Trafikplatsfrågor (Arkiv/forskning/litteratur)

av Calle Wickberg, Lidköping, Saturday, January 10, 2009, 18:57 (5579 dagar sedan)

På Kinnekullebanan fanns tre last/linjeplatser (tidigare stationer) som nedlagts i någorlunda modern tid och där man kan se spår efter spåren (:-P) än idag. Vet någon mer exakt när dessa trafikplatser slutade trafikeras, och när de lades ner och spåren revs? Det gäller nedanstående trafikplatser.

Stora Levene (Stlv) mellan Håkantorp och Järpås. Idag hållplats.
Torved (Tvd) mellan Lyrestad och Hova. Idag hållplats. Växeln finns kvar men ligger bredvid spåret. (Härifrån utgick den på 60-talet breddade banan mot Gullspång).
Fagerlid (Fgr) mellan Lyrestad och Hova. Idag helt slopad som trafikplats.


Är det någon som känner till något om övriga trafikplatser och deras utveckling efter banans breddning vore det kul att få lite information om dessa också. Råbäck har tydliga spår efter ett normalspårigt sidospår - när försvann detta? Källby är idag (höggradigt oanvänd) linjeplats, när nerklassades Källby från station?

Frågar man inget, får man inga svar. Frågar man massor, kanske man får ett svar! ;-)

(Frågan även ställd i postvagnen.)

Trafikplatsfrågor

av erihen, e-tuna, Saturday, January 10, 2009, 21:22 (5579 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Stora Levene (Stlv) mellan Håkantorp och Järpås. Idag hållplats.

Persontrafiken upphörde 1987 o åter persontrafik 1988. Var 1926 underlydande stationen Järpås

Torved (Tvd) mellan Lyrestad och Hova. Idag hållplats. Växeln finns kvar men ligger bredvid spåret. (Härifrån utgick den på 60-talet breddade banan mot Gullspång).

1926 var tpl Siggerud o Midskog underlydande Torved. Helt nedlagd 1987 i och med persontrafiken upphörde, åter persontrafik 1990

Det är det jag vet nu sedan finns det ju mer på
http://www.jvmv.se/bandelsregister/LOK-reg/Alla/JvgStnA.htm

mvh eric

Trafikplatsfrågor

av Calle Wickberg, Lidköping, Saturday, January 10, 2009, 21:38 (5579 dagar sedan) @ erihen

Stora Levene (Stlv) mellan Håkantorp och Järpås. Idag hållplats.

Persontrafiken upphörde 1987 o åter persontrafik 1988. Var 1926 underlydande stationen Järpås

Torved (Tvd) mellan Lyrestad och Hova. Idag hållplats. Växeln finns kvar men ligger bredvid spåret. (Härifrån utgick den på 60-talet breddade banan mot Gullspång).

1926 var tpl Siggerud o Midskog underlydande Torved. Helt nedlagd 1987 i och med persontrafiken upphörde, åter persontrafik 1990

Det är det jag vet nu sedan finns det ju mer på
http://www.jvmv.se/bandelsregister/LOK-reg/Alla/JvgStnA.htm

mvh eric

Tack för det svaret! :-)

Ursprungsfrågan återstår dock i huvudsak och svar verkar tyvärr inte gå att finna på länken heller :-| Jag är dock säker på att någon här vet eller har material att kunna luska i. Jag har det tyvärr inte.

