vagnarna.... Även när Västberlins tunnelbana passerade genom (de stannade inte där då) stationen Alexanderplats stod "Vopos" utplacerade, och hela det planet var avstängd för annan (östberlinsk) trafik, varför det inte var moderniserat. Glödlampor i taket (och inga lysrör) och gamla affischer på väggarna gjorde också att man kände sig som i en John Le Carré-roman. Typ...

/ L G :-)

Varför dricka Cola/DDR- Vopo

av 53 Wadsten, Wednesday, August 15, 2018, 17:48 (2079 dagar sedan) @ Granis

Vid mitt besök i Berlin 1977 åkte vi U-bahn under Östberlin och passerade bl.a Nordbanhof som var sparsamt belyst, med vakter utposterade på perrongen.

Varför dricka Cola/DDR- Vopo

av Lennart Petersen, Thursday, August 16, 2018, 02:27 (2079 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vid mitt besök i Berlin 1977 åkte vi U-bahn under Östberlin och passerade bl.a Nordbanhof som var sparsamt belyst, med vakter utposterade på perrongen.

Fast då åkte du nog med S-bahn nord-sydlinjen som gick i tunnel genom Östberlin och bl.a passerade den stängda Nordbahnhof. Men stannade gjorde man vid Friedrichstrasse där man tekniskt befann sig i väst beträffande pass och tullkontroll. Vid F kunde man byta till
U-bahn eller S-bahn mot väst eller gå igenom passkontrollen till DDR .

Varför dricka Cola/DDR- Vopo

av Jonny Saljefeldt, Thursday, August 16, 2018, 07:39 (2079 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vid mitt besök i Berlin 1977 åkte vi U-bahn under Östberlin och passerade bl.a Nordbanhof som var sparsamt belyst, med vakter utposterade på perrongen.


Fast då åkte du nog med S-bahn nord-sydlinjen som gick i tunnel genom Östberlin och bl.a passerade den stängda Nordbahnhof.

Även på U-bahn linje U6 fanns en (stängd) station som hette Nordbahnhof - numera Naturkundemuseum.

http://www.berliner-verkehr.de/netze/_Netze/Netz_1978BVG_klein.gif

Varför dricka Cola/DDR- Vopo

av Lennart Petersen, Thursday, August 16, 2018, 15:41 (2078 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Vid mitt besök i Berlin 1977 åkte vi U-bahn under Östberlin och passerade bl.a Nordbanhof som var sparsamt belyst, med vakter utposterade på perrongen.


Fast då åkte du nog med S-bahn nord-sydlinjen som gick i tunnel genom Östberlin och bl.a passerade den stängda Nordbahnhof.


Även på U-bahn linje U6 fanns en (stängd) station som hette Nordbahnhof - numera Naturkundemuseum.

http://www.berliner-verkehr.de/netze/_Netze/Netz_1978BVG_klein.gif

Då var det nog så.

Film: Rangering i Dresden på 80-talet. EV Cola

av 53 Wadsten, Tuesday, August 14, 2018, 12:35 (2081 dagar sedan) @ johanmmolin

Spåret mellan Sassnitz och Berlin låg väldigt dåligt, åtminstonde vid mina besök 1977, fick däremot nöjet att åka efter en 03:a Upp till Sassnitz på hemvägen.

Film: Rangering i Dresden på 80-talet. --fjärrskrivare

av Anders Järvenpää, Monday, August 13, 2018, 17:37 (2081 dagar sedan) @ mamma Ulla

I filmen syns en DDR-fjärrskrivare som skriver ut vagnslistor på kontoret. Fjärrskrivarljudet är synnerligen autentiskt.

Film: Rangering i Dresden på 80-talet. OT Cola

av Farbror Mossa, Friday, August 17, 2018, 15:10 (2077 dagar sedan) @ mamma Ulla

- Runt 11.50, underbart sunkigt kontor. Man ser ett par colaflaskor, vad kan fabrikatet ha varit på dem?

Club Cola. Se [url=http://www.dizzyfrinks.com/ddr-colas-cola-from-the-east/]här.[/url]

Etiketterna är likadana.

I Sovjet vid samma tid (tidigt 1980-tal) hade kapitalismen gjort sitt intåg - det serverades Pepsi-Cola.. men uppenbarligen inte I DDR.

Dessutom tror jag att Pepsi var svindyr jämfört med inhemsk dricka, men det är bara min egen ogrundade teori.

Film: Rangering i Dresden på 80-talet. OT Cola

av Lennart Petersen, Friday, August 17, 2018, 17:00 (2077 dagar sedan) @ Farbror Mossa

- Runt 11.50, underbart sunkigt kontor. Man ser ett par colaflaskor, vad kan fabrikatet ha varit på dem?


Club Cola. Se [url=http://www.dizzyfrinks.com/ddr-colas-cola-from-the-east/]här.[/url]

Etiketterna är likadana.

I Sovjet vid samma tid (tidigt 1980-tal) hade kapitalismen gjort sitt intåg - det serverades Pepsi-Cola.. men uppenbarligen inte I DDR.

Dessutom tror jag att Pepsi var svindyr jämfört med inhemsk dricka, men det är bara min egen ogrundade teori.

Pepsi Cola i Sovjet var ett resultat av en del märkliga affärer. Drycken tillverkades ju lokalt men koncentrat importerades från USA och framförallt varumärket hade ju,värde. I brist på valuta blev det i stället bytesaffärer så Pepsi fick bl.a Stolichnaya vodka och senare kom ävenen märklig affär med skrot i form av begagnade skrotfärdiga krigsfartyg. Förmodligen ansågs det viktigt att hålla Sovjets ungdom på gott humör med sådana symboler. Jag minns med förvåning hur ungdomarna i Sovjet beundrade USA som ett ekonomiskt föredöme, innebar inte att dom kritiserade sitt eget land utan att tids nog skulle dom ha hunnit ikapp väst i ekonomi. Så blev det dock inte inslutändan men Sovjet hade faktiskt ett tag på 50-60tal en anmärkningsvärd ekonomisk tillväxr

Film: Rangering i Dresden på 80-talet. OT Cola

av Gunnar Olson, Friday, August 17, 2018, 18:18 (2077 dagar sedan) @ Farbror Mossa

- Runt 11.50, underbart sunkigt kontor. Man ser ett par colaflaskor, vad kan fabrikatet ha varit på dem?


Club Cola. Se [url=http://www.dizzyfrinks.com/ddr-colas-cola-from-the-east/]här.[/url]

Etiketterna är likadana.

I Sovjet vid samma tid (tidigt 1980-tal) hade kapitalismen gjort sitt intåg - det serverades Pepsi-Cola.. men uppenbarligen inte I DDR.

Dessutom tror jag att Pepsi var svindyr jämfört med inhemsk dricka, men det är bara min egen ogrundade teori.

När jag var i Prag 1973, dit och därifrån jag åkte med expresståget Vindobona (bestående av DR:s då moderna dieselmotorvagnståg littera VT 18.16), fanns där Coca Cola. På restauranger betingade en flaska sådan cirka 20 gånger så mycket som en lika stor flaska mineralvatten från Karlovy Vary.