Kalle Anka (Järnväg allmänt)

av Olle Sundstrom, Tuesday, August 14, 2018, 19:00 (2081 dagar sedan)

I vintras (?) ledde en längre tråd in på serietidningen Kalle Anka, enkannerligen ett häfte från femtiotalet som handlade om julen för de fattiga barnen i en ort med en järnvägsbank i bakgrunden. (Jag tror det var signaturen "Arne på Kungsholmen" som refererade till just detta häfte, kanske med hänvisning till den signalbro man kunde se på någon ruta.)

Kan någon ange vilket häfte det rörde sig om?

Tack på förhand.

Olle S

Kalle Anka

av JavelinX, Tuesday, August 14, 2018, 21:46 (2081 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Det är inte en sammanblandning så att det åsyftar "Jul i Pengalösa" (A Christmas for Shacktown), där ett modelltåg i stor skala spelar stor roll? Där finns dock inga järnvägsbankar.

Publicerad första gången på svenska i "Walt Disneys serier" 12/54, därefter återpublicerad b.la. i "Walt Disneys serier" 12/67 (förkortad), Walt Disney´s Godbitar nr 7 1982, "Jag, Kalle Anka" (bok,1973), "Carl Barks bästa" (bok, 2001) samt sista eller näst sista decembernumret av Kalle Anka & Co 2011.

Kalle Anka

av vetendel, Tuesday, August 14, 2018, 22:31 (2081 dagar sedan) @ JavelinX

Det är inte en sammanblandning så att det åsyftar "Jul i Pengalösa" (A Christmas for Shacktown), där ett modelltåg i stor skala spelar stor roll? Där finns dock inga järnvägsbankar.

Publicerad första gången på svenska i "Walt Disneys serier" 12/54, därefter återpublicerad b.la. i "Walt Disneys serier" 12/67 (förkortad), Walt Disney´s Godbitar nr 7 1982, "Jag, Kalle Anka" (bok,1973), "Carl Barks bästa" (bok, 2001) samt sista eller näst sista decembernumret av Kalle Anka & Co 2011.

TAack JavelinX för denna information.

Arne skrev 2017-11-29 följande:

[i]PS. Pengsjöby får mig osökt att tänka på en klassisk Kalle Anka-berättelse som hade namnet 'Jul i Pengalösa' (originaltitel 'A Christmas for Shacktown'). Det är en mycket berömd Kalle Anka-historia skapad av den kände tecknaren/författaren Carl Barks från 1952. :-)[/i]

Så i Arnes inlägg finns inget om järnvägsbankar eller signalbryggor. Kanske tänker Olle S på någon annan Kalle-Anka-serie?

Jul i Pengalösa är som nämnts mycket populär och finns även omtryckt i
Carl Barks samlade verk 9 (2008) Donald Duck in “A Christmas for Shacktown”
Kalle Anka och hans vänner 01 (2013)

Kalle Anka

av Olle Sundstrom, Thursday, August 16, 2018, 19:24 (2079 dagar sedan) @ vetendel

Stort tack för Era svar!
Jag ska försöka leta på häftet och kolla mitt bildminne.

Olle S