Inga svar, men läget för drygt 18 år sedan

av Rasmus Axelsson, Sunday, January 11, 2009, 23:31 (5578 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Enligt linjebeskrivningen i Hallsbergs linjebok (SJF 646.2) med ändringstryck 2 från 1990-01-08 fanns följande trafikplatser längs sträckan Gårdsjö-Håkantorp

Gårdsjö (fjstn)
Hova (stn)
Fagerlid (lp)
Torved (lp)
Lyrestad (stn)
Hasslerör (lp)
Mariestad (stn)
Lugnås (lp)
Forshem (stn)
Hällekis (hp i ena riktningen och lp i den andra)
Källby (lp)
Lidköping (stn)
Lidköping Esplanaden (hp)
Lovene (lp)
Järpås (stn)
Järpås-Akron (lp)
Stora Levene (lp)
Håkantorp (fjstn)

Fjstn = fjärrstyrd station, hp = hållplats, lp = linjeplats, stn = station

Tack så långt, men kom igen? Hallå!

av Calle Wickberg, Lidköping, Tuesday, January 13, 2009, 19:57 (5576 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Enligt linjebeskrivningen i Hallsbergs linjebok (SJF 646.2) med ändringstryck 2 från 1990-01-08 fanns följande trafikplatser längs sträckan Gårdsjö-Håkantorp

Gårdsjö (fjstn)
Hova (stn)
Fagerlid (lp)
Torved (lp)
Lyrestad (stn)
Hasslerör (lp)
Mariestad (stn)
Lugnås (lp)
Forshem (stn)
Hällekis (hp i ena riktningen och lp i den andra)
Källby (lp)
Lidköping (stn)
Lidköping Esplanaden (hp)
Lovene (lp)
Järpås (stn)
Järpås-Akron (lp)
Stora Levene (lp)
Håkantorp (fjstn)

Fjstn = fjärrstyrd station, hp = hållplats, lp = linjeplats, stn = station

Men alltid nåt? Det var oväntat skral respons på mitt inlägg. Mycket tråkigt, det vore faktiskt rätt kul att få lite klarhet i det. Tänkte att det skulle finnas nån som satt på material... Eller är här bara ett forum för vattenkokare med koppelstänger och urtrista museibaneangelägeheter? :-P Angående uppställningen ovan kan ju nämnas läget idag, som är oförändrat förutom:

Fagerlid slopad (slopad när? Någon?)
Torved hp. (Alltså har nedklassningen skett efter 1990 - alltid något!)
"Hällekis (hp i ena riktningen och lp i den andra)" - va?!
Lidköping Esplanaden nedlagd och ersatt med Framnäs City.
Järpås Akron slopad (januari 2007)
Stora Levene Hp (slopad som lp när? Någon?)

Uppgiften om Hlk som linjeplats i ena riktningen och hållplats i den andra måste väl rimligen vara felaktig? Att Gårdsjö var fjärrstyrd 1990 förvånar mig lite också, jag trodde det skedde först ett par år senare?

Tack så långt, men kom igen? Hallå!

av S-O Strand, Tuesday, January 13, 2009, 20:07 (5576 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Men alltid nåt? Det var oväntat skral respons på mitt inlägg. Mycket tråkigt, det vore faktiskt rätt kul att få lite klarhet i det. Tänkte att det skulle finnas nån som satt på material... Eller är här bara ett forum för vattenkokare med koppelstänger och urtrista museibaneangelägeheter? :-P Angående uppställningen ovan kan ju nämnas läget idag, som är oförändrat förutom:

Fagerlid slopad (slopad när? Någon?)
Torved hp. (Alltså har nedklassningen skett efter 1990 - alltid något!)
"Hällekis (hp i ena riktningen och lp i den andra)" - va?!
Lidköping Esplanaden nedlagd och ersatt med Framnäs City.
Järpås Akron slopad (januari 2007)
Stora Levene Hp (slopad som lp när? Någon?)

Uppgiften om Hlk som linjeplats i ena riktningen och hållplats i den andra måste väl rimligen vara felaktig?

Nja, kan det vara någon felaktig inrättning av ätr.

Att Gårdsjö var fjärrstyrd 1990 förvånar mig lite också, jag trodde det skedde först ett par år senare?

Nej, Gårdsjö tillsammans med sträckan (Östansjö)-(Laxå)-(Skövde) kopplades in den 8 januari 1990.

St