Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967 (Bana)

av Gunnar D, Saturday, September 01, 2018, 15:50 (2058 dagar sedan)

[img]https://s19.postimg.cc/mb0n1erz7/LBRos1sep67_Web.jpg[/img]

På kvällen 1 sep 1967 arbetades det med att ansluta spåren från Lidingöbron till den nya terminalen vid Ropsten.

Mvh Gunnar

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av Johan Björklund, Saturday, September 01, 2018, 21:17 (2058 dagar sedan) @ Gunnar D

Coolt. Bara sett bilder från 2 september förut. Som den här klassikern av Gunnar Hillbo, när jobbet är nästan klart. Har du fler bilder? ????

[img]http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-889.jpg[/img]

Bild från Spårvägsmuseet
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av tobbe, Saturday, September 01, 2018, 22:11 (2058 dagar sedan) @ Johan Björklund

Kolla in den röd/vita Ford Anglian eller möjligtvis Prefekten som populärt kallades för "bärplockaren". Det fanns ju även en tredje modell vars namn jag glömt ihåg med samma stuk.
tobbe

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av Harald, Saturday, September 01, 2018, 23:07 (2058 dagar sedan) @ tobbe

Kolla in den röd/vita Ford Anglian eller möjligtvis Prefekten som populärt kallades för "bärplockaren". Det fanns ju även en tredje modell vars namn jag glömt ihåg med samma stuk.
tobbe

Just den modellen med inåtlutande bakruta fanns väl bara som Anglia. Den föregående generationen fanns som Anglia och Prefect och när den nya Anglian kom 1959 fortsatte man att tillverka den äldre under namnet Ford Popular.

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av Kjell Friberg, Sunday, September 02, 2018, 09:16 (2057 dagar sedan) @ Harald

Om jag inte minns helt galet hade också Citroen en modell med liknande arrangemang av bakrutan.

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av Lennart Fransson, Sunday, September 02, 2018, 10:06 (2057 dagar sedan) @ Harald

Om jag inte minns helt galet hade också Citroen en modell med liknande arrangemang av bakrutan.


https://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_Ami

Försökte läsa på lite om Ford Anglia, och fick för mig att det var efter amerikansk förebild där syftet var att kunna ha en elmanövrerad bakruta. Öppningsbar bakruta har väl i alla fall inte varit ovanligt i amerikanska stationsvagnar?

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av 53 Wadsten, Sunday, September 02, 2018, 12:28 (2057 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Var det inte Ford Anglia som fick namnet "Vingglia". Årsmodellen från 1952 fick namnet "Korvstånd".

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967 - OT

av Rolf Nordin, Monday, September 03, 2018, 13:28 (2056 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Visst var det Ford Prefect som kallades "korvståndet". En äldre bror hade den som förstabil och kallede den för korvståndet. Även för en liten grabb, som jag då, var det trångt framtill. Den fanns väl bara i svart?

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967 - OT

av Harald, Monday, September 03, 2018, 17:21 (2056 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det var nog både Prefect och Anglia. De hade ju samma kaross, men Prefect hade lite starkare motor och var lite lyxigare.

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967 - OT

av PeO, Tuesday, September 04, 2018, 00:23 (2056 dagar sedan) @ Harald

Det var nog både Prefect och Anglia. De hade ju samma kaross, men Prefect hade lite starkare motor och var lite lyxigare.

Kanske blandar du in Popularen, som var en billighetsupplaga. Prefect var 4-dörrars, Anglia 2-dörrars.
1946-1953 var det vingliga korvståndet, på engelska tvåtumfyra. Mekaniska (hysteriska) bromsar, och, som nämnts i ett inlägg nedan, med golv av lamellträ liggande på ramen, ett stycke för varje sittplats.
1953-1959 såg den ut som en vanlig bil, men under dessa år såldes Ford Popular, en förenklad Anglia 46-53.
1959 kom så Bärplockaren, eller fri Lördag, i England kallad kvart i fem.

En del delar till korvståndet ligger här och skräpar, efter ett projekt på 70-talet, som var alltför rostigt och med för lite att bygga på.

