Litt U/Ua 90 (Fordon: lok)

av Nohab1, Thursday, August 23, 2018, 13:50 (2066 dagar sedan)

Söker bilder på detta lok. Helst från samtliga sidor. Även interiörbilder är av stort intresse. Gärna i färg.

Ursprungligen var dessa lok grå och fick senare den bruna färgen. Någon som har färgkod på den grå?

Litt U/Ua 90

av Pelle i Västerås, Thursday, August 23, 2018, 18:00 (2066 dagar sedan) @ Nohab1

Finns på järnväg.net
SJ Ua 88. Foto Sveriges Järnvägsmuseum (Jvm.KBED00295).
Men jag kan inte lägga in bilden...

Litt U/Ua 90

av Ola Almquist, Thursday, August 23, 2018, 18:47 (2066 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Finns på järnväg.net
SJ Ua 88. Foto Sveriges Järnvägsmuseum (Jvm.KBED00295).
Men jag kan inte lägga in bilden...

Finns här.
Är uppgiften om att den är tagen i Luleå korrekt?

M.v.h.
Ola

Litt U/Ua 90

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 23, 2018, 21:14 (2066 dagar sedan) @ Gåård

Fotot är väl rimligen ett "leveransfoto" från ASEA. Lokets färg är "mörk", så det är nog "rödbrunt". Ja - och så är väl fotot från Göteborg?
Berra

Litt U/Ua 90

av Sune Nylén, Friday, August 24, 2018, 11:30 (2065 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Kan inte placera den i Gbg. Möjligen en tidig, när annars;-) , bild från Sävenäs Rangerbangård
:-) Sune

Litt U/Ua 90

av Kent Hedqvist, Friday, August 24, 2018, 14:13 (2065 dagar sedan) @ Sune Nylén

Loken byggdes av Nydkvist &Holm och ASEA. Enligt kontraktet skulle loken överlämnas till SJ på Olskrokens rangerbangård. Om bilden är tagen i samband med överlämnandet bör den således vara tagen på Olskroken. Det kan ju också tänkas att man provkörde skapelsen i Västerås efter att ASEA var klar med elinstallationen och före transport till Olskroken.
Kent

Litt U/Ua 90

av Anders Sandgren, Friday, August 24, 2018, 14:52 (2065 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Men Västerås var väl inte elektrifierad då, det är över 20 år kvar tills dess när loken levereras. Närmaste plats med eldrift torde varit någonstans längs VSB, t.ex Hallsberg. Men troligast gick de nedkopplade till Göteborg och provades någonstans där.

Litt U/Ua 90

av Nohab1, Friday, August 24, 2018, 15:04 (2065 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Trollhättan kan va möjligt om det va elektrifierat där när bilden togs. Kommer inte ihåg när det skedde.

Litt U/Ua 90

av Mattias Jansson, Friday, August 24, 2018, 16:22 (2065 dagar sedan) @ Nohab1

Trollhättan kan va möjligt om det va elektrifierat där när bilden togs. Kommer inte ihåg när det skedde.

Göteborg - Åmål fick eldrift 1939, så nej, varken Trollhättan eller Västerås är möjliga i det här sammanhanget.

Litt U/Ua 90

av Lars E Johansson, Friday, August 24, 2018, 17:47 (2065 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Under åtminstone 1920-talet monterades också den elektriska utrustningen hos NOHAB i Trollhättan där ASEA hade egna montörer. Så Olskroken eller Göteborg i övrigt är rimligt fotoställe.

Litt U/Ua 90

av Anders.k., Friday, August 24, 2018, 11:56 (2065 dagar sedan) @ Ola Almquist

Finns på järnväg.net
SJ Ua 88. Foto Sveriges Järnvägsmuseum (Jvm.KBED00295).
Men jag kan inte lägga in bilden...


Finns här.
Är uppgiften om att den är tagen i Luleå korrekt?

M.v.h.
Ola

Fotot kunde köpas av Stig Nyberg , utan uppgift om var fotot är taget.