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967 - OT

av Hans Broman, Wednesday, September 05, 2018, 08:34 (2054 dagar sedan) @ PeO

Det var nog både Prefect och Anglia. De hade ju samma kaross, men Prefect hade lite starkare motor och var lite lyxigare.


Kanske blandar du in Popularen, som var en billighetsupplaga. Prefect var 4-dörrars, Anglia 2-dörrars.
1946-1953 var det vingliga korvståndet, på engelska tvåtumfyra. Mekaniska (hysteriska) bromsar, och, som nämnts i ett inlägg nedan, med golv av lamellträ liggande på ramen, ett stycke för varje sittplats.
1953-1959 såg den ut som en vanlig bil, men under dessa år såldes Ford Popular, en förenklad Anglia 46-53.
1959 kom så Bärplockaren, eller fri Lördag, i England kallad kvart i fem.

En del delar till korvståndet ligger här och skräpar, efter ett projekt på 70-talet, som var alltför rostigt och med för lite att bygga på.

Och som Harald skrev i denna tråd använde Ford 1959-62 namnet Popular för en förenklad version av 1953-39 års Anglia.

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av Torbjorn_Forsman, Monday, September 03, 2018, 20:15 (2056 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Var det inte Ford Anglia som fick namnet "Vingglia". Årsmodellen från 1952 fick namnet "Korvstånd".

Tekniskt sett var den äldre generationen av Prefect/Anglia mycket ålderdomlig redan när den började importeras till Sverige efter andra världskriget. Det var egentligen samma bil som på 30-talet kallades Ford Junior i Sverige, Ford Köln i Tyskland och Ford Y i England. Lite förenklat kan man säga att det var en krympt A-ford med en "europiserad" kaross.
Så det är inte konstigt att den hade ett rykte om att ha vingliga vägegenskaper - mycket smal, ganska hög tyngdpunkt, tvärställda bladfjädrar både fram och bak.

Durkar av trä

av BD, Monday, September 03, 2018, 20:52 (2056 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Var det inte Ford Anglia som fick namnet "Vingglia". Årsmodellen från 1952 fick namnet "Korvstånd".


Tekniskt sett var den äldre generationen av Prefect/Anglia mycket ålderdomlig redan när den började importeras till Sverige efter andra världskriget. Det var egentligen samma bil som på 30-talet kallades Ford Junior i Sverige, Ford Köln i Tyskland och Ford Y i England. Lite förenklat kan man säga att det var en krympt A-ford med en "europiserad" kaross.
Så det är inte konstigt att den hade ett rykte om att ha vingliga vägegenskaper - mycket smal, ganska hög tyngdpunkt, tvärställda bladfjädrar både fram och bak.

Enligt en numera bortgången bekant var durkarna av trä. Fördelen var nog att det inte rostade.

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av Anders Wejryd, Monday, September 03, 2018, 11:53 (2056 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Åtminstone Ford Mercury hade för sedanmodellen en sådan elmanövrerad bakruta under sextiotalet.

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967

av Gunnar D, Sunday, September 02, 2018, 15:43 (2057 dagar sedan) @ Johan Björklund

Coolt. Bara sett bilder från 2 september förut. Som den här klassikern av Gunnar Hillbo, när jobbet är nästan klart. Har du fler bilder? ????

Tyvärr inga fler bilder...

/Gunnar

Spårarbete vid Ropsten 1 sep 1967. Rältyp

av Överkörmästaren, Sunday, September 02, 2018, 18:51 (2057 dagar sedan) @ Johan Björklund

Coolt. Bara sett bilder från 2 september förut. Som den här klassikern av Gunnar Hillbo, när jobbet är nästan klart. Har du fler bilder? ????

[img]http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-889.jpg[/img]

Bild från Spårvägsmuseet
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/

Intressant att man verkar ha byggt det nya spåret till den "tillfälliga" stationen med spårvägens rälsprofil, NP4 eller vad den nu hette. Hur länge fanns denna räls kvar, var det ända till renoveringen 1983-86?