Det skumma är att det förekommer två bilder tagna under samma tillfälle.
Detta har en annan bakgrund , pojken som hänger på godsvagnen har försvunnit och en godsvagn med bromshytt står nu bakom.
Samlingsportalen

M.V.H Anders.k.

Litt U/Ua 90

av Mattias Jansson, Friday, August 24, 2018, 12:00 (2065 dagar sedan) @ Anders.k.

Finns på järnväg.net
SJ Ua 88. Foto Sveriges Järnvägsmuseum (Jvm.KBED00295).
Men jag kan inte lägga in bilden...


Finns här.
Är uppgiften om att den är tagen i Luleå korrekt?

M.v.h.
Ola


Fotot kunde köpas av Stig Nyberg , utan uppgift om var fotot är taget.

Det skumma är att det förekommer två bilder tagna under samma tillfälle.
Detta har en annan bakgrund , pojken som hänger på godsvagnen har försvunnit och en godsvagn med bromshytt står nu bakom.
Samlingsportalen

M.V.H Anders.k.


Det är väl bara taget ur en litet annorlunda vinkel d v s fotografen har flyttat sig något i sidled. Godsvagnen med bromshytt är alldeles uppenbart samma vagn som pojken står på, bara det att bromshytten är utanför bild på det ena fotot, och den öppna skjutdörren är skymd på det andra.
Så jag skulle definitivt inte säga att det är annan bakgrund.

Litt U/Ua 90

av Anders.k., Friday, August 24, 2018, 12:04 (2065 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Finns på järnväg.net
SJ Ua 88. Foto Sveriges Järnvägsmuseum (Jvm.KBED00295).
Men jag kan inte lägga in bilden...


Finns här.
Är uppgiften om att den är tagen i Luleå korrekt?

M.v.h.
Ola


Fotot kunde köpas av Stig Nyberg , utan uppgift om var fotot är taget.

Det skumma är att det förekommer två bilder tagna under samma tillfälle.
Detta har en annan bakgrund , pojken som hänger på godsvagnen har försvunnit och en godsvagn med bromshytt står nu bakom.
Samlingsportalen

M.V.H Anders.k.

Det är väl bara taget ur en litet annorlunda vinkel d v s fotografen har flyttat sig något i sidled. Godsvagnen med bromshytt är alldeles uppenbart samma vagn som pojken står på, bara det att bromshytten är utanför bild på det ena fotot, och den öppna skjutdörren är skymd på det andra.
Så jag skulle definitivt inte säga att det är annan bakgrund.

Så är det nog ja.
Hmm , kul utveckling och då är bara frågan var bilden är tagen.

M.V.H Anders.k.

Litt U/Ua 90

av Thomas Tell, Friday, August 24, 2018, 13:11 (2065 dagar sedan) @ Anders.k.

Det var vanligt med flera exponeringar på den tiden. Det finns många exempel på det.
/tell

Litt U/Ua 90

av Svante Andersson, Thursday, August 23, 2018, 18:19 (2066 dagar sedan) @ Nohab1

Ursprungligen var dessa lok grå och fick senare den bruna färgen. Någon som har färgkod på den grå?

Under den tidsperiod Ua-loken var grå fanns inte färgkoder enligt de system vi i dagens läge är vana vid. Isället had järnvägen ett antal färglikare (färgprover) i de kulörer man använde och som skickades till tillverkaren för matchning iför målning.

SA

Litt U/Ua 90

av Mats Nilsson, Thursday, August 23, 2018, 20:02 (2066 dagar sedan) @ Svante Andersson

Var Ua-loken verkligen gråmålade efter att de levererats till SJ?
Det foto som finns på Ua 88 där loket kan antas ha en grå-vit kulör är väl egentligen bara ett "leveransfoto", eller?
På fotot är dessutom alla detaljer såsom buffertar, fotsteg, koppel, växlarhandtag mm också målade i den ljusa kulören. Känns mer som en grundfärg eller som ett sätt att framhäva alla detaljer ordentligt inför fotografering.
Alla tre loken var väl bruna när de levererats och togs i drift?

/Mats